tirsdag den 7. januar 2014

Tema-tirsdag #33: Papirromantik og blyantskærlighed

Jeg er en dagbogsskribent, en brevsender, en fødselsdagskort-indkøber, en listeskriver og en storladen post-it forbruger. Jeg er afhængig af huskesedler, indkøbslister, kalendre og notesbøger. Jeg har en notesbog dedikeret til citat-nedskrivning, en notesbog udelukkende til ferieminder, en notesbog til novelleforsøg og en notesbog til altid at have med mig i tasken. Jeg ejer flere års personlige dagbøger, en læse-dagbog, og en dagbog der dagligt stiller mig spørgsmål. Ligeså højt som jeg elsker de forfatterskrevne bøger, elsker jeg også de blanke af slagsen, der venter på, at mine egne ord skal udfylde dem.
Der opstår en særlig charme, når en blyant rammer et stykke hvidt papir, og udfylder det med ubehjælpelige, krøllede og ulæselige bogstaver. Måske er jeg i virkeligheden blot håbløst gammeldags, men jeg holder stadig klamrende fast i mine gamle traditioner; fødselsdagsinvitationer sendt med posten, håndskrevne breve og julekort - og et voksende bjerg af nyindkøbte notesbøger. Jeg er blot en håbløs papirromantiker plaget af blyantskærlighed og skrivekløe.

Der er ingen tvivl om, jeg elsker mit tastatur og den hurtige fangeleg, det tilbyder. Tanker omdannes så hurtigt til ord ved enkelte tryk på velplacerede knapper - og kan så hurtigt forsvinde igen, nedbrydes og rettes til noget helt andet. Det er så sjældent, ordene slipper fra mig, når jeg befinder mig foran computerskærmen - for tastaturet gør netop mine fingre i stand til at følge med mine tankestrømme. Helt modsat blyantens langsomme nedkradsen.
Alligevel har jeg ofte et uforståeligt behov for at skrive ting ned. Der er noget næsten terapeutisk over håndskriftens langtrukne proces, blyantens kradsen og papirets knitren. En sjælden følelse af tankeklarhed og ro indtræffer i samme øjeblik, blyanten rammer papiret. Sommetider er det også som om det at lade ord, tanker, noter og huskelister forme sig i min egen håndskrift, hjælper min hukommelse på vej. Jeg husker ord langt bedre, når jeg selv har skrevet dem ned, visket dem ud og rettet dem. Jeg kan bare ikke helt gennemskue hvorfor.
Hele mit liv har jeg været besat af dagbøger, og senere tætskrevne kalendre. Og jeg er det stadig. Jeg er ude af stand til at vandre igennem Søstrene Grene uden at købe et par notesbøger med mig hjem, og noget af det smukkeste ved et årsskifte er for mig altid at anskaffe mig en ny kalender. Jeg elsker tanken om, at alle storslåede værker blot er begyndt som de første ord på en ny side - og jeg elsker potentialet der hviler i en helt uåbnet dagbog. Selvom skriveprocessen er enormt besværlig, når den foregår med blyant, kuglepen og papir er den også langt mere håndgribelig. I mine gamle dagbøger kan jeg fornemme en historie, der hviler mellem linjerne, når der markeres et blyantsskift, brug af viskelæderet eller en klodset overskrivning af et forkert stavet ord. Og måske er det i virkeligheden, dét jeg elsker allerhøjest ved håndskriften; den sætter spor.

De fineste favoritter i min notesbogsamling
- Magic Spells Notebook. En yndig gulddekoreret notesbog, der ligner en skat fra et tidligere århundrede. Et tilfældigt eBay fund, der har bragt megen lykke. Lignende kan opspores her.
- Q&A a day. Fra 1. Januar til 31. December, stiller denne lille bog alverdens mærkværdige, tankevækkende, og fjollede spørgsmål. Ud for hvert spørgsmål, er der gjort linjeplads til fem svar; så dagbogen kan bruges i fem år - og man kan derved støde på sit forrige jeg mellem dens sider. (Eksempel ovenfor billedet). Dagbogen er fra Potter Style. 
- Jane a-Day. Med akkurat samme princip som 'Q&A a day', er dette en femårig dagbog med plads til refleksioner og forandringer. I stedet for spørgsmål, består denne udgave blot af Austen-citater, man kan kommentere. Denne dagbog er ligeledes fra Potter Style.
- Pride and Prejudice Notebook. Juleaften blev jeg overrasket med en yndig lyserød notesbog med tryk af en af mine yndlingsbøger. Idéen er noget så finurligt hyggelig, og jeg har allerede dedikeret den lille bog til nedskrivningen af mine yndlingscitater. Notesbogen findes også i andre udgaver end denne og med et væld af yndlings-bogtitler påtrykt lige her.
- Reading Journal. Goodreads i bogformat. Til øjeblikkelige indtryk og små huskenoter af de bøger, jeg læser, bruger jeg denne 'Reading Journal'. Den indeholder plads til stjerne-givning og vurdering af de bøger, jeg læser, og små sider med mindmaps over bøger, der minder om hinanden, lister med læseinspiration, og meget, meget mere. Jeg har skrevet et indlæg om den geniale læsedagbog før lige her
- Daily Journal 2014. Udadtil ser denne grønne kalender ikke ud af meget; men når den åbnes er det den smukkeste herlighed, jeg nogensinde har ejet. Det er den fineste ugekalender komplet med månedsoversigter, udadtagelige huskesedler og indkøbssedler, mærkater og det smukkeste blomsterprint trykt overalt. Hverdagen er en fryd med den i tasken. Den kan endnu opspores her.

