tirsdag den 23. juli 2013

Tema-tirsdag #14: Biblioteker, boghandlere og store stygge Amazon

Endeløse rækker af bøger, uanede muligheder og en næsten håndgribelig summen af inspiration i luften. Knitrende sider i slidte biblioteksbøger, gamle overstregninger i genbrugsbøger og duften af en helt ny og endnu urørt bog. Jeg elsker at færdes i et landskab af bogreoler. 
Jeg er nærmest opvokset på et bibliotek. Udlån og genlån af elskede bøger var den største glædeskilde i mit barndomsunivers; og hver gang jeg måtte give slip og aflevere en yndlingsbog, var det med et fortrydelsens suk. Jeg har altid knyttet tætte bånd til bøger - og det er nok også derfor, jeg i dag foretrækker at købe dem i stedet. At genlæse dem fra tid til anden, lade dem indtage hæderspladser på min bogreol, og at kalde dem mine. Biblioteket er snarere blevet til en eksperimenterende legeplads, et startpunkt for udforskning og nysgerrighed. På biblioteket snuser jeg til bøger og forfattere, jeg endnu ikke er sikker på; jeg tillader mig selv at gå fejl, at prøve ting af der ikke nødvendigvis er lig med øjeblikkelig kærlighed. At gå på biblioteket er som at tage på opdagelsesrejse - jeg ved aldrig helt, hvor jeg ender, eller hvad jeg præcist kommer hjem med.
Næsten akkurat ligesådan har jeg det med antikvariater. At træde ind i et antikvariat, kan være ligesom at træde ind i et glemt og velbevaret årti. Bøger ligger i skødesløse stakke fra gulv til loft, uden orden og uden system. Peter Plys, side om side med kogebøger, og Dostojevskij. Gamle lægeromaner, tegneserier og litterære opslagsværker. En morsom skattejagt med impulsive resultater. 
Boghandlere er derimod noget helt andet. Jeg træder ind i en boghandel med en konkret idé om, hvad jeg søger; forfatter, titel og udgave. Og alt for ofte begiver jeg mig ud igen tomhændet. Jeg er muligvis en besværligt målbevidst kunde - men bogkøb er for mig en nøje velovervejet og langtrukken proces, der munder ud i et præcist ønske om et præcis bog. 

Jeg vil hjertens gerne støtte den danske bogbranche. Jeg vil hjertens gerne bevare boghandlerne, og muligheden for at slentre ind og ud mellem farverige reollandskaber. Jeg vil hjertens gerne betale 40 kroner ekstra for at få bogen med mig hjem med det samme i en knitrende plasticpose. Jeg er udmærket godt klar over, at vores handlinger som forbrugere har direkte virkning på det marked, vi befinder os på. Men hvad nytter det, når der ikke forhandles de forfattere, titler og udgaver, som jeg ønsker mig?
Med et enkelt klik finder jeg således de bøger, som ellers virkede sporløst forsvundet i boghandlen. Med et enkelt klik, en billig pris og en hurtig levering er de på vej til mig. Fra Amazon. Det er ikke optimalt - ej heller ønskværdigt. Men det er ofte sådan, det ender alligevel.
Den danske bogverden er blevet en anelse for smal til mig som læser. Jeg er blevet for utålmodig til at vente på oversættelser af debutromaner, for forblændet til at købe almindelige paperbacks udgaver og for forvænt til at lade mig nøje med kun to hylders udvalg af engelske klassikere. Globaliseringen sætter nye krav til alle brancher; også bogbranchen. 
Bibliotekets bredt favnende hylder og antikvariatets enorme stakke af bøger, opmuntrer til eksperimenter, til prøvelser og til leg - hvorimod boghandlernes høje priser tvinger mig til nøjere overvejelser og dybere grublen. Jeg vil gerne købe bøger hos de danske forhandlere; men det bliver nødt til at være de helt rigtige bøger. Med Amazons lokkende sirenekald i baggrunden kan jeg ikke længere nøjes. 

Hvad med jer? Hvordan bruger I biblioteket, antikvarerne og boghandlerne? Køber I online eller i butikkerne? Hvordan forholder I jer til de danske boghandlere?

