søndag den 20. juli 2014

Fem YouTube-fund #2: Booktubers

Noget af det, der optager allermest og allerstørst plads i min daglige YouTube-feed er de såkaldte booktubers; videobloggere der dagligt uploader videoer, hvor de taler om og anmelder bøger, fremviser nykøbte skatte og gennemgår deres overfyldte bogreoler. Det er en vidunderlig subkultur, der spirer og blomster af rendyrket læselykke og boglig inspiration. Jeg følger efterhånden ufatteligt mange booktubers, og her er de første af mine anbefalinger; 

Wordsofareader. Lesley var en af de første booktubers, jeg begyndte at følge trofast, og jeg smiler altid, når jeg logger ind til en ny video fra hende. Ikke alene er hun umådeligt sympatisk, behagelig og velformuleret; hun er også en ihærdig beundrer af forfattere som Dodie Smith, Louisa May Alcott, Evelyn Waugh og W. Somerset Maugham. Hendes videoer er altid brugbare og interessante med et drys af hjemlig hygge og ægte læsekærlighed. Lesley er desuden også en beundrer og elsker af bøgers æstetiske kvaliteter, og opsporer ofte smukke antikvariske fund og vidunderlige indbindninger. Jeg kan varmt anbefale at træde ind i hendes univers.

Shoutame. Amy er noget særligt. Der er noget uendeligt sødt over hendes videoer, hendes entusiasme og hendes lyse sind. Selvom jeg ikke nødvendigvis deler mange yndlingsbøger med hende, nyder jeg at høre hende berette om hendes dybe Tolkien-kærlighed, store fantasy-besættelser og spændende fotografi-projekter. For Amy er en kreativ sjæl, hvilket denne video er et ufatteligt smukt bevis på (spol frem til omkring 4:01 for at opleve magien). Jeg har aldrig i mit liv set noget så fint.

Treepaperbook. Daniella læser alt, og hun gør det med en utvivlsom bogkærlighed og et eftertænksomt humør. Fra Ivan Turgenev til A. S. King, fra George Orwell til Jane Austen, og fra E. Lockhart til Khaled Hosseini. Ofte inddrager hun børnebøger, Young Adult-romaner og klassikere i en herlig blanding. Hun er blevet en indgroet del af mine YouTube-ritualer, og jeg ser alle hendes videoer, hvad enten det pågældende emne interesserer mig eller ej. Daniella har nemlig evnen til at formidle hvad som helst.

Choncey Boddington. Choncey laver ikke udelukkende videoer om bøger; hun laver faktisk videoer om alt, lige fra madlavning til hverdagssnak samt ufatteligt rørende videoer om vigtigheden af ord, af ros og af omtanke. Hun taler hurtigt med en uimodståelig accent, og hvert ord hun siger er velovervejet, personligt og tankevækkende. Jeg finder ikke kun bogmæssig inspiration hos hende men også personlig inspiration. For Choncey siger så mange kloge ting.
De bogrelaterede videoer, der er at finde på Chonceys kanal er dog også noget helt særligt. For Choncey er en engelsk-studerende og klassiker-elskende bibliofil. Hendes bibliotek er misundelsesværdigt, og hun formår altid at finde de yndigste udgaver af enhver bog. 

Mercysbookishmusings. Jeg har faktisk skrevet om Mercedes før, men det virker helt forkert at sammensætte et indlæg om booktubers uden at nævne hende endnu en gang. Hun er nemlig en af mine absolutte YouTube-favoritter, og det har hun været lige siden jeg på lykkelig vis opdagede hende. Ikke alene har hun en vindende personlighed og en vidunderlig accent, hun læser også et væld af interessante bøger; alt lige fra graphic novels til klassikere, science-fiction, fantasy og young adult. Hun har en imponerende viden om japanske romaner og en stor kærlighed til Daphne du Mauriers mysterier. Jeg deler så mange yndlingsbøger med hende, ligesom hun konstant inspirerer og forleder mig til nye bogkøb og nye opdagelser. 

Følger I nogle booktubers? Hvis ja, hvilke følger I så? 

12 kommentarer:

  1. Dejligt med inspiration - Treepaperbook kender jeg ikke, men jeg tror efterhånden, at jeg følger alle de andre, du har nævnt. Mine yndlings er nok Katytastic, Peruse Project, Little Book Owl, Bookables samt danske Helene Jeppesens videoer. Flere af dem har ikke nødvendigvis en bogsmag, der matcher min egen, men jeg synes, deres videoer ofte er ret underholdende.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også SÅ glad for Katytastic, Little Book Owl, Bookables, - og derudover også Ariel Bissett og Benjaminoftomes :D

      Slet
    2. Åh, jeg synes virkelig også Little Book Owl, Ariel Bissett og Helene Jeppesen er skønne! :) De andre er nok lidt for energiske til min smag, men de er bestemt meget dygtige!

      Slet
  2. I never even knew that this part of YouTube existed, but I can't wait to jump into it! Thanks for the recs :) -Audrey | Brunch at Audrey's

    SvarSlet
    Svar
    1. It's actually my favorite part of YouTube, these days! Hope you'll enjoy exploring Booktube!

      Slet
  3. Mercy and Lesley are two of my absolute favourite BookTubers, so I’ll check the others out now. Thanks!

    SvarSlet
    Svar
    1. You're welcome! They certainly are among my favorites as well!

      Slet
  4. Tusind tak for tanken! :D Jeg har skam set den yndige bog, og jeg har faktisk også allerede forudbestilt den. Nøj, jeg glæder mig til at eje den :)

    SvarSlet
  5. Jeg er simpelthen også vild med Mercedes. Hun er bare så god og rar at høre på ^^
    Dejligt indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mercedes er fantastisk! Og tusind tak :)

      Slet
  6. Jeg har ikke fanget det der med booktubers endnu! Bilder mig ind, at det kræver ret meget tid (?), og synes i forvejen min bloglovin feed er ufattelig uoverskuelig :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt tidskrævende, men åh så hyggeligt, synes jeg :D

      Slet