lørdag den 29. oktober 2016

Et litterært måltid

Har en bog nogensinde gjort dig sulten? Sådan reelt rumlen-i-maven sulten? Personligt kan jeg ikke læse Dickens' overdådige madbeskrivelser i "A Christmas Carol" uden at få lyst til at tømme hele køleskabet. Jeg har også altid drømt om at sidde ved det selvopfyldelige langbord i "Harry Potter og de vises sten" til et ægte festmåltid – og hvem vil ikke gerne spise en madeleine, som den der famøst tager Proust og hans læser på en sanselig rejse gennem fortiden? 
Verdenslitteraturen er fyldt med velbeskrevne måltider. Og det er netop udgangspunktet for den her finurlige bog, jeg stødte på for nylig. I "Literary Lunch" vil du således finde opskriften på Bridget Jones' blå suppe, Ian McEwans fiskestuvning fra romanen "Saturday" eller kødtærten fra "Kaptajn Corellis mandolin", så du kan nyde et måltid, der er enhver bog værdig. Samtidig inkluderes opskrifter fra relativt ukendte bøger, så man kan få læseinspirationen serveret sammen med opskrifterne. Jeg er i hvert fald blevet inspireret til både at skrive "Human Traces" af Sebastian Faulks og "The Best Exotic Marigold Hotel" af Deborah Moggach på læselisten.
Jeg synes virkelig, det er det fineste og sjoveste koncept. Måske ikke vildt brugbart, da jeg ikke forestiller mig, jeg vil lave blå suppe eller kaninstuvning i den nærmeste fremtid, men ikke desto mindre en kærkommen tilføjelse til hylden med kogebøger. For er den bedste mad ikke den, der bliver serveret med en god historie? 

"Literary Lunch" er udgivet af forlaget Vintage i 2015 og kan købes hos de fleste online forhandlere. Det er en fjollet lille bog – perfekt for dig som elsker bøger om bognørderi, eller som værtindegave til et litterært bekendtskab. 

13 kommentarer:

  1. Sikke dog en sjov idé. Den tror jeg, jeg skal have fat i.

    SvarSlet
  2. Ej, hvor er den bare sød og fin! Virkelig en god gave til en sand bogelsker :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, den er herlig. Ægte bognørderi :)

      Slet
  3. For en superflott bok! Den skal jeg ønske meg til jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig også en oplagt gaveidé:)

      Slet
  4. Hvor er det dog bare skægt - min mundvand kommer i sving hver gang Laura Ingalls præsentere Mor Carolines julemiddage, gennem alle bindende - Og J.K's beskrivelser af Storsalens måltider og Kandisbaronen, slår heller ikke fejl.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Kandisbaronen! Det var jo så overdådigt at læse om! Og så elskede jeg beskrivelserne fra 'Det lille hus i den store skov', hvor de beskrev, hvordan de tappede sirup fra træerne og lavede det til sirupsslik i sneen. Orv, hvor gad jeg godt smage det, da jeg læste!

      Slet
  5. Fantastisk lille bog - og for en som mig, der kun yderst modvilligt sætter ben i et køkken, kunne den måske være en god hjælp (eller inspiration...). Tror måske endda jeg ville kunne spolere en suppe uden Bridgets hjælp ;)

    Tak for tippet, den må jeg have fat i!

    PS. Håber ikke min kommentar optræder alt for mange gange - havde en del bøvl med min internetforbindelse mens jeg skrev...

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jeg tror helt bestemt også snildt, jeg kunne gøre en suppe blå uden Bridgets vejledninger :'D Men nu kan man i det mindste bilde folk ind, det var med vilje. 'Autentisk Bridget' ;-)

      Og din kommentar er skam gået fint igennem en enkelt gang! Intet problem her!

      Slet
  6. Hvor fint! Den må jeg have <3 Jeg venter også spændt på, at Salvador Dalís kogebog "Le Diners de Gala" genudkommer til vinter. Det kan KUN blive godt :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig smadderfin! Og orv, det havde jeg slet ikke hørt om. Men du har helt ret: ren hurrafaktor der!

      Slet
  7. Uh, den kommer straks på listen over bøger som jeg skal kigge efter, når jeg snart skal til London :-) jeg vidste faktisk ikke, at Best Exotic Marigold Hotel var en bog, men jeg elsker filmen! Men nu må jeg også hellere læse bogen ;-)

    SvarSlet