tirsdag den 17. december 2013

Tirsdags-tip #3: Til Harry Potter-fanatikeren

Her i decembers glitrende dage, har jeg sat tema-tirsdag midlertidigt på pause. I stedet vil jeg benytte tirsdagen til at fremhæve bøger og uddele tip, der kan være inspiration for både ønskelister og gaveindkøb.

Det er efterhånden to år siden, jeg for første gang åbnede denne bog, og dog er det stadig den mest massive bog, jeg ejer. Indbindingen er voldsomt tyk, højdemæssigt kan jeg kun akkurat lige presse bogen ind i min bogreol, og bogens tyngde og vægt gør den næsten til en umulighed at holde i armene under læsningen. "Page to Screen" af Bob McCabe er en stor bog, en tyk bog, en tung bog - og ikke ét eneste ord i den er spildt.
Bogen er på ingen måde en nyhed eller en hidtil ukendt opdagelse, men den fortjener dog at blive nævnt i det simple tilfælde, at der sidder en enkelt Hogwarts-beundrer på den anden side af skærmen, som endnu ikke har hørt om den. For den er et sandt vidunder og en af de største juveler i min bogsamling.
Som titlen så fint antyder, er dette en gennemgang af Harry Potter-bøgernes forvandling fra nedskrevne ord til udspillet filmvirkelighed. Fra den svære start med manuskriptskrivning, planlægning og casting til special effects, rekvisitter og kostumer. Hver en velovervejet detalje er med, hver en indledende fase er beskrevet, og alle tankerne bag er yndigt fremhævet. "Page to Screen" viser ikke kun hvor omfattende et projekt, Harry Potter-filmatiseringerne har været - den viser også, hvor gennemarbejdet hver eneste frekvens i filmene er. Bogen tager læseren med til designet af Dumbledors kontor og forståelsen af Sirius Blacks stamtræ, den viser vej bag kulisser, filmlærred og replikker, og den giver et fortroligt indblik ind i en fuldstændig magisk verden.
"Page to Screen" er således fyldt med interessante vinkler og afslørende tekster. Det er spændende at læse om, hvilke skuespillere der skulle have udfyldt andre roller, og hvilke overvejelser der blev lagt i udeladelsen af elskede bog-scener. Sideløbende med teksten er bogen også udgjort af alverdens billeder, skitser, kunst og snapshots. Rowlings egen hurtige skitse af Hogwarts er at finde sammen med stiliserede kort over Hogsmeade, talrige forslag til designet af Hermiones tidsvender og idéer til Lunas festkjole. Men bedst af alt er næsten de små glimt af privatliv bag kulisserne; skuespillere i afslappede og hjemlige øjeblikke, som udenforstående så sjældent får lov til at se.
Dette er en bog jeg ofte tager frem og bladrer i, for den er fyldt med det særlige præg af fortryllelse, jeg i så mange år har forbundet stærkt med både Harry Potter bøger og film. At se en bog komme til live er altid en stor oplevelse, og at få et glimt ind i processen bag er fængslende. Citater fra J. K. Rowling selv, skuespillere og instruktører gør "Page to Screen" til et indviende glimt bag den polerede overflade uden at spolere magien. Når alt kommer til alt, er det måske det mest fantastiske ved denne bog; at den giver den Hogwarts-hungrende sjæl ny information, nye indblik og nye byggestene til den verden, vi alle kollektivt længdes og sukker efter, flere år efter den er ophørt med at være aktuel.

"Harry Potter: Page to Screen" er skrevet af Bob McCabe, og udgivet af Titan Books i 2011. Den kan bl.a. købes her.

25 kommentarer:

  1. Tak for tip - den skal og må læses en dag! Er sikker på, at jeg vil synes det er så hyggeligt at læse bagom hele tilblivelsen.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt bestemt! Det er enormt hyggeligt, når man har interessen for spændingsfeltet mellem film og bøger. Det er jo virkelig spændende at forstå, hvorfor tingene bliver fremstillet, som de gør! (Og så er alt HP-relateret i øvrigt også bare en evig fryd!)