Er I ligeså afhængig af blyanter på linjeret papir, som jeg er? I hvilket omfang bruger I notesbøger, kalendre og dagbøger? 

41 kommentarer:

  1. Ih, hvor har du mange fine notesbøger! Jeg er virkelig også vild med nye notesbøger, der bare venter på at blive skrevet i. Bruger stadig selv papir-kalender, og skriver indimellem dagbog. Og så har jeg også sådan en My Life Story-bog (http://afterglobe.dk/christmas-gift-idea-life-story/), som jeg glæder mig til at sidde og skrive og tegne i, når der er gået nogle måneder (plejer at catche op i den efter 3-måneders tid). Det er virkelig hyggeligt! Men det er mindst ligeså meget fordi jeg godt kan li at være kreativ, som det er at skrive med blyant og ikke taster :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det en fin bog, du linker til! Den forstår jeg godt, du er glad for. Den ser skøn ud, og har nu fundet sin vej på min ønskeliste.

      Og du har helt ret. Der er noget befriende ved at være kreativ og selv forme sine ord og dets lige. Jeg har i mange år haft en ulæselig (decideret ulæselig) håndskrift, og overvandt det ved at øve og øve og øve. Siden da har det været meget vigtigt for mig at holde det i live.

      Slet
  2. Åh, jeg har det fuldstændig ligesom dig! Og bliver nådesløst mobbet af min mand for det ;)

    Men jeg elsker også at skrive i hånden, der er netop som du siger noget meget mere virkeligt og personligt over at nedfælde noget på et stykke papir - og selvom jeg slet ikke skriver dagbog dagligt, så har jeg altid en notesbog til når trangen melder sig :) Og så skriver jeg som regel side efter side i ren stream-of-consciousness...

    (Og nu køber jeg altså den Reading Journal uanset hvor meget jeg vil blive drillet!) :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skriver heller ikke nødvendigvis dagligt - men jeg skriver ofte, og kan hurtigt savne det, hvis jeg ikke gør. Det er virkelig terapi på en eller anden måde. Og så er der noget skønt ved at gøre sine tanker håndgribelige, se dem tage form, og føre dem fra hovedet ud på papir. Det er bare.. vigtigt? for mig.

      Og jeg veeed, du nok skal blive glad for den Reading Journal! Den er skøn :D

      Slet
  3. Åh ja, jeg har det lige sådan, Rikke - det er så dejligt med notesbøger og kalendere. Jeg har altid en lille notesbog i tasken til pludselige indfald, og hver aften skriver jeg dagbog i stikordsform :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder skønt! Det er skønt at få skrevet sine tanker ned på den måde!