35 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg - godt at have dig tilbage fra ferie :)
    Jeg er enig, boghandlerne er blevet for smalle. Udvalget snævres ind til mainstream litteratur - det, der kan sælges, og ikke altid det, det er spændende (for nu at sætte det på spidsen).
    Jeg er stadig amazon-jomfru, men jeg har fået mod på det engelske. Nu handler det om økonomien, som har sagt bogstop ;)
    Aller oftest handler jeg brugt, både på nettet og i butikker og privat, fordi jeg elsker at læse på dansk.
    Biblioteker bruger jeg ikke rigtig længere - jeg foretrækker, ligesom du, at eje eksemplarerne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Det er også rart at være tilbage igen :)
      Du har helt ret. Mainstream-litteraturen breder sig over boghandlernes hylder, og selvom det nok også er logisk at satse på bestsellerne, efterlader det dog ingen plads til nye opdagelser og frisk inspiration.

      Slet
  2. Kære Rikke,
    Jeg såååå enig! Danske boghandler forhandler kun et lille udvalg af bøger- men et meget stort udvalg af papirvarer... Og det er brand ærgerligt!
    Da jeg bor i en lille lejlighed låner jeg mig mest frem og køber ikke selv bøger så ofte. Hvis jeg køber er det gerne i Sverige, da de har store flotte butikker med kæmpe udvalg af BØGER, som desuden er billigere end i Danmark (noget med skat/moms tror jeg). Det kræver bare at man forstår svensk :-)
    Kirstine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig ærgerligt, og så beklageligt. Især når man elsker bøger og boghandlere generelt - det nytter bare ikke noget, når de ikke har noget, man har lyst til at købe. Suk.
      Jeg har faktisk aldrig overvejet Sveriges bogudvalg, men det lyder da enormt lovende! Læser du så bøgerne på svensk, eller opsporer du engelske udgaver, når du er der?

      Slet
  3. vi har kun en meget lille boghandel i vores by - men jeg elsker alligevel at gå på opdagelse derinde.. tit er der tilbud - og jeg kommer hjem med bøger jeg ikke engang vidste fandtes. når jeg tager til en anden by, er boghandlerne også de første jeg kigger på. men du har ganske ret - leder man efter noget bestemt, kan det være svært at komme hjem med noget.

    derudover har jeg studeret amazon rigtig meget, og min wishlist er alenlang. jeg har endnu ikke købt nogen - kan simpelthen ikke bestemme mig for, hvilke der skal være de første. jeg er også rigtig glad for CDON, de har også tit bøger på tilbud.

    biblioteket bruger jeg ligesom du - til at udforske ukendte territorier. er faktisk rigtig glad for vores lokale bibliotek :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lokale boghandlere er skønne. Jeg bryder mig ikke så meget om de store kæderne, men de små selvstændige butikker er intet mindre end guld værd. Du er heldig, der ligger sådan en i din by.

      Det er også skønt at høre, du benytter dig af biblioteket. Når man tænker over det, er det virkelig en usigelig gave, at kunne få lov til at låne og læse bøger helt gratis. Jeg ville virkelig gerne være bedre til at udnytte det.
      CDON benytter jeg meget sjældent - men deres udvalg er nu også fint og voksende.

