tirsdag den 22. august 2017

(Hej. Jeg er her stadig)

Egentligt er overskriften på dette indlæg enormt misvisende. Hele pointen og grunden til at jeg  overhovedet skriver dette indlæg er, at jeg netop ikke har været her. Jeg har været fraværende i præcis et halvt år; og jeg er ikke sikker på, jeg vender tilbage lige foreløbig.

Problemet ved at blogge er, at selv når man ikke blogger, har det konsekvenser. I starten nyder man det og forundres over antallet af vågne timer, man pludselig har til rådighed. Ikke flere fotoudflugter, ikke mere billedredigering, ikke flere timer tilbragt i Word med en boganmeldelse uden konklusion og ikke flere Excel-ark med oversigter over, hvilken bog der skal anmeldelses hvornår.
Men så pludselig, som et lyn fra en klar himmel, begynder ens tanker at kredse om det igen. Man kommer i tanke om, at grunden til man gik i gang med at blogge i sin tid var, at man godt kunne lide fotoudflugterne, billedredigeringen og de mange timers ordkløveri. Og man kigger pludselig længselsfuldt på sit kamera, efterhånden som man indser, at man slet ikke har dokumenteret de sidste mange måneder. Hvad har man egentligt lavet? Og, i mit tilfælde, hvad har man læst? Og har man læst det overhovedet, når man ikke kan gå tilbage i sit arkiv og se, hvad man mente om bogen?
Bloggerverdenen er noget sært noget. Man bliver afhængig af det arkiv, man opbygger, og rummet man har at udfolde sig på. Jeg oprettede bloggen i sin tid, fordi jeg havde brug for et kreativt output. Og det tror jeg stadig, jeg har. Jeg er bare ikke nødvendigvis sikker på, det skal handle om bøger.

For, ser I, det sidste halve år har jeg læst bøger. Ganske vist ikke så mange, som da jeg havde et fast blogskema og en vis anmelderkvote, jeg bildte mig selv ind, jeg skulle opfylde. Men jeg har læst, og jeg har læst gode bøger. Men som jeg sagde til en veninde for nylig: jeg har også nydt ikke nødvendigvis at skulle have en mening om dem. 
For nogle bøger behøver ikke at blive analyseret i småstykker, som jeg så oftest har gjort herinde. Nogle bøger behøver ikke at blive læst med et kritisk blik eller med post-its, der minder en om, hvad man skal sige og skrive. Nogle bøger er blot til for at blive læst i, levet i – og glemt og gemt væk igen, indtil man får brug for dem senere. Nogle bøger er så fulde med særlige ord, at man ikke kan sætte ord på dem. Og sådanne bøger har jeg læst et par af for nylig.

Noget andet er, at jeg nu arbejder med bøger. Jeg blogger faktisk også om bøger på arbejdet, tager billeder af bøger og tænker og taler i bøger hele dagen lang. Og når jeg kommer hjem, har jeg (måske logisk nok) ikke lyst til at skrive mere om bøger. Jeg vil hellere bare læse dem, drikke vin med Nico, gå en tur i smukke Odense, gå tidligt i seng, se en film eller sågar lægge et puslespil. Jeg kan ikke benægte, at der følger en vis grad af bogmættethed med mit vidunderlige job. Alt andet ville næsten også være forkert, ikke? 

Så, ja. Jeg er her stadig. Jeg har det godt og er glad. Jeg har lige haft den mest fantastiske sommer, som bl.a. inkluderede Tinderbox-festival, en rejse til solrige Budapest, kattepasseri, et besøg i Vestjylland, talrige løbeture og dobbelt så mange glas rosévin, gamle venner, alt for mange biografture i regnvejr og en intim fødselsdagsfest. Mit manglende bloggeri er på ingen måde et udtryk for stilhed; snarere travlhed.

Jeg ved ikke, hvornår jeg kommer tilbage til bloggen. Jeg ved ikke, om jeg overhovedet gør. Men jeg har ikke lyst til at kaste om mig med store ord som pause eller lukket, når jeg ikke har bestemt mig endnu. 
Jeg er til stadighed glad for bloggen og stolt af det, jeg har skabt herinde. Selvom en blog aldrig vil danne et 1:1 billede af virkeligheden, kommer den her blog så tæt på mig, som jeg overhovedet kan. Mellem boganmeldelser, filmklip og slørede bogbilleder, har jeg strøet brudstykker af mine drømme og inderste tanker. Og derfor nyder jeg også selv at læse tilbage i arkivet.

Jeg lukker ikke døren til mit papirslot. Jeg lader den i stedet stå på klem. 

(Og skulle du savne mig i mellemtiden, poster jeg stadig tilfældige billeder på Instagram her.)

4 kommentarer:

  1. Hyggeligt med et lille glimt fra dig Rikkesen 💓 Lyder til du har det godt 👏🏻🎈

    - A

    SvarSlet
  2. Hej Rikke.

    Jeg har virkelig nydt dit papirslot, som fangede min opmærksomhed for nogle år siden. Det var din interesse for bøger og samt de smukke billeder, der for alvor vækkede min egen interesse for bøger, men også bare klassiker. Og det er en ting som jeg meget gerne vil takke dig for.
    Jeg håber, at parirslottet bliver længe endnu - er blevet så glad for det, og mindest at følge din tur igennem de mange skønne bøger - ellers vil jeg ønske dig god vind fremover.
    Og den er ikke mindst lige så underholdende at læse, du er efterhånden blevet min yndlings blogger. :)

    SvarSlet
  3. Dejligt at høre fra dig. Jeg har savnet din blog MEGET. :)

    SvarSlet
  4. Håber håber, at bloggen kan bevares tilgængelig, den er jo en rigdom!
    Tror man kan gøre det?
    Naturligvis savner jeg dine aktuelle tanker, men der er stof til flere år, hvis bare bloggen bevares, så vi kan læse og slå op i arkivet.
    Gør det noget, den står åben?
    Dejligt dit nye liv med bøger, og at du har det godt, søde Rikke
    Lev vel knus
    Birthe

    SvarSlet