fredag den 7. november 2014

En stille læseverden

Der findes mange læsescenarier, og så mange af dem er lokkende perfekte. For uanset om man læser i en propfyldt bus på en sparsom sædeplads, i et rungende bibliotek med uendelige rækker af bøger eller i sin egen stue i det begyndende tusmørke på en stille sommernat, vil man finde ro. Hvis bogen er god nok, bliver man væk i den. Man forsvinder, og smelter sammen med bogstaverne på papirssiden.
Det er netop, hvad Wallace Stevens' smukke digt handler om. "The reader became the book" skriver Stevens, og intet kunne være sandt. I den sande og rene fordybelse, forsvinder læseren, og bogen bliver til virkelighed. Det er vidunderligt velskrevet; et sandt læseglimt fra en larmende verden.

Wallace Stevens – "The House Was Quiet and the World Was Calm"

The house was quiet and the world was calm. 
The reader became the book; and summer night 

Was like the conscious being of the book. 
The house was quiet and the world was calm.

The words were spoken as if there was no book, 
Except that the reader leaned above the page, 

Wanted to lean, wanted much to be 
The scholar to whom his book is true, to whom 

The summer night is like a perfection of thought. 
The house was quiet because it had to be. 

The quiet was part of the meaning, part of the mind: 
The access of perfection to the page. 

And the world was calm. The truth in a calm world, 
In which there is no other meaning, itself 

Is calm, itself is summer and night, itself 
Is the reader leaning late and reading there.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg er også ellevild med det!

      Slet
  2. Kan huske da jeg som lille læse den første Harry Potter bog første gang. Vi var hos min bedstemor hele dagen og min onkel og moster havde bogen med så jeg kunne låne den med hjem. Den ene side tog den anden - jeg var fuldstændig opslugt og befandt mig i en helt anden verden - og da dagen var omme kunne de få bogen med hjem igen, for jeg havde nået igennem den hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den følelse kender jeg så godt. Det er det smukkeste i verden.

      Slet