      Slet
  4. Jeg er lige blevet udlært som salgsasssitent i en boghandel og har arbejdet der i 2 år og købte derfor ofte bøgerne der, eftersom jeg fik op til 40% rabat på alle bøgerne og kunne være i god tid med at bestille dem hjem hvis det var nogle vi ikke havde..
    Jeg har fået et førstehåndsindtryk af hvordan boghandlerne fungerer, og må sige at det ser sort ud..
    Jeg arbejdede i en meget lille by, hvor chefen ikke gad have nogle engelske bøger hjemme overhovedet (ej ok, vi havde Fifty Shades, men det var så også det!) og hvor det derfor tog os en måned at få dem hjem (jeg sagde altid til kunderne at de skulle tjekke Amazon ud), en boghandel hvor vi var nødt til at sende folk i Netto fordi chefen ikke mente vi kunne sælge mere end 3 stk. af den nye Dan Brown bog; Inferno, en boghandel hvor jeg gang på gang fik svaret "der er ikke råd til det" hvis jeg sagde at der var nogle klassikere eller populære bøger som vi altså bare måtte have hjemme. Til sidst mistede jeg gejsten til at være der, fordi vi aldrig havde noget hjemme og fordi jeg gang på gang måtte sende de skuffede kunder videre - ikke engang jeg kunne finde inspiration i forretningen længere..
    Jeg synes også man skal støtte op om de danske boghandlere, men selv jeg tyer ofte til både Bilka, Saxo og Amazons udvalg fordi boghandelen ofte enten er for dyr eller ikke har det hjemme som jeg er ude efter. Måske er jeg også blevet en besværlig bogkunde efter at have arbejdet der og derfor ved hvad jeg vil have, i hvilke udgaver til hvilken pris og så videre, men boghandlerne må se at stramme op og få nogle unge mennesker på banen der tør satse, ellers tror jeg over halvdelen af alle boghandlere er lukket om 5 år..
    Jeg vil i hvert fald ikke arbejde i en boghandel mere da jeg har indset fra første række at det er noget der ikke er en fremtid i på lang sigt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Suk. Hvor kan det dog gøre mig frustreret at høre historier som din; om frygten for fornyelse og satsning. Det er jo netop dér, inspirationen skabes og findes.
      Det er virkelig en skam, når man bliver nødt til at sende kunder videre til konkurrenter på den måde. Det må være det største faresignal nogensinde.

      Slet
  5. Jeg kan ikke se at hverken vi som forbrugere eller staten kan gøre noget som helst. Jeg er ved at være lidt træt af at høre på boghandler der mener at det er alle andre der skal redde dem. Det hele ligger i boghandlernes hænder. Groft sagt er det desværre forny sig eller drej nøglen om. Kampen for mig lægger ikke i at pege fingre af amazon. Det handler desværre om at den der er bedst (billigere, større udvalg) for forbrugeren vinder. Så hvad skal boghandlerne gøre? De skal tilbyde noget helt andet. Service som lave en blog og fortælle passioneret om de spændende bøger de har fået. Lave en slags bogcafe. Lave bogarrangementer. (alt sammen noget der ikke koster det vilde) Der er mange muligheder, en af dem er ikke at sidde med hænderne i skødet. Måske virker det, måske virker det ikke. Men jeg tror ikke vi skal eller bør stoppe udviklingen. Jeg vil da i hvert fald nødig undvære cdon, amazon og bookdepository. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror bestemt heller ikke, vi skal stoppe udviklingen; men jeg er dog overbevist om, at vi som forbrugere definerer branchen. Hvis boghandlerne solgte flere bøger, ville de også have råd til at satse og bestille anderledes hjem. På den måde er det en ond, ond, ond cirkel. Jeg tror ikke, boghandlerne har ressourcerne - men omvendt fører situationen som den er lige pt. heller ingen vegne.
      Du har afgjort ret i, der er brug for nytænkning. Hele branchen skriger hjælpeløst på en make-over. Jeg vil så gerne bevare boghandlerne - men det kræver også et igangsættende spark.

      Slet
    2. Ja, jeg giver dig fuldstændig ret. Det er en meget svær problematik. Skal man slå boghandler sammen for på den måde at give mulighed for større udvalg.. det vil jeg heller ikke fungere i praksis. Jeg tror desværre efterhånden det er en tabt kamp, desværre. Selvom jeg ville ønske det var anderledes. Personligt holder jeg da også mest af at gå i boghandler frem for f.eks. bibliotek. Der er bare noget over duften af nye bøger man bare ikke kan finde andre steder.

      Slet
  6. Heyy.
    Super sød og inspirerende blog du har dig. Vi kunne måske følges? Smid en kommentar på min blog, hvis det har interesse!

    Kærlige knus & kys
    http://erica-schou.blogspot.dk/

    Og forresten har jeg en giveaway i gang, deltag hvis det lyster!
    http://erica-schou.blogspot.dk/2013/07/giveaway-casio-ur.html

    SvarSlet
  7. Og farlig. Glem endelig ikke farlig!

    Og apropos farlig - den kasse fra amazon ser da dybt elskelig ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja! Naturligvis! Altid farlig!

