torsdag den 27. marts 2014

"Det sidste brev fra din elsker" af Jojo Moyes

"Det sidste brev fra din elsker" (org. titel "The Last Letter from Your Lover") af Jojo Moyes, fra forlaget Cicero, udgivet i 2014 (org. udgivet i 2010). Læst på dansk - originalsproget er engelsk. Anmeldereskemplar fra Cicero. 4/5 stjerner.

I "Det sidste brev fra din elsker" skriver Jojo Moyes om to vidt forskellige kvinder, der befinder sig i to forskellige tidsaldre. De to kvinder har dog én ting til fælles; de har begge en affære, og de er begge forvirrede over den situation, de befinder sig i.
De to handlingsforløb sammenflettes af yndige kærlighedsbreve, der løber gennem bogen som en rød tråd. Breve fyldt med længsel, minder og fremtidshåb, og breve der rummer halvfærdige historier, som blot venter på at blive fortalt.

Du skal vide, at du bærer mit hjerte og mit håb i dine hænder.

Sidste vinter knuste Jojo Moyes mit hjerte. Hendes roman "Me Before You" fik mig til at hulke, og hendes ord efterfulgte mig i flere måneder. Det var sådan en utroligt stærk bog - og derfor har jeg lige siden forbundet hende med noget helt særligt. Mine forventninger til mit næste møde med hende, var derfor tårnhøje - og dog blev de indfriet.
"Det sidste brev fra din elsker" fremkaldte også mine tårer - men denne gang knuste bogen ikke mit hjerte. Tværtimod, smeltede den det. Jeg læste bogen på en trist sygedag, og den var intet mindre end perfekt til formålet. Jeg lagde den ikke fra mig, før jeg nåede den sidste side. Og selv da, slap jeg den kun modvilligt.
Til tider kan jeg blive træt af chick-lit genren og dens uhjælpelige forudsigelighed. Sommetider føles det som om, alle bøgerne med de pastelfarvede forsider er formet efter den samme skabelon, men selvom det ville være nemt at affærdige Jojo Moyes' lysegrønne bog sammen med de andre, ville det være en stor fejl. For Jojo Moyes er ikke som de andre; hendes bøger er noget særligt. På trods af deres yndige indpakning, har de tyngde. De rammer.
"Det sidste brev fra din elsker" er en kærlighedshistorie og samtidig et parallelt handlingsforløb, der forbinder to kvinder på tværs af tidsaldre. Det er en fortælling om utroskab, om at være fange i sin egen krop, offer for skæbnens luner og om pligtfølelse. Det er samtidig også en hyldest til kærlighedsbreve i en tid, hvor ingen skriver dem længere. Hver af bogens kapitler starter med et kærlighedsbrev - i både moderne og klassisk form, på postkort og i sms'er. Disse breve er autentiske, og det er nogen Jojo Moyes selv har opsporet for at påvise, hvad der sker, når man forsøger at overføre følelser til papir. Det er smukt.

Hun læste brevet igen. Læste om en fremtid, hun alligevel ikke ville få. En kærlighed, hun ikke havde kunnet leve uden. Hun læste de ord, der var skrevet af den mand, som havde elsket hende højere, end han selv havde haft ord for...” 

Romanen starter, da journalisten Ellie Haworth i år 2003, opstøver et inderligt kærlighedsbrev og prøver at sammenkæde det til en hel historie. Ellie befinder sig selv i en rodet affære med en gift mand, og forsøger derfor via det fundne kærlighedsbrev at bevise overfor sig selv, at den slags godt kan fungere. Hun har brug for at tro på det.
Bogens næste kapitel udspiller sig i 1960'erne, hvor Jennifer Stirling stirrer på det selvsamme brev og ikke længere er i stand til at huske, hvem det er fra. Hun har været med i en bilulykke og har mistet sin hukommelse, og føler sig pludselig som en fremmed i sit eget liv. Brevet peger på, at hun har haft en affære - men hun kan ikke få den brik til at passe ind i sit livs puslespil.
Naturligvis bruges parallelforløbet til at påvise den åbenlyse lighed i de to kvinders situationer, på tværs af tidsaldre og samfundsnormer. Moyes demonstrerer, at kærligheden er evigt relaterbar, og at den er i stand til at forbinde alverdens sjæle i fælles kvaler. Men der er mere i det end som så, for historien tager skarpe drejninger undervejs, og Ellie og Jennifers historier forenes i ét stort, sammenfiltret rod. De to kvinder minder ikke blot om hinanden - de påvirker hinanden.
Jeg vil ikke give for meget væk, for charmen ligger i langsomt at læse sin vej igennem de dybtfølte breve og stjålne øjeblikke. "Det sidste brev fra din elsker" er ikke nødvendigvis en episk kærlighedsfortælling, men det er en rørende bog, der gør akkurat det, den skal. Den er besættende nok til at drive enhver sygdomsdag på flugt. Det virkede i hvert fald for mig.

