søndag den 20. marts 2016

Filmåret 2016

Et nyt år betyder nye boglister, læselister og ønskelister. Og det betyder naturligvis også nye filmlister, biografdatoer og sukkende nedtællinger. Jeg har set mange film allerede i år. Og der er endnu flere, jeg glæder mig til at se. År 2016 bliver nemlig et fantastisk film år, og i dette indlæg har jeg samlet de bog-filmatiseringer, som allerede nu står afkrydset i min kalender.

Nogle bøger kan ikke blive filmatiseret for ofte. Og Leo Tolsjojs klassikere er afgjort i blandt dem. I 2012 havde en nyfortolkning af "Anna Karenina" premiere, og i år er BBC aktuel med en vidunderligt smuk mini-serie baseret på "Krig og fred".
Jeg har endnu ikke set mini-serien, men jeg glæder mig allerede at få fingrene i den og synke ned i sofaen med en stor kop te og forsvinde ind i et snevejrsdækket Rusland. Traileren ser intet mindre end magisk ud – og jeg er sikker på, mini-serien er dækket af fortryllelse fra start til slut. 

Mini-serien havde premiere den 3. januar og blev afsluttet den 7. februar på engelsk TV. 

Elizabeth Bennet. Mr. Darcy. Og en grusom zombie-epidemi. Umiddelbart lyder zombier ikke kompatible med Jane Austens elegante verden, men fænomenet eksisterer og det er både morsomt, absurd og uhyre interessant. Jeg er sikker på, at filmen bliver akkurat så mærkelig, som den lyder – men jeg glæder mig alligevel til at se den. Både fordi jeg tror på underholdsningsværdien, og fordi jeg brugte Seth Grahame-Smiths fanfiktion-roman af samme navn til mit speciale. Som et eksempel på hvor langt Austen-fankultur kan forgrene sig. 

Filmen havde amerikansk premiere den 21. januar. Den danske premiere skulle have ligget i marts, men er nu aflyst. Filmen bliver højst sandsynligt tilgængelig som DVD senere på året i stedet.

Da jeg for et par år siden læste Rudyard Kiplings "The Jungle Book" for første gang, blev jeg en anelse forskrækket. Både over historiens mørke undertoner og af hvor lidt af historien, jeg egentligt kendte – selvom jeg voksede op med Disneyfilmen af samme navn. Jeg kunne næsten ikke genkende Kiplings sammensatte historie i den myte, jeg allerede kendte.
Nu bearbejder Disney atter historien om jungledrengen Mowgli – og traileren lover et lidt mørkere gensyn med Balou, Bagheera, og Kong Louie. Jeg glæder mig allerede til at se, hvilken retning historien tager.  

Filmen har dansk premiere den 14. april. 

Disney-filmatiseringerne ruller ind på stribe; og jeg kan ikke lade være med at glæde mig over dem. Jeg elsker Disney, og jeg elsker deres helt særlige måde at behandle og formidle eventyr på; med elaborate kostumer, effekter og kulisser. Disneys eventyrsversioner er sjældent tætte på de originale fortællinger – men de forbliver tætte på eventyrets ånd. Og intet kunne være et bedre bevis på netop det, end Tim Burtons Alice-filmatisering – som vi nu får fortsættelsen af.
"Alice Through the Looking Glass" bliver et kært gensyn med det forunderlige og foruroligende Eventyrland, som Tim Burton smukt vækkede til live for seks år siden. Og jeg glæder mig sådan til at vende tilbage. 

Filmen har amerikansk premiere den 26. maj. 

År 2016 bringer lykke til Austen-fans; ikke kun i form af zombies, men også i form af satiriske periodefilm. Jane Austens lille brevroman "Lady Susan" bliver nemlig filmatiseret under navnet "Love and Freindship". Og jeg er sikker på, det bliver storslået. På rollelisten står nemlig både Stephen Fry, Chloë Sevigny og Kate Beckinsale (som jeg elsker for hendes version af "Emma). 
Filmen er en relativt lille produktion, og jeg tror ikke den får dansk premiere. Men jeg glæder mig sådan til at se den og opspore den på dvd. 

Filmen har amerikansk premiere den 13. maj. 

"Me Before You" af Jojo Moyes er en kærlighedsroman, der tog mig med storm. Jeg læste den på en enkelt dag, og den kom fuldstændig bag på mig. Alt hvad jeg troede, jeg vidste om bogens plot, blev vendt på hovedet, da jeg nåede til den sidste side. Det var så rørende. Og så blændende. 
Filmatiseringen har været længe undervejs, og har Emilia Clarke og Sam Claflin i hovedrollerne. Jeg glæder mig så inderligt til at se, om filmen vil udøve samme effekt på mig som bogen – og jeg forbereder mig allerede på at huske lommetørklæder til biografturen. 

Filmen har amerikansk premiere den 3. juni. 

Af andre trailerløse vidundere kan desuden nævnes filmen "Genius" som omhandler Hemingways redaktør, "Bridget Jones' baby" som er et kært gensyn med den elskede Bridget Jones, "A Series of Unfortunate Events" som bliver en Netflix-serie baseret på Lemony Snickets vidunderligt morsomme bogserie af samme navn og "Ugly Love" som er en filmatisering af Colleen Hoovers dramatiske kærlighedsroman. 

