søndag den 15. marts 2015

Fem YouTube-fund #3: Forfatterinterviews

Jeg kunne hurtigt fare vild på YouTube. Den ene video leder til den anden, og pludselig er der gået timevis med stille lytten til bemærkelsesværdige stemmer. Jeg er ikke en stor lytter af lydbøger, men når jeg går ture, er det ofte med min telefon i lommen og et forfatterinterview i ørerne. For den slags er YouTube nemlig fyldt med. 
På denne stille søndag har jeg fundet fem YouTube-videoer frem med interviews af storslåede forfattere. Det er den perfekte søndagshygge; det sødeste tidsfordriv.

Jeg er så fascineret af Donna Tartt, hendes bøger og hendes arbejdsproces. Hun er uden tvivl legendarisk; hendes bøger er finjusterede puslespil, der hver har taget et årti om at blive lagt. Og i de ti år der går mellem hver roman, er hendes eksistens stille og uvis. Derfor er det så tryllebindende at lytte til hendes ord om, hvordan hendes mesterværker bliver til.
Jeg holder meget af dette korte interview, fordi det er så fokuseret på skriveproces og forfattervaner. Intervieweren har en undrende stemme, og det bedste øjeblik opstår, da Donna Tartt bliver spurgt, om hun føler, hun har ofret for meget for sit forfatterskab. "It's not a sacrifice!" udbryder Donna Tartt med et tydeligt udråbstegn og afslører så meget styrke med sit blotte tonefald. Jeg elsker det. Jeg elsker den uapologetiske tone og den så tydelige passion for de ord, som vi alle nyder at læse. 

Neil Gaiman er ikke blot en af mine yndlingsforfattere, han er også en af mine yndlingspersonligheder. Jeg har efterhånden googlet ham i uendeligheder; lyttet til timelange interviews, set grynede oplæsninger og hørt ham diskutere sit forfatterskab med andre forfattere, imens jeg har ryddet op eller gjort rent. Der er noget beroligende over hans stemme, og han er den gennemførte historiefortæller; både på papiret og i person.
På en måde virker det uretfærdigt blot at fremhæve et interview ud af mange, og en hurtig YouTube-søgning på hans navn vil afsløre et utal af optagelser, der alle er værd at se. Men blandt mine favoritter er denne; et interview uden en interviewer, hvor Gaiman blot besvarer fanspørgsmål om sin seneste voksenroman "The Ocean at the End of the Lane". Det er toppen af et isbjerg og har man læst bogen, vil man blive tryllebundet af alle de tanker, der ligger til grund for den.

Det værste ved dette interview er, at det minder mig om, at Chimamanda Ngozi Adichie kom til Danmark i 2014, og at jeg ikke nåede at se hende. Det var ikke muligt på daværende tidspunkt, og nu plager det mig mere end noget andet; havde jeg vidst, hvor højt jeg ville elske "Americanah", ville jeg have gjort det til en større prioritet.
Ikke desto mindre er dette interview af den storslåede forfatter fra Louisiana, og jeg har efterhånden lyttet til det et utal af gange. I interviewet fortæller Adichie om hendes forhold til skønhed; hvordan hun drages af smukke sætninger og smukke mennesker, men også leder efter det gran af skævhed eller melankoli, der gør skønheden interessant. Det er et omfattende emne, og det er umådeligt spændende at lytte til Adichies personlige definition af æstetik.



Eleanor Cattons "The Luminaries" er en af de mest strukturelt komplicerede romaner, jeg nogensinde har læst. Det virker næsten umuligt at sammenkæde romanen med en forfatter; den virker som et selvskabt mirakel, og jeg har slet ikke fantasi nok til at forestille mig, tanken der skabte det hele.
Men Eleanor Catton er bogens forfatter, og hun er også den yngste forfatter nogensinde til at vinde den prestigefyldte Man Booker Prize. I dette interview taler hun om romanens så komplekse struktur, og hun formulerer sig ligeså smukt mundtligt som skriftligt. Med ordene "an astrological dance" beskriver sin bog bedre end dens bagsidetekst formår. For et mere uddybende interview, kan jeg også anbefale dette.


