fredag den 26. juli 2013

“A book is proof that humans are capable of working magic”

For et par år siden håbede jeg altid på de bløde pakker, indeholdende fine kjoler og palietbesatte toppe. I min barndom søgte jeg altid rastløst efter de store, raslende pakker med Belleville-lego. Og i dag er der intet, der kan få mit hjerte til at banke så hurtigt som en hård, firkantet pakke med en omhyggeligt bundet sløjfe. En bogpakke. 
Boggaver er en vidunderligt særpræget ting; bogen bliver for evigt blandet sammen med den venlige giver og historierne sammenfiltres til uigenkendelighed. Min højt elskede udgave af "Vinden i piletræerne" repræsenterer ikke blot en af mine yndlings fortællinger - det er også bogen, min kæreste måtte håbløst bladre igennem talrige eksemplarer af for at finde de helt rigtige illustrationer. Ligeledes vil "To Kill a Mockingbird" for evigt være den bog, min mor omtalte som "Fucking bird", og undrede sig over, hvorfor jeg ønskede mig.
Bøger er sådan en personlig ting; og langsomt indarbejder minderne sig ind i læsningen, ind i plottet og ind i hukommelsen. De står i reolen og vidner om den kærlighed, de er givet med. Omtanken der ligger bag er forfærdelig smuk. 
Min fødselsdag var således et rent vidunderland af bøger, bøger, bøger. Og de ligger nu stablet i sirlige stakke på gulve og i vindueskarme, indtil jeg finder nye pladser og opstillingsmuligheder til dem. Med en barnlig beundring lader jeg mine fingre kærtegne de helt blanke og glatte forsider, indsnuser den helt særlige duft uberørt papir og bladrer nænsomt igennem billeder og illustrationer.

I videobloggen nedenfor fortæller jeg nærmere om de bøger, mennesker med kærlig omtanke har skænket mig på det seneste. 

22 kommentarer:

  1. Åååh Rasmus :) Hver gang jeg prøver at tage et billede med bøger og Arnold kigger han på mig med sådan et 'hvad har du gang i' blik, og så valser han væk :p
    Wauw, den Pulman bog er godt nok viiiirkelig smuk!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Forskellen befinder sig nok i, at når Rasmus først har lagt sig, så rejser hun altså ikke igen lige foreløbig :p.. Hun er skræmmende tolerant :b

      Og ja - den er virkelig så fin med støvede farve og det fine sølvtryk. Jeg elsker den lidt.

      Slet
  2. Hver gang jeg ser dine videoer, kan jeg ikke lade være med at misunde dig din flotte bogreol :-D Sikke en samling du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også mit hjems stolthed; jeg elsker den så højt!

      Slet
  3. Du har virkelig fået nogle fantastiske boggaver!

    Åh, du bør glæde dig til den hjertevarme og hylende morsomme Three Men in a Boat af Jerome K. Jerome; det er en af mine yndlings bøger, og i løbet af sommeren planlægger jeg at få læst Three Men on the Bummel af samme forfatter.

    Samtidigt har jeg selv haft kig på den smukke bog Four Tales af Philip Pullman, en anden favorit forfatter, hvis His Dark Materials serie også ændrede mit liv, ligesom det ændrede dit. Jeg må snart se at få genlæst den. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro, jeg glæder mig; især efter dine så fint rosende ord. Det lader til at være en læseoplevelse i en klasse for sig. Jeg håber inderligt på, snart at få påbegyndt den.

      Jeg er glad for, jeg ikke er den eneste håbløst dedikerede Philip Pullman fan. Hans skrivestil er så fin og frembringer så meget nostalgi i mine inderste hjertekroge. Jeg glæder mig sådan til en ny læseoplevelse med ham - indtil jeg får genlæst His Dark Materials igen.

      Slet
  4. Hej Rikke!

    Jeg er selv lidt af en bibliofil, men jeg undrede mig bare om hvor pokker du gør af alle dine bøger? Altså, de bøger man har det sådan både/og med.

    Jeg er selv ved skille mig af med en masse og selvom det ikke var (spor) svært at kasere mit chick-lit fra fordumstid, så finder jeg det ekstremt svært at smide andre bøger ud. Altså, ikke de klassiske som jeg kan finde på at genlæse, men de bøger man egentlig godt kunne lide, men man ved, at de aldrig bliver genlæst.

    Smider du dem ud? Donerer du dem? Eller har du en eller anden SUPER smart løsning på at have dem i hjemmet uden at skulle købe 19383838+ reoler? :-)
    Jeg har desværre ikke nogen løsning og selvom jeg er vild med et "clean" space, så er mine bøger ved at forstyrre mine æstetisk rene tendenser, men samtidig er det jo svært at give slip. Suk! Kender du det?

