mandag den 23. september 2013

Læseklub #2: Biblioteksbesøg og chokoladedrømme

Vi læste en bog om chokolade, og vi diskuterede den med smeltende smil og dampende kopper. Bogen var blevet læst med fire vidt forskellige perspektiver, fokuspunkter og tanker; men vi var alle fire blevet transporteret ind i en sød fransk chokoladebutik, imens vi læste den. Vi havde alle mærket ordene smelte på vores tunge som bløde chokoladebobler, og vi havde alle indåndet den samme illusionære papirsduft af nougat og pebermynte. Vi var alle blevet begejstrede og forundrede; og vi havde alle nydt bogen.
Så der sad vi i en lille beskyttet krog, og stirrede ud på banegårdens myldrende kaos, imens vi genoplevede og delte de følelser, bogen havde vakt i os, og de spørgsmål den havde efterladt os med. Nogle spørgsmålstegn blev besvaret; andre blev hængende i luften og fulgte med os hjem. "Chocolat" af Joanne Harris var en skøn bog at læse i et skønt fællesskab.
Tiden gik, snakken flød, en oktober-bog blev valgt og et farvel blev sagt. Mai, Nikoline, Anne og jeg gik i hver sin retning i det tidlige efterårsmørke, og jeg konstanterede for mig selv, at læseklub dog er noget af det hyggeligste i verden. 

Et lykketilfælde tillod os at kombinere bogsnakken med biblioteks bogudsalg; og med  ivrig opmærksomhed og vidtåbne øjne gravede vi i rodekasser, gennemgik reoler og spejdede efter titler. Skjulte skatte og glemte perler blev fundet, købt og fyldt i tunge poser.
Jeg stødte på en studierelevant fotografisamling af Bournonville-balletter, en smule Zadie Smith, Charlotte Brontë og George Eliots klassiske romaner og Julian Barnes' vinder af Bookerprisen. Til sølle 5 kr. pr. stk. føltes det snarere som foræringer fra en gavebod end som egentlige køb.

12 kommentarer:

  1. Chokoladekage og bogsnakkeri, det lyder som en skøn dag - og når den så afsluttes med et kup af den kaliber, så bliver det ikke meget bedre. Det er utroligt, hvor mange timers glæde, man kan få for en sølle 5'er, hvis man som mig er glad for at genlæse bøger.


    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig en fantastisk fredag; gennemført fantastisk endda.

      Og du har helt ret - de 5 kr. er givet uendelig godt ud!

      Slet
  2. Jeg kom hjem med samme bog af Charlotte Brontë :) Skønt med billige bøger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig skønt! Og jeg blev så glad, da jeg så "Professoren", for den har jeg virkelig ville læse længe!

      Slet
  3. Åh, næste gang du falder over sådan et bogudsalg må du gerne lige sige til. Det kunne min boghylde og pengepung nok godt enes om ;)

    Den læseklub lyder om muligt, som det hyggeligste nogensinde. Dejligt! (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal jeg nok! Det er jo ren lykke at kunne fylde hylderne op så billigt!

      Og det er virkelig også så hyggeligt!

      Slet
  4. Mmm... hvilken fantastisk undskyld til at nyde et stk chokoladekage!
    Er der bogen, som filmen Chocolat med Johnny Depp er baseret på? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bedste (og mest brugbare) undskyldning i verden! Og det er netop dén bog - den kan varmt anbefales. Man kan næsten smage chokoladen, når man læser den.

      Slet
  5. Åhh... Chocolat, det er så skøn en film - jeg må også læse bogen!
    Jeg håber også snart at der er biblioteksudsalg her på egnen, det er jo et rent skatkammer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bogen kan virkelig varmt anbefales; den er umådelig deskriptiv og atmosfærisk. En sand fryd for sanserne!

      Og det forstår jeg godt - biblioteksudsalg er ren lykke!

      Slet
  6. Hvor lyder det hyggeligt! Jeg har altid drømt om at være med i en 'rigtig' bogklub :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det bestemt også! Og det er også en drøm, jeg har haft længe. Det er skønt at få den realiseret :)

      Slet