fredag den 21. marts 2014

Tre danske bogbloggere #3

Der er intet finere end at støde på en ny yndlingsblog og bruge hele dage på at forsvinde ind i et fyldt blogarkiv. Særligt gør det mig lykkelig at opdage nye bogbloggere og dermed finde flere passionerede læseheste, man kan dele en dyb kærlighed for trykte ord med.
De tre bogbloggere jeg vil fremhæve i denne omgang er netop kendetegnet ved en dyb passion for den særlige magi, en åben bog kan tilbyde. Alle tre blognavne hører til blandt dem, jeg allerhelst vil se nyheder fra, når jeg logger ind på Bloglovin'. For sagen er den, jeg allerede har været deres arkiver igennem fra ende til anden, og derfor venter jeg altid på flere lykkeindlæg, jeg kan sluge;

Det fiktive univers. Jeg har efterhånden fulgt Louises blog længe, og har altid nydt at klikke forbi. Louise og jeg deler nemlig alverdens yndlingsforfattere, og vi har begge en forkærlighed for smukke indbindninger og udtryksfulde forsider. Jeg har erklæret mig rørende enig i Louises anmeldelser af alt fra Neil Gaiman til Jane Austen, George Eliot og sågar Helen Fielding, og jeg frydes gang på gang over Louises fantastiske læsevalg og strålende billeder. 
Det fiktive univers er virkelig som et særskilt lille blogunivers med sin egen stemning og fortællerstemme. Med sine fine billeder og gode læsevalg har bloggen i lang tid været blandt mine favoritter. Jeg stoler blindt på enhver boganbefaling, Louise fremsætter. For hun plejer altid at ramme plet.


Stinchen.dk. Stine er et af de mennesker, jeg er oprigtigt misundelig på. Jeg har æren af at dele hverdag og studie med hende på litteraturvidenskab, og ofte henfalder vi i lange diskussioner om alle de bøger, vi er omgivet af i vores hverdag. Stine er af den type, som altid er uretfærdigt velformuleret - både på skrift og i tale. Hun har for nylig oprettet en blog, som tydeligt beviser dette, og den er fyldt med skarpe formuleringer og smittende begejstring. Stines blog er også et sandt hyggehjem; kunstfærdige strik-projekter kombineres med tunge bøger, finurlige indfald og en fyldt krukke med kulørte bogtitler. Det er en blanding af alt det, Stine elsker allerhøjest - og det kan mærkes, hele vejen gennem skærmen.
Stines første blogindlæg begyndte således: “It is a truth universally acknowledged, that any young lady with something to share, must be in want of a blog” - og med dén sætning, vandt hendes blog øjeblikkeligt mit hjerte.

Tanker om sprog. Selvom Ida og jeg ikke ubetinget deler læsesmag, ender jeg ofte med at sluge alle hendes indlæg alligevel. For hun kan skrive - sagligt, intelligent og interessant, og dermed er tiden aldrig spildt, uanset om jeg har tænkt mig at læse den pågældende bog eller ej. Ethvert indlæg er resultatet af et omhyggeligt formuleringsarbejde og en kærlig opmærksomhed til selv den mindste detalje.
Idas blog er desuden en spændende blanding af diskussioner, anmeldelser og spekulationer. Undren over hvorvidt bogens indpakning har betydning for dens indhold, en klagesang over alle de bøger, hun gerne vil læse samtidig og et spændende skriveprojekt om Mumibøgernes filosofi, har fyldt hendes indlæg på det seneste - og jeg er blevet både fascineret og inspireret undervejs.

16 kommentarer:

  1. Hej Rikke :)

    Inspirerende bloggere du foreslår - jeg vil straks kigge nærmere på det!

    Jeg faldt i øvrigt over dette indlæg: http://www.abeautifulmess.com/2014/03/abm-book-club-april-selection.html
    De omtaler en bog om Elizabeth Bennets tjenere, og jeg tænkte at det måske var noget for dig, da jeg ved at du er Jane Austen fan...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for, du synes! De er virkelig alle tre blandt mine favoritter :)

      Og åh ja - den bog har jeg faktisk allerede klikket hjem! Du har helt ret, den er lige i min boldgade. Tusind tak for tanken! :)

      Slet
  2. Fine anbefalinger! Og er helt enig i, at det er et par gode bogblogs :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for! De er også så dygtige alle tre :)

      Slet
  3. Selvom jeg ikke er den store læsehest, så bliver jeg stadig inspireret af hele boguniverset. Jeg vil kigge lidt nærmere på de blogs du anbefaler, og så vil jeg snart gå i gang med både læsning og DIY-projekter. Det må denne her regnfulde fredag da være perfekt til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en perfekt regnvejrsfredag! Og jeg kan varmt anbefale at klikke forbi de tre bogbloggere for en dosis inspiration.

      Slet
  4. Tusind tak for anbefalingen og de pæne ord, Rikke! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så velfortjent. Jeg holder så meget af din blog!

      Slet
  5. Åh Rikke, hvor er du sød! Tusind tusind tak for de smukke ord og den tid du har brugt på at skrive dem - det varmer helt indeni <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er den sødeste. <3 Hvert ord er lige fra hjertet. Du er sådan en dygtig og præcis skribent. Du har netop den klarhed, jeg længdes efter i mine egne ord! Det er en stærk gave.

      Slet
  6. Jaaa, elsker bloganbefalinger - jeg kigger forbi overnævnte damer.
    Håber du har dig en skøn weekend Rikke (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for! Jeg synes i hvert fald, de er et klik værd!

      Og i lige måde, søde Anne :)

      Slet
  7. Åh, hvor er du sød, Rikke. Det varmer virkelig meget med så pæne ord fra dig! Tusind tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var skam det mindste! Jeg er meget glad for din blog, og er glad for at kunne fremhæve den lidt! :')

      Slet
  8. Dejligt med lidt inspiration. Stinchen.dk kendte jeg ikke i forvejen - elsker at få introduceret nye blogs :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, du kunne bruge det! :) Stine er sådan en dygtig blogger, og jeg kan varmt anbefale dig at klikke forbi :D

      Slet