      Slet
  2. Jaaa, jeg elsker den bog! Absolut en af mine yndlings! Desværre kan den ikke være i min bogreol, så den har fået en æresplads og ligger fremme på mit bord hele tiden ;)

    En nødvendighed for alle Harry Potter fans, vil jeg mene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker den virkelig også! Alt ved den er jo også bare så gennemført. Jeg fik den i julegave i 2011, og døde næsten, da jeg pakkede den op! Fuldstændig perfektion.

      Men ja, den er meget stor, det er også kun lige, den kan være i min reol :p

      Slet
  3. Jeg tør næsten ikke købe den for jeg ved hvad der sker med baby, opvaske og aftensmad hvis jeg gør ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, dét scenarie kan der godt være noget om! ;)

      Slet
  4. Hvor ER den smuk! Men nu kan jeg jo ikke nå at ønske mig den i julegave, Rikke! ;)
    Den skal klart på den generelle bog-ønskeliste med det samme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh well, Amazon had hurtig levering, så hvis du smider et lille hint, kan det måske nås endnu ;) .. Men ja, jeg forstår godt din begejstring; den er SÅ smuk og så ønske-værdig!

      Slet
  5. Hvor lyder den fabelagtig! Bliver nok nødt til at eje den nu; kan allerede mærke, at det kribler i fingrene. Jeg tror aldrig jeg bliver træt at at se mere og mere fra Harry Potter universet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår udmærket godt fingrekriblen! Alt hvad der omhandler det elskede HP-univers får også mit hjerte til at banke en anelse hurtigere :)

      Slet
  6. Jeg tror, det må være mit mål i 2014, endelig at tilføje den til min samling. Den mangler virkelig, og jeg bliver nødt til at have den læst færdig - og så bliver man jo nødt til at købe den, ikke? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver man bestemt nødt til ;) Og jeg ved også, det er en bog, du vil elske i mange år fremover! Sådan har jeg det hvert fald. En skøn investering :)

      Slet
  7. Sjovt nok har jeg netop klikket denne smukke sag hjem i dag, for det er et must for enhver HP-fan. Åh, hvor jeg glæder mig - især efter at have læst dit indlæg og set dine fine billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor skønt! Jeg forstår udmærket godt din glæde; den er værd at glæde sig til! :')

      Slet
  8. Min indkøbskurv på Amazon vokser og vokser næsten for hver dag, du finder endnu en bog frem! Genremæssigt ligger vi nemlig ikke langt fra hinanden, så det er hyggeligt med lidt inspiration og tips herinde :-) Kh Shanice

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg er glad for, det er brugbart for dig! :) Rart at vi deler læsegenrer :)

      Slet
  9. Hvor ser den bare fin ud! :)

    SvarSlet
  10. Uhh den så jeg på fantasybogmessen og en af mine venner købte den faktisk. Er jo selv kæmpe Harry Potter fanatiker og havde faktisk glemt alt om lige netop denne her bog i hele flytteriet. Det var vist godt jeg kom ind på din blog for lige at se hvad du havde postet af spændende indlæg.

    Har allerede bookmarked bogen og SKAL eje den på et tidspunkt i 2014 :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig så fin, og jeg tror den er et lykke-eje for alle HP-elskere! :) Jeg kan godt forstå, den er havnet på din ønskeliste.

      Og skønt med halskæden som en gave! Det var dog den sødeste tanke, og kæden er jo også bare så yndig :)

      Slet
  11. Har forresten fået Hermione's Time-turner af mine venner i flyttegave :-)

    SvarSlet
  12. Åh ha, den bog der tror jeg snart skal bo hjemme hos mig. Har så meget lyst til at bladre i den, når jeg ser dine billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig også enestående, det garanterer jeg! Man bliver aldrig træt af at kigge og bladre i den :)

      Slet
  13. Jeg opdagede at den kun kostede 25 pund her den for en uges tid siden på amazon, så det blev altså til min julegave til mig selv. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh sikke en skøn gave! Den vil du blive så glad for, er jeg sikker på :'D

      Slet