søndag den 11. august 2013

"Three Men in a Boat (To Say Nothing of the Dog)" af Jerome K. Jerome

"Three Men in a Boat (To Say Nothing of the Dog)" af Jerome K. Jerome, fra forlaget Penguin, udgivet i 2012 (org. udgivet i 1889). 3/5 stjerner

"Three Men in a Boat" handler netop om tre mænd (og en hund), der beslutter sig for et frisk feriepust i form af en sejltur langs Themsen. Allerede fra start er deres sejltur præget af forsinkelser, uheld og usandsynlige pakkeproblemer; alt lige fra uspiselige scrambled eggs, tandbørstens plagende eksistens, hunden Montmorencys fangst af en havrotte og et ubehjælpsomt regnvejr, forvandler ferieidyl til et sandt feriekaos.
Bogen er udformet som en slags monolog, fortalt via jeg-fortælleren Jerome. Minder, filosofier, landskabsbeskrivelser, røverhistorier og nutidsbetragtninger blandes sammen i den pudsige rejseberetning.

Everything has its drawbacks, as the man said when his mother-in-law died, and they came down upon him for the funeral expenses.” 

De fleste bøger jeg læser fremaner et virvar af knivskarpe og farverige billeder på min nethinde. Landskaber bliver genkendelige, karakterer bliver levendeliggjort via simple bogstavsbilleder, og jeg fortaber mig hovedkuls i det skriftlige univers for en stund. Andre bøger fremkalder fornemmelser og følelser; gåsehud, tårer og latterudbrud. Og sommetider støder jeg også på bøger, der danner et ekko af oplæsning i mit indre. Bøger med stemmer. 
"Three Men in a Boat" er en af de bøger med sin helt egen genkendelige lyd og fortællerstemme. Bogens fortæller, Jerome, foretager konstante afvigelser og distraktioner fra den egentlige historie; indsatte anekdoter og henkastede filosofier fylder langt mere end plottets egentlige fremgang. Historiens komposition flyder på en sådan måde, at læsningen føles som en samtale med en meget insisterende, vrøvlende, forvirret og selvhøjtidelig ældre mand. Stænk af hjemlighed og tør britisk humor farver bogen, side for side.
Den lille bog indeholder således et væld af historier og tankevandringer. Hovedplottet omhandler en komisk katastrofal sejltur med dertilhørende campinguheld og forvirring - men ligesom den lunefulde flod båden driver ned af, skvulper fortællingen i bølgerne og bevæger sig af modstridende undervandsstrømme. Den hvirvler rundt i tid og sted, og glider fra nutid til erindring, fra sarkasme til filosofi, og fra humor til alvor på få splitsekunder. At læse den uden at falde i vandet kræver både overblik og indlevelse. 

My tooth-brush is a thing that haunts me when I’m travelling, and makes my life a misery. I dream that I haven’t packed it, and wake up in a cold perspiration, and get out of bed and hunt for it. And, in the morning, I pack it before I have used it, and have to unpack again to get it, and it is always the last thing I turn out of the bag; and then I repack and forget it, and have to rush upstairs for it at the last moment and carry it to the railway station, wrapped up in my pocket-handkerchief.

Sommetider virker bogens kontraster for hårde og for ulogiske; sammenhængen kan forsvinde i forvirringen af subplottets brudstykker og anekdoter. Særligt de sidste siders skift fra fjolleri til dødsfald virkede abrupt og ude af tone med resten af bogen.
Jeromes fortællerstemme fortaber sig ligeledes i lange beskrivende passager af naturscenarier og lokalhistorie; bogens egentlige intention som rejseguide dukker op i den humoristiske vandoverflade med et malplaceret resultat. Jeromes forsøg på alvor drukner i karakterernes fjollerier.
Det er netop i sine lethjertede toner, at bogen vækkes til live, og fortællerstemmen  høres mellem linjerne. Jeromes humor giver grundlag for en hyggelig eftermiddagstund med pudseløjerlige hændelser og fornøjelige indfald. 

12 kommentarer:

  1. Hvor sjovt at du lige har læst den, jeg så et program om tre komikere (og en hund) for lidt tid siden, hvor de tog udgangspunkt i bogen, og sejlede den samme rute - havde tænkt jeg ville læse den :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor pudsigt! Jeg er sikker på, du vil kunne lide denne bog. Den er så britisk, at det ikke kan andet end at appellere til dig ;)

      Slet
  2. Det er en af de bøger jeg normalt ikke vil have købt men den lyder som en hyggelig bog. Tror ikke jeg har brug den beskrivelse på en bog før.


    Jeg poster normalt ikke anmeldelser på de bøger jeg læser men jeg kan godt skrive en til bogen for dig. Jeg er ikke så god til det med beskrivende beretninger på samme måde som du er.

    Jeg har aldrig selv læst noget af Kipling men når man tænker på hvor meget junglebogen er genudgivet og lavet til så mange film og serier kan det jo næsten kun være godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bøger kan netop godt være hyggelige. Og det er så rart.

      Du behøver naturligvis ikke skrive en anmeldelse af bogen, hvis du ikke har overskuddet til dig. Men jeg vil glæde mig til at se din stjerne-vurdering på Goodreads så :)

      Og Kipling er fantastisk - det er Junglebogen virkelig også :)

      Slet
  3. Du skriver en rigtig fin anmeldelse af en af mine favoritter, der på trods af den fragmenterede handling varmer, fordi den er så hyggelig og ikke mindst morsom at beskæftige sig med. Eftersom det er ved at være nogle år siden, jeg læste den, kan jeg slet ikke huske dødsfaldet i slutningen, men jeg må lige vende tilbage efter en genlæsning, for jeg kan sagtens følge dig i, at det virker abrupt. Jeg er på nuværende tidspunkt selv ved at fornøje mig med fortsættelsen Three Men on the Bummel. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig hyggelig - og humoren i den er virkelig tidsløs. På trods af dens alder fik den mig til at fnise adskillige gange.
      Dødsfaldet i slutningen er også blot en sidebemærkning, men ikke desto mindre synes jeg, det ændrede tonen i bogen en smule. Og det ødelagde det lidt for mig. Ikke desto var det dog enormt fornøjelig læsning! :)

      Og det lyder skønt med fortsættelsen. jeg håber, den er god :)

      Slet
  4. Har du boet i Paris da, siden I havde årskort og alt muligt? :) Jeg elsker den "rigtige" park, den klassiske. Den nymoderne siger mig ikke så meget, men den magi, eventyrlighed og stemning der hersker omkring Torneroses slot, er simpelthen bare fantastisk og får det til at kilde i hele kroppen. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg har ikke boet i Paris - vi kom der bare enormt meget i en periode. Det var vores tilflugtssted, og jeg fik ofte fri fra skole om fredagen, så vi lige kunne tage en weekend i Disneyland. De tvar fantastisk. Jeg har så mange barndomsminder derfra.

      Du har ret i, at den 'rigtige' park er langt mere stemningsfuld og smuk. Jeg kunne vandre rundt i timevis uden at prøve noget, men bare kigge, betragte og suge indtrykkene til mig. Der er noget smukt at se, uanset hvor man kigger hen.

      Slet
  5. Bogen ser virkelig smuk :) Omslaget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også helt vild med det, og det lidt vintage-inspirerede udtryk.

      Slet
  6. Vi læste den i engelsk - en uforglemmelig bog, som minder mig om min lærer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en skøn bog at skulle bruge skoletimerne på! Og fantastisk at den kan sammenkobles med et rart minde.

      Slet