Teknisk set er dette ikke et interview, men derimod et foredrag. Til gengæld er det så dragende, at det føles som en historie. Lad dig ikke skræmme af længden på dette foredag. Philip Pullman er en dragende historiefortæller, og hans diskussion af bøger og grænselandet mellem ord og billeder er både tankevækkende og intelligent. Hans "Dark Materials"-serie har betydet alverden for mit læserliv, og det er så interessant at høre om de billeder, han sammenkæder sine egne fortællinger med. 

Har I nogle favorit-interviews med forfattere, som jeg burde tilbringe min søndag med at se? 

5 kommentarer:

  1. I love Neil Gaiman. Although Stardust has been for years the only book by Gaiman I have read, never mind, it was fantastic. For a long time I thought that Paulo Coelho is my favourite writer, the one, the best. But recently, his position got seriously shattered. Because for me Neil Gaiman is becoming the fully fledged author by whom I love not only his books but his sense of humour, his views and experience, his style of writing and doing things as well (I watched him delivering the "Make Good Art" speech and singing "I Google You" and it was such a fun). The Ocean at the End of the Lane is still on my "To Read List", the tiny treasure waiting on my bookshelf (I was a bit surprised with tiny cardboard envelope in which I received this tiny international edition. It is so cute I could not love it and I started to call it a Kindle for paper-book lovers like me :) I am kind of waiting until I hit the road once again, or until warmer, more sunny days come, to take this booklet with me wherever I go :) I will for sure borrow this video for my upcoming blog as well.
    I am reading The Goldfinch currently and I am really enjoying it. I did not know about Donna Tartt until I found the book on your blog. She is peculiar, exceptionally talented writer (I somehow could not match up her art of writing with her appearance :) Strange impression but on the other hand this is exactly what writers are like: they are distinctive, interesting personalities.

    SvarSlet
    Svar
    1. Neil Gaiman is one of my favorite writers of all-time. I adore him and his words; what a pleasant personality he has, and what wondrous words he writes. His novels are entire universes, and I cannot recommend them highly enough. I cannot believe you actually watched his Art-speech! I would have loved to be there to see it.
      You really should look forward to "The Ocean at the End of the Lane". It is my favorite book of his, and I adore it. So beautiful and so elegantly crafted.

      How lovely that you're reading Tartt! She is, also, one of my absolute favorite writers. Her books are legendary and so is she. I went to an interview with her last year, and it was incredible to hear her speak so intelligently about the books she has written. She is fiercefully intelligent; a gifted writer and an incredible person. You should read "The Secret History" whenever you get the chance!

      Slet
    2. Oh, I haven't actually been there watching Neil Gaiman delivering the speech, I meant I've just watched it on Vimeo. But it is one of my desires to meet him during one of his public events and I started to keep an eye on the "Where's Neil" tab of his Journal webpage. What a pity he moved from UK to US :(
      By chance somehow, I've ordered "The Secret History" today afternoon ;) So I'm looking forward :) If only I had more time to read all the wonderful and interesting books on my 'to read list'.

      Slet
  2. Hej! Jag har precis börjat följa din blogg och den är helt underbar! Älskar böcker och tycker så mycket om att läsa om andra som också är fast <3 Jag är väldigt sugen på Neil Gaiman, jag har hans The Graveyard Book i bokhyllan men har inte börjat läsa den än. Har bara läst Coraline än så länge. Vilken borde man börja med, av alla hans böcker, tycker du? Kramar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord! :')

      Egentligt er der ikke noget anbefalet "startpunkt" med Gaimans bøger, for de er alle så forskellige. Jeg startede selv med "Stardust", og jeg elskede den – men man kunne nok ligeså godt starte med "Coraline", "Fragile Things" eller "Neverwhere". De er alle så fantastiske og så forskellige på samme tid.

      Slet