torsdag den 6. juni 2013

Barnes & Noble Leatherbound Classics

Jeg har været en ihærdig samler af "Barnes and Noble Leatherbound Classics" siden 2011. Lige fra jeg modtog den allerførste bestilling bestående af Jane Austens syv romaner, Shakespeares samlede værker og Lewis Carrolls mange eventyrsfortællinger, var jeg forelsket og fortabt. Og en bogsamlende besættelse tog langsomt form.
De læderindbundne herligheder er indbegrebet af ekstravagance og pompøsitet i bogform. De farverige bogrygge har sarte tryk af sølv og guld, der funkler og glitrer ligeså snart solen rammer min bogreol. Med sirligt mønstrede åbningssider, et tyndt silkebånd som indbygget bogmærke og sigende citater eller skinnende dekorationer på bagsiden, er der tale om bøger, der er smukke fra alle vinkler, leder og kanter. Når jeg lukker øjnene og visualiserer mit drømmebibliotek, er det disse læderindbundne bøger, jeg fylder hylderne med. 
Bøgerne laves i tre formater eller tre serier, så at sige. Der er tykke antologier og komplette samlinger af forfatteres værker, der breder sig over flere tusinde sider. Der er børnebøger, som udgives med sølvtryk, mønstrede bogrygge og fine silhouetter på forsiden. Og så er der enkeltstående romaner; som både udgives med sølv og guld-tematiske print og kulørte sidekanter, der passer til indbindningen.
At kalde denne fint udsmykkede bogserie for 'smuk', ville være en underdrivelse. Bøgerne er indbegrebet af klassisk elegance; de er præget af en næsten majestætisk storslåethed. Akkurat ligesom historierne de indeholder.

Hele kollektionen kan ses lige her, og bøgerne forhandles bl.a. også på Amazon og The Book Depository.

36 kommentarer:

  1. Det er utroligt så smukke, de er! Indtil videre er jeg selv ejer af "Alice's adventures in wonderland and through the looking glass" og "The secret garden". Jeg er SÅ glad for dem og drømmer om engang at kunne fylde en hel reol med skønhederne. Det kunne være så smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige netop "Alice's Adventures in Wonderland and Through the Looking Glass" er altså og bare en af de smukkeste udgaver i serien, synes jeg. Med alle de sarte roser, den yndige lavendelfarve og det omslygende guldtryk er den altså en yndighed i en klasse for sig.

      Og ja, en hel bogreol fyldt med dem ville være en fryd for øjet!

      Slet
  2. Savner lidt dig personlige blog med fortryllende beskrivelser af hverdagsting. Men har så meget respekt for at du nu blogger om hvad du kan lide og føler dig bedst til.

    xoxo

    SvarSlet
    Svar
    1. Sommetider savner jeg det også; men jeg kunne aldrig vende tilbage til det. Den tid er desværre bare forbipasseret..

      Slet
  3. De er så smukke! jeg har selv Lewis Carrols' samlede sværker og Edgar Allan Poes

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig helt overvældende smukke!

      Slet
  4. Hvis en magisk lampeånd kom forbi min vej, ville et af mine ønsker helt sikkert være, at eje alle disse vidundere af bøger!:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. At eje dem allesammen ville være så fint! De er indbegrebet af bogskønhed.

      Slet
  5. De er så fantastisk smukke! Jeg har selv nogle stykker, men jeg ønsker mig mange flere - der er jo også nok at vælge imellem!
    Desværre kan jeg ikke finde deres udgave af "Narnia" nogen steder inden for EU, så jeg overvejer at bestille den hjem fra Barnes & Nobles hjemmeside. Jeg er stor "Narnia"-fan, så derfor synes jeg næsten, jeg bliver nødt til at eje deres smukke udgave :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver også bare ved med at købe dem i en uendelighed - jeg kan aldrig få for mange. Alle udgaverne er smukke på hver deres helt egen måde. Det er skruen uden ende!
      Jeg har også været nødt til at bestille Narnia hjem fra den officielle B&N hjemmeside. Ligeledes har jeg købt "A Little Princess" hjem fra eBay. Der er nemlig mange af udgaverne der er "Barnes & Noble Exclusive" og kun forhandles hos dem i USA. Det er en smule trættende, når man nu bor i Danmark...

      Slet
  6. Ja de er bare SÅ flotte. Ved du om de bliver ved med at genoptrykke dem hele tiden, eller der løbende kommer nye? Og gamle forsvinder?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er sande skønheder. Så vidt jeg ved, 'udgår' bøgerne kun hvis de bliver redesignet. Der var tidligere en mørkerød udgave af Lewis Carrolls værker, men den blev erstattet af den pinke udgave, og så udgik den.
      Og der kommer løbende nye titler til samlingen. Til juli udkommer der bl.a. en udgave af "Aesop's Fables".

      Slet
  7. De bøger er så kattens smukke. Simon ville have købt dem til mig i julegave for et par år siden, men de var udsolgt. :'( Buhuuu...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh sikke dog en skam! Og slemt uheld eftersom de næsten altid har dem på lager!

      Slet
  8. Wauw! Selve coveret er jo et eventyr i sig selv ;-)
    Har faktisk aldrig læst Oscar Wilde.. Noget specielt du kan anbefale mig? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. I dette tilfælde må man godt dømme bogen på omslaget ;)
      Oscar Wildes roman "The Picture of Dorian Gray" er helt enestående og afgjort læseværdig. Men hans skuespil "The Importance of Being Earnest" er simpelthen også bare så sjov, og så hurtigt læst. Det kan anbefales!