      Og det var den skam også! Pakker fra Amazon er altid farligt elskelige.

      Slet
  8. Jeg køber for det meste i boghandleren, men en enkelt gang i mellem har jeg købt over nettet, hvis det bedre kunne betale sig rent økonomisk. F.eks. da sidste del af Murakami's 1Q84 kom ud. Alle steder, undtagen den hedengangne adlibris, kostede den 350 kr. På den før nævnte side kostede den 250 kr. Jeg er en sparegris uden lige.
    Dertil vil jeg tilføje, at jeg også er begyndt at købe bøger i genbrugen, hvis de har den jeg ønsker mig, eller hvis jeg bare vil købe lidt for at købe. Der ligger en edder god antikvart på Skindergade i en kælder, som er en labyrint skabt af reoler med bøger fra gulv til loft. Manden der ejer den har haft den virkelig længe, og har haft besøg af mange anerkendte forfatter; f.eks. William Burroughs. Det er tit lidt billigere end i forretningerne, og på den måde skåner jeg også miljøet en LILLE smule. Samtidig med at jeg støtter et projekt, som jeg virkelig godt kan lide!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det antikvariat lyder som en ren boghimmel. Jeg kan godt forstå, du er glad for at handle der; der er noget fint tiltalende ved et sted med så meget stemning, personlighed og bogglæde. Og bæredygtigheden er afgjort også værd at tage med i betragtning.

      Egentligt har jeg det ligesom dig med antikvariater; det er et rart sted at komme, når man bare vil afprøve nogle bøger eller fylde en pose med lidt bøger. Det er så hyggeligt og rart.

      Slet
  9. Jeg har det på samme måde! Der er bare ikkke et stort nok udvalg!

    Så sent som for 2 uger siden, ville jeg købe Neil Gaimans nye bog "The Ocean at the end of the Lane", da jeg bare MÅTTE eje den NU! (hvilket egentlig var lidt smådumt eftersom jeg ikke har haft tid til at læse den! :p ) Jeg er inde i samtlige 3 boghandlere i min by og spørger efter den og ingen har den! Jeg spørger så om de har andet med Neil Gaiman og det er uden betydning om det er dansk eller engelsk. INGENTING! Det er simpelthen utroligt! 3 boghandlere som er rimelige store uden at finde noget jeg fandt interessant.

    Jeg må indrømme at jeg oftest tyr til Amazon - det er bare så meget billigere, men prøver at handle mest i Danmark hvis det kan lade sig gøre (hvilket det sjældent kan :( )

    Velkommen hjem fra ferie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, du nævner Neil Gaiman. Jeg var også på en lignende undersøgelse for nylig; ikke fordi jeg manglede en af hans bøger, snarere af ren nysgerrighed. Og jeg fandt to. 3-4 paperback udgaver af "The Ocean at the End of the Lane" og en enkel udgave af hans novellesamling "Smoke and Mirrors". Ikke ligefrem overvældende - men dog en smule. Det kan dog have noget at gøre med, jeg kiggede i Odense, som har en lidt større Arnold Busck.

      Jeg har det akkurat som dig. Når jeg kan, handler jeg med glæde hos de danske forhandlere - men alt for ofte ender jeg på Amazon alligevel.

      Og tak! :)

      Slet
  10. Jeg elsker at handle i boghandleren. Det er mere personligt og jeg kan godt lide at være i kontakt med bogen, stå og veje den i hånden og overveje hvorvidt jeg skal købe den eller ej. Som du også selv siger, så er priserne derimod ikke noget at råbe hurra for - så det er sjældent jeg selv køber bogen hvis den koster over 200 kr. Ellers kan jeg sagtens finde på at købe den. Men de bøger til 250+ dem ønsker jeg mig som regel til jul og fødselsdag for jeg ØNSKER virkelig at det danske bogmarked skal leve. Så jeg støtter alt hvad jeg kan.

