"The Cavendish Home for Boys and Girls" af Claire Legrand, fra forlaget Simon & Schuster, udgivet i 2012. 4/5 stjerner.
Denne fortælling udspiller sig i en fiktiv by ved navn Belleville; et billedskønt glansbillede af omhyggeligt passede rosenbed, flittige skolebørn og lykkelige familier.
Den snusfornuftige Victoria Wright er ligeledes indbegrebet af struktur og orden; hun er anføreren i sin klasse og juvelen i hendes familie. Hun har aldrig krøllede skørter eller pletter på tøjet - den eneste plet i hendes liv, er hendes ven Lawrence, som er en sjusket dreng med håb om at blive klaverspiller en dag.
En dag forsvinder Lawrence og et dusin andre børn dog sporløst fra Belleville, og Victoria lader til at være den eneste, der bemærker eller bekymrer sig om det. Hele hendes tilrettelagte liv vendes på hovedet, da hun beslutter sig for at løse gåden og begive sig i retning af Mrs. Cavendish' skyggebelagte børnehjem.
“She considered making a run for it, but when she looked back over her shoulder toward the front door, she saw nothing but darkness. Surely the door was there, but Victoria had the feeling that if she ran back and tried to find it, she would be lost forever. The hallway would keep twisting around her and never let her out.”
Claire Legrands børnehistorie indfinder sig som et led i en skinnende perlekæde udgjort af Daniel Handlers "A Series of Unfortunate Events", Neil Gaimans "Coraline" og Roald Dahls "The Twits"; dystre og foruroligende fortællinger med barnlige eventyrstwist. Rædsler der bliver fortalt i børnehøjde, og både indgyder frygt, forhåbning og mod.
"The Cavendish Home for Boys and Girls" cirkulerer rundt om et konstant opbyggende mysterium, og varsler om mørke hemmeligheder under en blankpoleret overflade. Efterhånden som den stædige Victoria og den stilfærdige Lawrence bevæger sig dybere og dybere ind i Mrs. Cavendish mørke, afsløres en ondskab så makaber og frastødende, at jeg knap nok kunne begribe dens placering i en børnebog.
Med mørkbelagte trappegange, dukketeatre og marionetdukker, udtryksløse ansigter og den kriblende fornemmelse af insektfødder på bar hud, er Legrands mørke eventyrsunivers fyldt med velkendte rædselselementer og nye, uventede drejninger. Mrs. Cavendish og hendes børnehjem skifter og forandrer sig gennem hvert kapitel, efterhånden som Bellevilles pertentlige ydre sortner i kanternere.
Denne fortælling udspiller sig i en fiktiv by ved navn Belleville; et billedskønt glansbillede af omhyggeligt passede rosenbed, flittige skolebørn og lykkelige familier.
Den snusfornuftige Victoria Wright er ligeledes indbegrebet af struktur og orden; hun er anføreren i sin klasse og juvelen i hendes familie. Hun har aldrig krøllede skørter eller pletter på tøjet - den eneste plet i hendes liv, er hendes ven Lawrence, som er en sjusket dreng med håb om at blive klaverspiller en dag.
En dag forsvinder Lawrence og et dusin andre børn dog sporløst fra Belleville, og Victoria lader til at være den eneste, der bemærker eller bekymrer sig om det. Hele hendes tilrettelagte liv vendes på hovedet, da hun beslutter sig for at løse gåden og begive sig i retning af Mrs. Cavendish' skyggebelagte børnehjem.
“She considered making a run for it, but when she looked back over her shoulder toward the front door, she saw nothing but darkness. Surely the door was there, but Victoria had the feeling that if she ran back and tried to find it, she would be lost forever. The hallway would keep twisting around her and never let her out.”
Claire Legrands børnehistorie indfinder sig som et led i en skinnende perlekæde udgjort af Daniel Handlers "A Series of Unfortunate Events", Neil Gaimans "Coraline" og Roald Dahls "The Twits"; dystre og foruroligende fortællinger med barnlige eventyrstwist. Rædsler der bliver fortalt i børnehøjde, og både indgyder frygt, forhåbning og mod.
"The Cavendish Home for Boys and Girls" cirkulerer rundt om et konstant opbyggende mysterium, og varsler om mørke hemmeligheder under en blankpoleret overflade. Efterhånden som den stædige Victoria og den stilfærdige Lawrence bevæger sig dybere og dybere ind i Mrs. Cavendish mørke, afsløres en ondskab så makaber og frastødende, at jeg knap nok kunne begribe dens placering i en børnebog.
Med mørkbelagte trappegange, dukketeatre og marionetdukker, udtryksløse ansigter og den kriblende fornemmelse af insektfødder på bar hud, er Legrands mørke eventyrsunivers fyldt med velkendte rædselselementer og nye, uventede drejninger. Mrs. Cavendish og hendes børnehjem skifter og forandrer sig gennem hvert kapitel, efterhånden som Bellevilles pertentlige ydre sortner i kanternere.
Victoria Wrights er både en heltinde og en medskyldig i bogens snørklede plot. Hendes håbløse stræben efter perfektionisme, organisering og korrekthed blænder hende, og gennem bogens forløb bliver hun konfronteret med sin egen snæversynethed. Hun er ikke en charmerende karakter i samme forstand som Gaimans Coraline; men hun er viljestærk og modig på en fornuftig facon. Hun er således den ideelle hovedperson, og skubber stædigt plottet fremad i nye retninger og nye opdagelser.