      Slet
  9. hvor mange bøger har du i denne udgave. Efter jeg så dem første gang på din anden blog er jeg også blevet en flittig samler af de flotte guld eller sølvbelagte bøger. de er en fryd for øje når jeg ser dem på min bogreol, min samling er nu oppe på 6 bøger, men håber at der kommer flere til i fremtiden.
    jeg elsker at tjekke ind på bloggen for at se om der er kommet et nyt indlæg og det giver mig et spil på læben at læse dine gode anmeldeser:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige talt dem, og jeg har samlet mig op på 29 (!) af de smukke bøger indtil videre. Jeg kan simpelthen ikke modstå de vidunderligt lokkende bogskønheder, de er. Og du har helt ret; det giver en skøn følelse af se dem på ens bogreol!
      Og mange tak for al rosen. Det sætter jeg pris på!

      Slet
  10. Hvor er de altså bare smukke! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig bare virkelig, virkelig smukke.

      Slet
  11. De er simpelthen SÅ smukke! Jeg har allerede kig på en hel del, som gerne måtte indfinde sig i min bogsamling :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu gik jeg lige ind og kiggede på hele samlingen (har ellers kun kigget på Amazon), og nøj hvor blev jeg forelsket. Der var jo virkelig mange, som jeg ikke havde set før, men som jeg virkelig også gerne ville eje :)

      Slet
    2. Åh ja, B&N's komplette samling er så smuk og rummer så mange fine titler. Desværre er der mange af dem, der kun kan købes fra USA, og det besværliggør tingene en anelse.
      Men de er virkelig yndige, og der er så mange af dem, der kan få mig til at sukke!

      Slet
  12. Har du læst The count of Monte Christo? Er en bog jeg vildt gerne vil læse, men synes ikke jeg har hørt fra nogen hvordan den er. Og hvis den skal læses, skulle man da være en skarn, hvis man ikke fik den hjem i denne fantastiske udgave? Og hvad er det for en bog du har taget billede af, som er slået op?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har endnu ikke læst den - det må blive et fantastisk sommerferieprojekt. Og udgaven er virkelig smuk; den kan varmt anbefales! Den opslåede bog er "The Complete Grimm's Fairy Tales" og den er virkelig også fin.

      Slet
    2. Ok, må se hvornår der bliver tid til at læse den. Ja, synes opslaget var så fint og eventyrligt :)

      Slet
  13. Hvad er forskellen på den lyserøde og blå udgave af Alice? De er begge to rigtig fine nemlig! Der er også to slags Peter Pan, ved du om der er nogen reel forskel?:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Forskellen er, at den lyserøde Alice, er en stor antologi; en samling af Lewis Carrolls fortællinger, skuespil og digte. Den lyseblå/lilla indeholde 'bare' Alice-fortællingerne :) De er begge illustrerede.
      De to Peter Pan bøger kommer sig af, at B&N på et tidspunkt redesignede deres kollektion; den ene Peter Pan har ikke sølvmønster på bogryggen, men det har den anden. Forskellen er ellers ikke så stor :)

      Slet
    2. Tak skal du have!:-)

      Slet
  14. Har nu fulgt din(e) blog(ge) i noget tid og elsker den måde du beskriver bøger og verden på - meget lig den måde jeg ser verden og dennes glæder på :)

    Har netop bestilt mine ALLERFØRSTE Barnes and Nobles Leatherbound Classics igår aftes faktisk! Jeg har bestilt Jane Austens: Pride & Predjudice, Persuasion og Sense and Sensibility <3

    Og jeg kan slet slet slet ikke vente til de kommer hjem og jeg skal føre min finger over deres smukke og enestående læderindbinding.

    Har allerede bestemt mig for at den næste skal være "Little Women", som jeg aldrig har læst!

    Så tak fordi du har vist mig B&N!
    Rigtig dejlig solskinsweekend.!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dog hyggeligt, at du sådan næsten har fulgt med lige fra start :) Jeg er glad for, du stadig læser med!

      Og sikke nogle smukke bøger, du har udvalgt dig. De tre Austen-perler vil uden tvivl pryde og glæde din bogreol. De er så yndige! "Little Women" er bestemt også en skøn tilføjelse til samlingen :) Jeg kan godt forstå, du glæder dig!

      Slet
  15. Alle dine bøger er så eksponentielt flotte! Hvor køber du dem henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg er også en ihærdig beundrer og samler af smukke bøger. Disse er købt på Amazon.co.uk - det er de fleste af mine bøger faktisk :) Engelske bøger er typisk en smule mere gennemført i udformningen.

      Slet
  16. Åååååhhh de er så smukke! Jeg vil så gerne eje deres Narnia udgave, men jeg kan kun finde den til 249 dollars! Hvilket er vanvittig mange penge, og det bliver endnu flere når den skal igennem tolden! Så hvis du har et tip til hvor man kan finde den billigere, må du meget gerne sige til!

    SvarSlet
  17. Wow de ser virkelig flotte ud, man får virkelig lyst til at læse dem:) Hvis man nu er helt ny på "serien" hvad for en vil du anbefale at man startede med?

    SvarSlet
  18. Ej, det er både rigtig skønt, men også smagsforvirrende at der er så mange flotte udgaver af alle de gamle klassikere når man har besluttet sig for at samle på en bestemt serie falder man lige pludselig over en anden som også er helt vild flot, som den her serie fx. Ih altså, men på den anden side dem jeg samler fra Library Collectors er små og pæne på hylden. :)

    SvarSlet