lørdag den 2. november 2013

Lyrisk (og manisk) bogsamleri

Det var internettets lyksalige tilfældighed, som tillod dette digt at krydse min vej. Jeg læste det ud af øjenkrogen med den halvvejs delte opmærksomhed, som computerklikkeri altid bringer. Jeg smilede og klikkede videre, og måtte efter få dage bruge oceaner af tid på at søge det frem igen. Det havde nemlig klistret sig fast i min hukommelse, og jeg kunne ikke slippe af med det. Nærmest ligesom at have en sang 'på hjernen', gik jeg flere dage rundt og huskede halve brudstykker af digtets strofer og dets pudsige krydsrim.
"Book Lover" af Robert William Service handler om bøger; eller rettere om at købe bøger, samle på bøger og elske bøger med en manisk og nærmest fjollet passion. Det handler om at mangle tid og koncentration, at fremstøde suk ved tanken om alt det, man gerne vil læse. Det er både morsomt og sigende på samme tid, og det taler til mig på en helt særlig måde.


Robert Service - "Book Lover"

"I keep collecting books I know 
I'll never, never read; 
My wife and daughter tell me so, 
And yet I never heed. 
"Please make me," says some wistful tome, 
"A wee bit of yourself."
And so I take my treasure home, 
And tuck it in a shelf. 

And now my very shelves complain; 
They jam and over-spill. 
They say: "Why don't you ease our strain?" 
"Some day," I say, "I will." 
So book by book they plead and sigh; 
I pick and dip and scan; 
Then put them back, distressed that I 
Am such a busy man. 

Now, there's my Boswell and my Sterne, 
my Gibbon and Defoe; 
To savor Swift I'll never learn, 
Montaigne I may not know. 
On Bacon I will never sup, 
For Shakespeare I've no time; 
Because I'm busy making up 
These jingly bits of rhyme. 

Chekov is caviar to me, 
While Stendhal makes me snore; 
Poor Proust is not my cup of tea, 
And Balzac is a bore. 
I have their books, I love their names, 
And yet alas! they head, 
With Lawrence, Joyce and Henry James, 
My Roster of Unread. 

I think it would be very well 
If I commit a crime, 
And get put in a prison cell 
And not allowed to rhyme; 
Yet given all these worthy books 
According to my need, 
I now caress with loving looks, 
But never, never read."

16 kommentarer:

  1. Jeg var solgt efter første vers (strofe? eller hvad det nu hedder) Super hyggeligt digt! Meget sigende ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er ikke den eneste! Det er nemlig enormt hyggelig læsning!

      Slet
  2. Sjovt. Jeg sidder selv pt og prøver at skrive digte om bøger.

    Den du har fundet der er utrolig smuk og meget sigende

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor pudsigt! Går det godt for dig? :) Det var da et spændende projekt.

      Og det synes jeg nemlig også! Meget fint digt.

      Slet
  3. Smukt digt og smukt billede :)

    SvarSlet
  4. Hvor er det fint og SÅ sigende! Det rammer lige plet hos alle os bogelskere, der fylder alle hylder (lidt ufrivilligt rim fra mig!), og elsker hver en bog, selvom vi ved, at vi nok aldrig kommer til at læse deres indhold...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hurra for ufrivillige rim! Det er sommetider de bedste rim ;) Og du har helt ret, det rammer netop så fint plet! På både en uheldig og en gennemført morsom måde.

      Slet
  5. Hvor er det bare fint! Kender alt for godt det med de mange ulæste bøger! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det kender vi vist alle! Åh, suk!

      Slet
  6. Hvor er det bare skønt, i love <3

    SvarSlet
  7. Hahaha - herligt, herligt digt! Jeg tog mig selv at grine højt undervejs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt er lige ordet! :'D Det er næsten en anelse tragikomisk.

      Slet
  8. Haha, det er et godt lille rim/digt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt også! Enormt fint.

      Slet