    Om ikke andet så har jeg også fået øjnene op for Amazon. Billige priser, hurtig levering og god kvalitet - kan man ønske sig mere? Men dog køber jeg ikke så forfærdeligt meget derfra (endnu, 7, 9, 13...) men jeg er bange for, at på længere sigt når pengene bliver færre og færre, så er jeg nok mere tilbøjelig til at handle dér end i den fysiske boghandel - og det synes jeg er lidt trist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er virkelig mange fordele ved boghandleren. Det føles mere som et rigtigt bogkøb, når man se den bog man køber, og straks træde ud med den i posen. Problemet er bare priserne - og mest af alt udvalget, desværre.

      Jeg synes også det stigende internetkøb er enormt sørgeligt. Desværre har jeg bare større og større tendens til at benytte mig af det i stedet.

      Slet
  11. Av, mit boghandlerhjerte... jeg kan sige, at jeg arbejder i en forretning hvor vi gør vores yderste for at følge med udviklingen - blandt andet ved at satse mere på nicherne, selvfølgelig sammen med bestsellerne. Men det er lettere sagt en gjort, for vi har desværre ikke plads nok til at opbevare det samme sortiment som Amazon. Eller i samme mængder, så vi kan holde prisen nede, som Amazon. Til gengæld har vi engageret personale, der brænder for sit job og vil stå på hovedet, for at du kommer hjem med en herlig bog. Det kan stadig findes rundt omkring :)

    Jeg køber selvfølgelig mine bøger på arbejdet. Det vil sige i boghandlen ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er selvfølgelig også omsonst at skulle konkurrere med en gigant så omfattende som Amazon; selv de amerikanske og engelske boghandlere bukker under for deres uendelige udvalg og pressede priser. Det er måske ganske naturligt. Globaliseringen har været meget hård ved bogbranchen på den måde.

      Det er rart at høre, at der er nogle boghandlere ude i Danmark, der gør det anderledes. Boghandlen har jo netop sin charme ved det dygtige personale og hyggeligt inspirerende rum. Problemet opstår bare, når der ikke er mere inspiration at finde.

      Slet
  12. Jeg er meget enig, men gør det en smule anderledes. Et sted mellem 97 og 99% af de bøger, jeg læser på dansk, låner jeg på biblioteket. Jeg har ikke helt det samme behov for at eje bøger, så jeg køber kun bøger på dansk, når jeg er næsten sikker på, at jeg har lyst til at have dem stående bagefter.

    Til gengæld har jeg købt en del engelske bøger de senere år. De koster ofte mellem 50 og 70 kr stykket over nettet (mod 300 kr hvis de er på dansk), mange af bøgerne bliver ikke oversat til dansk, og der er et meget, meget større udvalg hvis jeg bestiller via Amazon mod at gå i dansk boghandler. Jeg ville måske købe lidt færre engelske bøger, hvis bibliotekernes udvalg på dette område var bedre, men omvendt er det også rart at have bøger liggende, som jeg kan læse, når jeg vil - og ikke når de tilfældigvis er ledige på biblioteket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lader til, vi er meget enige om brugen af Amazon og de dertilhørende fordele - som der virkelig er mange af, selvom det desværre smerter en smule i den danske bogindustri. Suk.
      Jeg beundrer virkelig dit store låneri på biblioteket. Sommetider ville jeg ønske, jeg var bedre til at få lånt bøger - nu når muligheden så fint er der.

      Slet
  13. Mange tak - det glæder mig, at du kunne lide den! :)

    Sådan havde jeg det også, da jeg læste to'eren, men jeg kan love dig for, at den tredje bog gør op for, hvad den anden manglede.

    Jeg læste din anmeldelser af bøgerne på Goodreads, og jeg har det på præcis samme måde med en karakter som Bran, desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder lovende - jeg vil glæde mig lidt mere til tre'eren så.

      Og jeg er glad for, jeg ikke er den eneste, der har det sådan. Jeg følte mig næsten helt forkert til mode over at kritisere en så elsket bog.

      Slet
  14. Vi har vidst samme holdning om emnet; jeg benytter mig af alle mulighederne, men jeg bruger dog ofte Amazon, selvom jeg ville foretrække at handle bøgerne i boghandlerne - endnu en grund til, at jeg glæder mig sådan til at komme til London! Oversatte eller danske bøger er simeplthen for dyre, når man er hurtiglæser, og at blive styrket i sit engelsk ved netop at læse på engelsk finder jeg meget tiltalende, selvom jeg vitterligt geren vil støtte de danske boghandlere. Ak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er helt enige - prisen og udvalget er for småt, når man er hurtiglæser og bogelsker. Det er så frustrerende ikke at kunne støtte de danske boghandlere, selvom man gerne vil.
      Og du har helt ret. Der er mange fordele ved at læse på engelsk; hvor ville jeg dog gerne til London og bogshoppe!