Bogen er et sitrende kaos af beundringsværdige karakterer, forkastelige holdninger og afskyeligt kryptiske skurke. Mrs. Cavendish er en overraskende kompleks kombination af det moderne menneskes mest fatale fejl: rådden selviscenesættelse og utilfredsstillende perfektionisme. Og det er deri hele bogens tematik befinder sig.
"The Cavendish Home for Boys and Girls" er ikke en perfekt historie; det er snarere en historie om perfektionisme, og om hvordan mennesket bliver defineret af uperfektheder. Legrand fremfører et rædselsscenarie af konsekvensen ved at rette skævheder og udjævne forskelle.
Denne fortælling er et krybende, kriblende og krablende mareridtscenarie, der vil sprede gåsehud blandt voksne såvel som børn med dens høje grad af bizarre overraskelser. Jeg påbegyndte den en sen aftenstund, hvor mine gardiner blæste legende i vinden, og jeg måtte hastigt lægge den fra mig efter blot tredive sider, da jeg fornemmede en uundgåelig påvirkning af min nattesøvn. Legrand spreder skumle hentydninger og ubehagelige fornemmelser gennem sine velskrevne ord - men under de dystre lag af edderkoppespind gemmer der sig en smuk påmindelse om vigtigheden af individualisme; værdien af at være selv i en verden, der konstant forlanger perfektion.
Det er også en bog som jeg glæder mig til at læse :D specielt efter jeg har set filmen. Dog blev jeg noget overrasket over bogens strøelse. Jeg troede at den var på flere sider.
SvarSletDen ser jeg også frem til at læse. Jeg troede at du havde læst den :) Det bliver sjovt om vi deler de samme meninger om Dæmonernes by
Det er faktisk en meget lille og overskuelig bog; og den indeholder så smukt et sprog og så fantastiske sætninger. Jeg kan godt forstå, du glæder dig.
SletJa, jeg glæder mig til at gå i gang med 'Dæmonernes by' og danne mig en mening :)
Dejlig anmeldelse!
SvarSletJeg elsker at se dine billeder af dine bøger,du køber altid de lækreste varianter! :)
Åh mange tak! Jeg har vist også bare en udpræget svaghed for fine bøger :)
SletDine bøger er altid i de flotteste varianter, hvis mit engelsk var en smule mere garvet havde jeg med glæde købt alle de flotte covers.. For de danske har det med at halte lidt bagefter, desværre.
SvarSletDet er en skam, at de danske bøger ikke får et lige så gennemtænkt design; for det gør altså dem altså bare mere fristende at læse og købe, synes jeg.
SletMen denne her vil jeg tro, de fleste kan læse på engelsk. Det er jo en børnebog :)
Tusind tak - jeg er også super glad for dem :-)
SvarSletDet kan jeg godt forstå :)
SletÅrh, den lyder helt vildt god! Jeg var fuldstændig forelsket og søvnløs, da jeg læste Lemony Snickets bøger, så den her skal jeg helt sikkert læse! Hvis bogen ikke lød spændende nok, fik din anmeldelse den i hvert fald til det! Ved denne sætning var jeg fuldstændig solgt: "Efterhånden som den stædige Victoria og den stilfærdige Lawrence bevæger sig dybere og dybere ind i Mrs. Cavendish mørke, afsløres en ondskab så makaber og frastødende, at jeg knap nok kunne begribe dens placering i en børnebog."
SvarSletTak for inspiration!:-)
Bogen er ikke helt som Lemony Snicket; men den minder om i det punkt, at den også er en mere dyster børnefortælling uden jublende børn og gennemsyrende lykke. Jeg kan meget godt lide den genre, faktisk.
SletOg bogen er virkelig makaber; jeg måtte selv rynke på næsen og blive en stødt engang imellem. Den skræmte mig virkelig.
Den lyder godt nok interessant. Lidt for interessant, til ikke at komme på min (mega)lange to-read-liste :)
SvarSletInteressant er lige ordet. Det er virkelig en skummel og krybende fortælling set fra børneøjne, og jeg blev i hvert fald selv skræmt over den til tider.
SletDen lyder virkelig god. Det er i hvert fald endnu en bog, der skal tilføjes min to read liste :)
SvarSletDet er den også; creepy og sælsom, men enormt interessant. Og jeg kender godt det med den voksende to-read liste. Suk :)
SletDet har jo absolut intet med bogen at gøre, men hver eneste gang navnet "Cavendish" bliver nævnt, kan jeg simpelthen ikke lade være med at tænke på David Mitchells karakter "Timothy Cavendish" i Cloud Atlas haha.
SvarSlet- Bestemt også en bog, som er et læs værd, hvis ikke du har været der endnu (:
Normalt er børnebøger ikke lige min stærke side, men som du fremstiller den her, er det vidst eller ikke helt det den er. Måske en passende genintroduktion til gysergenren for en forskræmt sjæl som mig selv?
Den lyder i hvert fald meget spændende, og vil helt sikkert slå til, hvis jeg en dag skulle få muligheden for at læse den (:
Sjovt sammentræf! Jeg elsker også "Cloud Atlas", og Timothy Cavendish' historie var så komisk og mærkelig.
SletDet her er en børnebog; men en meget dyster en af slagsen. Den er nærmest gotisk i sin udformning, og den er fyldt med mærkelige hændelser og skumle gerninger. Det er langtfra en typisk børnefortælling i hvert fald.
Åh tak :) Det er jeg glad for at høre :) Jeg nyder også at læse med hos dig, selvom det er ret farligt! :P
SvarSletHvor er du sød! Jeg er ked af at udsætte dig for sådan en fare :p
Slet