17 kommentarer:

  1. Tak. Den her anmeldelse var lige hvad jeg havde brug for. Jeg har næsten lige læst Me Before You og jeg stortudede. Jeg ville ufatteligt gerne læse noget mere af hende, men vidste ikke hvad og var bange for at blive skuffet hvis det ikke var lige så fængende. Lyder til jeg roligt kan give mig i kast med denne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde det akkurat ligesom dig, men du kan roligt læse videre. For Jojo Moyes er dygtig. Og god.

      "Me Before You" er stadig min yndling - men denne bog fangede mig mindst ligeså meget, og var mindst ligeså vanedannende.

      Slet
  2. Siden jeg hørte om bogen første gang har jeg villet læse den, og din anmeldelse har kun fået mig til at ville læse den endnu mere! Det lyder som den perfekte bog til at jage tanker på flugt og sygdom bort - i hvert fald for en stund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis! Det er dét, den kan - og den gør det helt uden klichéer. Jojo Moyes imponerer mig lidt.

      Slet
  3. Jojo Moyes er en forfatter, som jeg virkelig har overvejet at læse mange gange, og dine ord er meget lokkende, Rikke. Jeg tror måske, at jeg vil læse den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, du bør virkelig læse noget af hende! Hun kan noget med chick-lit genren, der sletter et par klichéer undervejs. Det er stadig chick-lit - men det er langt mere substantielt end den typiske chick-lit. Vil du låne "Me Before You" næste gang vi ses?

      Slet
  4. Godaften kære "læsehest",

    du er god til at beskrive og til at tage fotos til din blog.
    Du har en god æstetisk flair for det:-)
    Og bogen har jeg ikke selv læst, men kan fornemme at den er rigtig god.

    Jeg sidder og hygger og min kræftsyge unge datter med lækre gulerods/æble cupcakes:
    http://2.bp.blogspot.com/-Xwvi8RCSR08/UzSVqe74EAI/AAAAAAAADVQ/RTrjC_FcYpY/s1600/BeFunky_IMG_3025.jpg.jpg

    Vil ønske dig en god aften.
    Tina
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh tusind tak for de varmende ord! Jeg kan varmt anbefale bogen. Den er god, letlæst og indeholder smuk romantik.

      Og hvor lyder det som en gylden lille hyggestund. Kagen ser intet mindre end herlig ud. Jeg håber, I nød aftenen sammen.

      Slet
  5. Åh, den lyder lige som en bog for mig!

    SvarSlet
  6. Add to 'to read list': Jojo Moyes! (:

    SvarSlet
  7. Jeg har lige reserveret Me Before You på biblioteket og glæder mig utrolig meget til at læse den. Og nu er jeg jo nødt til at læse den her også på et tidspunkt :) Skøn anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, glæd dig, glæd dig! Den er SÅ god, SÅ rørende og SÅ tankevækkende. Læs den med kleenex og nyd den :)

      Slet
  8. Må..læse..mere..af..Jojo..Moyes!
    Mig før dig knuste mig virkelig, og jeg ser bare så meget frem til at udforske hendes forfatterskab mere. Tak for denne fine anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Også mig! Overvejer meget den der, "The Girl You Left Behind". Men egentligt tror jeg, man kunne starte hvorsomhelst i hendes forfatterskab. Må have mere!

      Og det var så lidt, jeg takker for din søde kommentar :)

      Slet
  9. På grund af det her indlæg gik jeg vidst lidt amok. Det lyder bare så fantastisk, at jeg kom til at bestille 7 bøger af Jojo Moyes. Hovsa! Men jeg glæder mig godt nok meget! :)

    SvarSlet