Hvilke bog-filmatiseringer glæder du dig til i 2016? 

15 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig til traileren til The Jungle Book fra WB - den skulle være endnu mørkere, end det Disney ligger for dagen. Men jeg synes faktisk Scarlet Johansson gør det vildt godt i traileren.

    Derudover, lidt mærkeligt at der kommer to film, der hedder det samme og handler om det samme, med så kort mellemrum

    SvarSlet
    Svar
    1. Nårh ja, det er rigtigt – endnu en filmatisering af 'Junglebogen'. Det bliver altså spændende med så forskellige vinkler på det samme kildemateriale!

      Slet
  2. Bogåret bliver bare så vildt på filmsiden. Jeg tror jeg mentalt har talt ned til den næste film om Alice i over et år efterhånden, så spændingen er ved at være stor. Jeg glæder mig også til Tarzan-filmen og Miss Peregrine, som ser herligt mystisk ud. Og Monster! Åh der kommer så mange gode film i år :)

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver også fantastisk med Alice! Åh, jeg elsker Tim Burtons univers og glæder mig til mere, mere, mere!

      'Miss Peregrine' kunne jeg måske godt finde på at se. Engang. Måske. Jeg er lidt 'on the fence' med den, for brød mig virkelig ikke om bogen. Til gengæld ligner det dog, de har ændret en del i filmen – og det er måske kun positivt. Og igen, Tim Burton kan bare noget særligt.

      Slet
  3. Jeg glæder mig også virkelig meget til "Mig før dig." Er mindst lige så spændt på, om filmen kan gøre det lige så godt på bogen, eller man ender med en slem skuffelse.

    www.jannifromtheblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis. Den har en del at leve op til.

      Slet
  4. Ej! Har du læst Ugly Love af Colleen Hoover? Jeg troede slet ikke det var sådan nogle bøger du ville læse. Hvor sjovt. Det er faktisk en af mine yndlings bøger, og hun er min yndlings forfatter :-D
    .. Jeg glæder mig helt klart til at se Me Before You, jeg har glædet mig lige siden jeg blev færdig med bogen. Og The Jungle Book ser jeg virkelig også meget frem til - jeg har faktisk bogen hjemme på hylden, men jeg har aldrig fået læst den, og nu kan jeg ikke beslutte mig for om jeg skal læse den før eller efter jeg har set filmen? Hmmm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh yes, jeg har læst den. Og den var virkelig god! Jeg læste den egentligt som et manuskript, fordi vi kiggede på den til udgivelse til LOVEBOOKS. Og nu udkommer den så til maj, på dansk. Jeg elsker at være med en bog fra start til slut – især når det er en så god en af slagsen.

      Det bliver uden tvivl et skønt filmår! Jeg kan i øvrigt varmt anbefale dig at læse 'The Jungle Book', Kiplings historie er så interesseret og meget mere fragmenteret, end filmene giver udtryk for.

      Slet
    2. Ej hvor spændende! Du har bare drømmejobbet ;-D
      Og det lyder godt, så vil jeg straks sætte mig til at læse The Jungle Book.

      Slet
  5. Så mange spændende film og tv-serier. Glæder mig sådan til at se War and Peace!

    SvarSlet
    Svar
    1. Også jeg! Traileren er jo fan-tas-tisk!

      Slet
  6. Wow wow wow! 'War and Peace' ser fantastisk ud! Jeg har længe overvejet at læse bogen, og efter at have set dén trailer, bliver jeg nødt til det!

    Jeg glæder mig også meget til at se 'Me Before You'. Mine veninder og jeg skal se den sammen, og de tror allesammen, det "bare" er en sød kærlighedsfilm. Jeg forudser, at det ender i gråd og snøfteri, som da vi så 'The Fault in Our Stars' :b

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? Jeg kan ikke fatte, at jeg ikke har fået set den endnu!

      Og ja. Dét forudser jeg også. Jeg tror, mit hjerte bliver flået itu. Og alligevel glæder jeg mig.

      Slet
  7. Rigtig god post! Hvor er det ærgerligt at P&P&Zombies ikke kommer i de danske biografer! Den kunne jeg godt have tænkt mig at se til baby bio :-D 'Me Before You' springer jeg nok over - brød mig ikke om bogen. Men Jungle Book, War and Peace, Love and Friendship og Alice through the looking glass lyder henrivende! Bridget Jones filmen ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om - troede, at den ville følge den 'nye' bog som jeg var rigtig glad for, men kan se på traileren, at det er et helt andet plot ... men Bridget er jo altid god, og den ser nu altså også sjov ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en skam! Jeg havde også glædet mig til en veninde-grine-hyggetur. Men æv.

      Og ja, det bliver simpelthen fantastisk med alle de gode film i vente! Jeg har det også lidt blandet med Bridget-filmen, da jeg netop havde håbet, den ville følge den trejde bog og ikke klummerne. Men jeg håber.

      Slet