mandag den 16. december 2013

"Letters from Father Christmas" af J. R. R. Tolkien

"Letters from Father Christmas" af J. R. R. Tolkien, fra forlaget HarperCollins, udgivet i 2009 (org. udgivet i 1976). 4/5 stjerner.

I årene 1920-1943 ankom der hver december magiske breve med Nordpolens poststempel til Tolkiens børn. Brevene var skrevet med rystende og spindelvævstynde bogstaver, og afsluttet med en venlig hilsen fra selveste julemanden. Med indhold varierende fra simple fortællinger om julehverdagens travlhed og de ventede gaver til eventyrlige kampe med trolde, var hvert brev noget særligt - og ofte var kunstfærdige tegninger også vedlagt i de brogede konvolutter.
"Letters from Father Christmas" er en samling af disse fantasifulde breve skrevet af en kærlig far til sine elskede børn. De er ikke majestætiske værker, og blev aldrig skrevet med henblik på udgivelse; men de er fyldt med Tolkiens kendetegnende kreativitet og en helt særlig form for julestemning.

Here we are again. Christmas seems to come around pretty soon again; always much the same and always different.” 

Det første brev i denne samling er dedikeret til Tolkiens ældste søn, John, i 1920. Det er en simpel, næsten note-lignende, hilsen med et løfte om sne og en snarlig julegave. Det sidste brev i samlingen er derimod skrevet til Tolkiens yngste barn, Priscilla, i 1943 og indeholder et varmt farvel til den årelange korrespondence.
Efterhånden som man læser igennem Tolkiens muntre julemandsbreve til sine børn, vil man opdage en særlig udvikling. Hvad der tilsyneladende startede som små hilsner på få linjer, udvikler sig pludselig til sidelange beretninger om elskeligt klodsede isbjørne, troldekampe og Nordpolens decemberrutiner. Tolkien opbygger et helt karaktergalleri rundt om julemanden, og lader også isbjørne og hjælpenisser nedskrive deres hilsner side om side med julemanden. Brevene fungerer som en form for episodiske fortællinger; små brudstykker af et liv i et hektisk decembervirvar. Hvert brev gemmer på en ny fortælling om det seneste års ståhej i Nordpolens kulde, eller venskabelige hilsner og korte opdateringer til Tolkiens nysgerrige børn. 
Men ikke blot brevenes fylde gennemgår en udvikling; fortællingerne om julemandens gavearbejde påvirkes også af den samtid, Tolkien skrev brevene i. Små hentydninger til krig, om manglende ressourcer til de ønskede gaver og udeblevne breve bindes sammen med årstallene, og viser hvordan virkeligheden fandt sin vej ind i Tolkien-familiens barndomsbreve. På trods af dette, er tonen i de mange julebreve dog fyldt med lethjertet julestemning og barnlig begejstring. I sin personificering af julemanden, de pertentlige hjælpenisser og den hjælpeløst uforbederlige Isbjørn, danner Tolkien et julescenarie, ethvert barn kan drømme sig ind i.

I suppose you will be hanging up your stocking just once more: I hope so for I have still a few things for you.

Denne udgave af Tolkiens julemandsbreve indeholder ikke blot brevenes tekst; men også fotografier af de originale breve og tegninger, Tolkien leverede til sine børn. Med sin detaljesans og omhyggelighed udviklede Tolkien genkendelige håndskrifte og stavemåder for både julemanden, isbjørnen og hjælpenissen. Brevene er nærmest små kunstværker i sig selv med julemandens kryptisk rystende bogstaver, Isbjørnens firkantede og næsten rune-lignende kragetæer og hjælpenissen Ilbereths elegante skråskrift. Et helt alfabet er udarbejdet ud fra Isbjørnens fantasi og vedlagt et af brevene, farverige tegninger afbryder julemandens tekstafsnit og noter om slædeture står påskrevet på en af de leverede konvolutter. Jeg kan levende forestille mig, hvordan modtagelsen af så gennemarbejdede breve har bragt fryd i ethvert barndomshjem.
I en charmerende komposition af munterhed, fantasi og julestemning er brevene ikke kun fortællinger om en klodset isbjørn, der ødelægger julemandens tag, eller en ivrig hjælpenisse der fungerer som en uundværlig sekretær; brevene fungerer også som et oprigtigt glimt ind i private juletraditioner og barnlig julemandstro - en illusion holdt i live af en kærlig far med en ihærdig forestillingsevne. Ordene der udfylder brevene, og grundigheden de er skrevet med, er private gaver fra en far til sine børn, og det er dét, der gør dem så enestående smukke, rørende og uendeligt hjertevarmende.

19 kommentarer:

  1. Tror da bestemt, at vi har den bog på min skole. Hvis den ikke er lånt ud, må jeg da låne den i juleferien. Tak for anbefalingen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan anbefales! Det er en hyggelig og letlæst lille bog, og den er fyldt med julestemning :) Jeg håber, du finder den :)

      Slet
  2. Tænk at have haft en far med så frodig en fantasi. Du giver mig lyst til at skrive et brev til Bella med rystende og spindelvævstynde bogstaver og med en venlig hilsen fra selveste julemanden :-)
    Sikke dejlige billeder du har taget og det var spændende at læse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må virkelig være en enestående måde at vokse op på! Sikke en fantasi.

      Og tusind tak for dine søde ord :)

      Slet
  3. Hvor er det bare en fin bog!!! Så fine billeder og breve! Desuden er det nogle rigtig flotte billeder Du generelt har her på bloggen :)
    kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker også det visuelle i bogen; Tolkiens skaberevne er så fascinerende. Og mange tusind tak! :)

      Slet
  4. Jeg er simpelthen så glad for, at du kunne lide bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg er glad for, du ville låne mig den! Den spredte stor julestemning og glæde! Tak :)

      Slet
  5. Åååh, jeg blev helt rørt af din beskrivelse! Den er straks røget på indkøbslisten til næste års juleindkøb :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød! :) Jeg håber, du vil kunne lide den :)

      Slet
  6. Åh så smukke billeder! Jeg glæder mig til at læse denne bog, jeg har den dog på dansk, men håber det går :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! :D Og jo, mon ikke det går - jeg kan ikke forestille mig, det er en problematisk bog at oversætte! Har din udgave så også billeder af breve/tegninger i? Det var næsten det fineste af det hele, synes jeg!

      Slet
  7. Ih det lyder som en gennemført hyggelig læseoplevelse :) Jeg er imponeret over den fantasi og leg der er lagt i det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggelig er lige ordet! Og så smeltende sød og hjemlig!

      Jeg er helt bestemt også imponerende. Det er så fint og rørende på en måde :)

      Slet
  8. Den må og skal jeg have fat i. Lyder virkeligt interessant på så mange måder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den virkelig også! Jeg elsker især historien bag - så fint!

      Slet
  9. Ih, som stor Tolkien-fan og juleelsker lyder det som en bog jeg helt sikkert er nødt til at få fat i på et tidspunkt. (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt bestemt! Alene Tolkiens tegninger og håndskriftsleg gør det jo til en hel lille skat at eje og bladre i. Jeg tror også, jeg bliver nødt til at købe et eksemplar selv - har faktisk bare lånt bogen af en veninde :)

      Slet
  10. Den bog må jeg da bestemt også se om ikke jeg kan få fat på, tusinde tak for din beskrivelse, der med det samme giver en lyst til at læse bogen. Mange tanker, Anette

    SvarSlet