søndag den 3. januar 2016

Easton Press

Easton Press er et amerikansk forlag, der udgiver bøger med et udpræget amerikansk design. Bladrer man deres hjemmeside eller kataloger igennem, vil man støde på uendelige rækker af læderindbundne bøger med påtrykte gulddetaljer. Det er udsøgte luksusudgaver, som på én gang ligner noget, man kunne finde i et støvet antikvariat og samtidig er så pompøse, at de slet ikke ligner noget, der har nogensinde har været rørt af menneskehænder. Kontrasten er så fascinerende; nytrykte bøger forklædt som gamle. 
Alle bøger fra Easton Press er indbundet i ægte læder og belagt med gulddetaljer i 22 karat guld. Af samme grund minder de om bøger, som man ville kunne støde på i drømmebiblioteket fra Disneys "Skønheden og udyret". Der er noget majestætisk og ærefrygtindgydende over dem.
Jeg har længe skelet til Easton Press' hjemmeside, ventet og overvejet. Deres bøger er kostbare anskaffelser, og rundture på hjemmesiden kan føles svimlende, for i længden blender alle de glamourøse udgaver sammen i et uoverskueligt virvar af læder og guld.  De er alle smukke – men de er også til en hvis grad ens. Og jeg har ikke anet, hvad jeg skulle anskaffe mig derfra. Indtil nu.
For mit samlerhjerte skreg af længsel, da jeg så "Little Women" og en særlig luksusudgave af "Pride and Prejudice" på deres hjemmeside – og pludselig blev tanke til handling. Ét klik og mange mails senere blev bøgerne mine. Og jeg har ikke fortrudt det så meget som et sekund.
Easton Press udgiver ikke nemlig ikke kun yndigt designede bøger – de udgiver også bøger af høj kvalitet. Alt ved deres udgivelser udsender larmende signaler af overdådighed; fra det bredt indlagte silkebånd i bøgerne til de guldbelagte sider, glinsende bogrygge, det smørbløde læder og de forede slipcases. Det er en kærlighedserklæring til boghåndværket selv.

I kan klikke ind på Easton Press' hjemmeside her. Og til de interesserede viser jeg bøgerne frem fra flere leder og kanter i nedenstående video.

17 kommentarer:

  1. Smukke, smukke bøger med mindst lige så smukke fortællinger. Jeg har længe luret på Easton Press, så mon ikke det snart er på tide at jeg udvider min samling med et par bøger derfra? Det er jo enhver bibliofils drømmeverden.

    SvarSlet
  2. Easton Press har nogle af de smukkeste bøger. Jeg vil rigtig gerne have de to, som du har købt og en udgave af Jules Verne derfra :)
    Når jeg har kigget derinde, så har jeg ikke kunnet finde deres internationale porto priser. Skal man kontakte dem, førend man kan få det oplyst?
    Og må jeg spørge, hvad du betalte i porto?

    Men skønne bøger som altid.
    Glæder mig til at læse din blog i 2016 :)

    Vh Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har de virkelig. De er så luksuriøse og så gennemførte. Så yndigt.

      Og deres webshop er desværre ikke gearet til internationale ordrer. Det er lidt noget rod. Man skal ringe/maile for at bestille bøger derfra, og så oplyser de portopriserne. Jeg betalte 16 dollars pr. bog i porto :)

      Og tusind tak! Godt nytår til dig :)

      Slet
  3. WOW! Hvor er de smukke!
    Åh de skal på ønskesedlen med det samme! Kan de kun købes i USA eller har de en afdeling for os i EU?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er noget så skønne! De skal desværre bestilles fra USA, og da deres webshop ikke er bygget til internationale kunder, skal man bestille bøgerne over mail eller telefon :)

      Mine bøger kom heldigvis ikke i tolden – men det bliver sikkert ret heftige priser, hvis de gør.

      Slet
  4. Og her gik jeg og var glad for, at jeg endelig havde bestilt en udgave af Little Women :,o( Ej, jeg er sikker på, at jeg bliver glad for min Barnes & Noble-udgave, men denne er godt nok fin!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det skal du da også være glad for! Det er en enestående bog, og jeg er sikker på, du bliver glad for den :)!

      Slet
  5. Nøj hvor er de bare smukke! Åh det kribler helt i fingrene, hos mig, når jeg ser så smukke bøger. Må jo næsten eje dem!!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så smukke! Jeg jubler helt!

      Slet
  6. De er forfærdelig flotte dem du har scoret dig der. Jeg har tit kigget på deres hjemmeside for de har mange flotte flotte bøger men prisen skræmmer mig væk for det meste. De er virkelig en "fine press" forlag. Men jeg bukker nok under en dag

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig så smukke. Det er næsten ikke til at holde ud.

      Men ja, de er meget dyre også. Jeg ved ikke, om jeg synes de "almindelige" udgaver derfra er det værd (standard læder uden tryk på forsiden), men det er selvfølgelig en smagssag. Deres limited editions er gudesmukke, synes jeg.

      Slet
  7. Sikke nogle vidunderlige bøger. De er virkelig smukke, og de ser ud til at være lavet i en lækker kvalitet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de virkelig også. Og de pynter så fint på bogreolen :)

      Slet
  8. Hvor er de dog smukke! *Indsæt stor fed hjerteøjnesmiley her*
    Jeg så også lige, at de har en 'Signed edition' valgmulighed derinde og det er jo slet ikke fordi, jeg er hammer fristet...

    SvarSlet