    Tak for en rigtig god blog - jeg er vild med, at finde ud af hvilke bøger jeg skal læse og så bliver jeg ekstra glad, når du har anmeldt de bøger jeg har læst og synes om dem (vi har samme smag i bøger, virker det som, så man kan jo heldigvis stole på dine anmeldelser!). Jeg har selv læst "The Book of Lost Things" og jeg er sikker på, at du vil kunne lide den. ;-)

    Mvh,
    Cat.

    P.S. Undskyld for den lange smøre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal bestemt ikke undskylde for den lange kommentar. Jeg nyder den slags :)

      Mine bøger hober sig op over det hele; de står stablet i to rækker i begge mine reoler, de står på hylder, i skabe, de ligger på mit natbord og i mine vindueskarme. De er vitterligt over det hele. Og egentligt kan jeg godt lide det på den måde; de mange bøger får mig til at slappe af og at føle mig hjemme. Og det er noget så uendeligt rart.
      Indimellem rydder jeg dog op i dem; jeg er så heldig, at min mor har masser af plads til opbevaring, og jeg derfor har et par skabe hjemme hos hende, jeg kan fylde med bøger. Det er ikke helt den optimale løsning - men det er det bedste nu og her, hvor jeg ikke har pladsen selv. Jeg har endnu ikke været nødt til at sælge ud (heldigvis. Jeg er ikke sikker på, jeg ville kunne bære det).

      Tusind tak for dine søde ord, det varmer så uendeligt meget. Jeg er glad for du læser med, og at du kan bruge bloggen til lidt :) Det lyder yderst lovende med "The Book of Lost Things", og nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den :)

      Slet
  5. Hvilke fantastiske boggaver du har fået dig. Jeg er især vild med Neil Gaiman udgaven, den har jeg heller aldrig hørt om, men hvor er den flot.

    PS Hvor er Rasmus dog kær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Neil Gaiman udgaven? Åh, mener du måske bogen af Philip Pullman? For den er virkelig, virkelig, virkelig flot.

      Og ja, hun er virkelig sådan et bedårende lille væsen. Jeg har nydt at have hende hos mig.

      Slet
  6. Det lader virkelig til at være nogle fantastiske boggaver, du har fået. Der er i hvert fald ikke en eneste af dem, som jeg ikke gerne ville eje :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan også tro, jeg er dybt begejstret; der venter så mange fine læseoplevelser forude!

      Slet
  7. Hvor er det bare et godt indlæg :D

    SvarSlet
  8. Jeg vil klart anbefale Third Star. Dog ikke på en dag hvor man i forvejen er lidt trist. Der skal være plus på humør kontoen ;)

    Men alle skuespillerne er virkelig eminente i deres givne roller. Det er virkelig en hjertevarm historie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil afgjort gemme den til en dag, hvor jeg er i lidt tænksomt humør. Sådanne film kan være så smukke.

      Slet
  9. Ja, jeg er også så glad for min nye bogstak. Intet er bedre end nye bøger.

    Tusind tak for de søde ord! Kjolen er virkelig også fin; jeg tror, vi er meget ens i vores kattebesættelse. Det er en skam, du ikke kan passe den - men har du tilgengæld set, de også har fået katte-øreringe også? Ååh, alle de fine katteting, altså..

    SvarSlet
  10. Tror ikke at jeg kender et menneske, hvis kærlighed til bøger er så stor som din! Din blog er et vidunderligt sted, og det er tydeligt at du nyder at blogge om bøger. Du er simpelthen så dygtig og rutineret en blogger. Husker at jeg sin tid sad, og diskuterede din gamle blog med en gruppe piger på min efterskole. Vi var alle enige i, at din klart måtte være en af landets bedste. Din nye blog er selvfølgelig på mange måder anderledes i det temaet har ændret sig, dog kan man alligevel stadigvæk mærke den samme aura der viger herinde, samt den fine ja nærmest filosofiske måde du har at skrive på. Det er skønt når man som en snart urgammel læser, stadigvæk strejfer din blog. Mange sommerhilsner herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ingen ord til at beskrive den lykke og den varme, din kommentar fylder mig med. Tusind tak. Det betyder alverden, at gamle læsere hænger ved; netop fordi min tematik har rykket sig, og mine prioriteter har forandret sig.

      <3

      Slet
  11. Ja! Jeg fandt nogle sorte nogle, der nærmest lignede hovederne på kjolen. Det er så fint! Og jeg er så glad for, jeg ikke er den eneste kattegale dame ;)
    Og det ville være perfekt med en skattejagt på eBay!

    SvarSlet
  12. Sikke en masse lækre gaver, du har fået. Hvor er det fedt at høre, hvor passioneret du er omkring emnet, din blog omhandler; bøger. Og i øvrigt så er jeg ret vild med din bluse med kattene. Den er da for cute :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, min bogkærlighed skinner igennem. Den er muligvis også helt uendelig ;) Og ja - jeg har været enormt heldig med mine fine boggaver.

      Kjolen er et nyligt fund fra H&M, og jeg synes virkelig også den er noget af det fineste i verden!

      Slet