      Slet
  15. Du formulerer bare alting så præcist! Jeg er fuldstændig enig med dig. Det er så kedeligt at gå ind i danske boghandlere og kun se biografier, krimier og kogebøger. Hvor er al skønlitteraturen blevet af? Alle romanerne? Alle de nyudgivne børnebøger, fantasy og de gamle klassikere?? Jeg forstår ikke valget i branchen eller satsningen for den sags skyld.Jeg tror de skyder sig selv i foden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.

      Jeg kan kun give dig ret: udvalget er desværre så forudsigeligt.

      Slet
  16. Jeg har slet ikke den samme oplevelse af boghandlerne som jer andre. Jeg finder altid det, jeg gerne vil have, og jeg synes, de har et stort udvalg. For mig er det bare mere interessante at besøge en fysisk butik end det er at klikke rundt på nettet. Så kan man få en snak med dem, der arbejder der, og måske få lidt ny inspiration til ny læsning. Der findes mange specialiserede bogbutikker, som er fuldstændig forrygende. Blandt andre Taschen, diverse bogcaféer og Thiemers Magasin. Og det er sådan en skøn oplevelse at besøge de steder, at jeg aldrig, aldrig ville bytte det ud med nettet. Samtidig kan man købe så enormt mange interessante titler hos brugtbogsforhandlere, så jeg er godt tilfreds! :)

    Men mht. biblioteket så bruger jeg det ikke mere. Jeg vil eje, ikke leje :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det rart, du kan færdes i de danske bogbutikker med så stor tilfredshed og glæde. For jeg er delvist enig med dig: der er intet finere end at købe en bog i en rigtig fysisk butik - problemet er bare, jeg sjældent finder det, jeg søger.

      Der findes helt sikkert bogbutikker, der gør det godt og anderledes. Bogbutikker der stadig formår at inspirere og glæde. Jeg kender adskillige af den slags antikvariater - men desværre ikke nysælgende bogbutikker. Er der nogle nævneværdige i Odenses omegn?

      Slet
  17. Jeg finder bøger alle mulige steder! Jeg køber bøger i boghandlen, på nettet, på loppemarkeder og ja endda på biblioteket (mit bibliotek sælger hele tiden ud af deres kasserede bøger).
    Vi ved alle, at bogbranchen er presset, i Danmark er bøgerne dyre, og det er de færreste, der har råd til at købe mange nye bøger, når prisen er ca. 300 kroner stykket. Jeg giver dig helt ret i, at de danske boghandlere ikke har et stort nok udvalg. Hylderne er fulde af krimier og ungdomsbøger, men man skal kigge langt efter gode klassikere og mere nichepræget litteratur. Jeg har kun købt på amazon en gang, men jeg vender nok tilbage, for det er bare nemmere og billigere, specielt når man, som jeg, læser meget engelsk litteratur (på originalsprog), jeg har dog købt gennem Waterstones.com flere gange. Det er bare så utrolig ærgerligt, når man egentlig hellere ville hygge sig med at kigge rundt på reolerne i en boghandel end at klikke rundt på internettet. Jeg ville ønske, at vi havde forretninger ligesom i England, hvor jeg kan bruge timer på at kigge på det store udvalg, selv i de mindre butikker er der et varieret udvalg af alverdens litteratur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg misunder også England deres bogbutikker så inderligt. Jeg kunne fortabe mig for evigt i de uendelige rækker af bøger og hylder. Det er intet mindre end ren bogelskende poesi. Hvor ville det være skønt at slentre ind i en dansk bogbutik og rent faktisk finde en favnfuld af bøger, man brændte for at eje.
      Det mest tragiske af det hele er virkelig, at man har lysten til at købe i de danske butikker - men ikke kan finde den bog, man har lyst til at eje. Suk.

      Slet