      Slet
  4. Hvor er de smukke! Jeg kan bruge timer i boghandleren og kigge på bøger, røre ved dem, åbne dem og længselsfuldt drømme mig til, hvilke historier, de mon gemmer. Desværre er jeg ikke særlig god til at få læst bøger. Jeg vælger oftest filmatiseringen i stedet for bogen og lader mig opsluger af filmiske virkemidler og fantastiske skuespilspræstationer i stedet for sproglige perler og finurligheder. Det er lidt underligt, for jeg elsker ord, at sætte dem sammen og skabe underfundige tekster. Det er lidt ligesom at lave en collager; først finder jeg ord, som jeg synes er smukke og sigende og derefter sætter jeg dem sammen, så de danner en fin komposition af sætninger, bogstavrim og sproglige billeder. Men når det kommer til at læse andres værker, falder jeg hurtigt af på den, hvis ikke teksten fænger i løbet af de første par sider. Her er biller ofte bare hurtigere til at fastholde interessen. Når det er sagt, så er der nogle bøger, som jeg simpelthen ikke har kunnet slippe. Da jeg læste Da Vinci Mysteriet var jeg ikke til at komme i kontakt med i to dage, og da jeg læste Twilight -sagaen, blev mit speciale udskudt et par uger til fordel fantasy-kærlighed. Jeg tager ofte noter, når jeg læser, men også når jeg ser film og surfer på nettet for den sags skyld. Jeg har en lille notesbog, hvor jeg skriver rammende replikker ned, citater jeg har mødt, og refleksioner, som jeg gør mig i løbet af dagen. Her er min telefon også uundværlig. Jeg har de første hundrede noter i min notesblok om hint og andet, som jeg har fundet interessant og værd at skrible ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smuk kommentar. Jeg elsker synet på ordsammensætning som en collage; stykke for stykke, farver for farve, form for form. Et poetisk puslespil, der ikke altid går op i sidste ende, men ikke desto mindre fortæller en velovervejet historie..

      Det er skønt at nedskrive noter, når læsning og film berør en. Så kan man fastholde de indtryk og tanker, der så hurtigt flyver væk efter bogen er lukket og filmen er slukket. Jeg er afhængig af det. Og særligt citat-nedskrivning.

      Slet
  5. Ja, jeg er sindssygt afhængig af notesbøger og journals og... nøøj, hvor har jeg mange. Har lidt svært ved at få dem alle brugt for, "Åh nej, den er jo så fin og blank" men jeg bliver alligevel ved med at købe og købe.

    Sidste "fund" er fra missArAyA på Etsy, der laver håndlavede journals. Brugte lidt for mange penge men hold kæft, hvor er de lækre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt nikke genkende til det! Jeg har nok flere notesbøger, end jeg har ting at putte i! Men oh well, så løber jeg aldrig tør ;)

      Jeg var lige inde og kigge på den Etsy-forhandler du nævner, og åh! Det kan hurtigt blive farligt! Hvor er de SMUKKE. Tusind tak for tip!

      Slet
  6. Dine bøger er så smukke! Jeg har selv lige været en tur forbi Søstrene Grene for at købe de fineste notesbøger; nogle med blanke sider, så jeg kan forsvinde i blyantsstreger og blæksmudser på togturen hjem fra skole; andre linierede, så jeg kan skrive i en uendelighed i sirlige rækker. Har selv en del gamle kalendere, og selv om de ikke er så fyldt med tanker, som jeg kunne have ønsket mig, så er jeg umådeligt glad for hver enkelt sætning, tegning og idé, jeg har fået skriblet overalt på siderne og i margenerne af dem. Jeg har dog også den fordel at kunne hive fat i min skrivemaskine på de regnfulde dage; selvom der er noget spændende og enormt hyggeligt ved at føre blyanten over papir, så er det også en glæde at kunne sidde i sin egen lille verden og mærke de små ryk og lyden af min Olivetti typewriter, mens mine tanker bliver ført fra fingrene gennem metalliske tryk gennem blækbånd og ned på papir. Får helt lyst til at finde den frem, bare jeg skriver om den ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har en skrivemaskine? Gud hvor vidunderligt. Jeg drømmer om sådan en - også selvom jeg kan forklare hvorfor. Lyden er bare så tiltalende, rolig og summende. Jeg elsker tanken.

      Og Søstrene Grene har virkelig de skønneste notesbøger. Jeg går aldrig derfra uden et par stykker. Jeg kan forsvinde helt i tankerne, blot ved at planlægge hvad siderne skal fyldes ud med. Det er fantastisk.
      Gamle kalendre, dagbøger og dets lige er også helt mærkeligt og magisk at finde frem igen. Man åbner dem og bliver direkte konfronteret med spøgelser fra ens fortid. Det er så overvældende.

      Slet
  7. Åh, jeg bliver altid så glad, når jeg hører/læser om andre, der har lige så stor en kærlighed for bøger og kalendre, invitationer med post osv.! For mig er det ligeså meget sprog i sig selv der fanger. Når det kan være svært at formulere sig verbalt, gør mine fingre det helt naturligt, så snart de fanger et tastetur eller en blyant.

    Virkelig Skønt indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Det skriftlige sprog har så mange fordele, og det foregår hurtigt så flydende, så legende let. Jeg elsker det. Det er som om blyantskrivning og tastaturet kan vidt forskellige ting - og jeg er afhængig af begge dele :)

      Tusind tak!

      Slet
  8. Åh nogle fine bøger... Jeg har samme svaghed som du. Jeg har dog tendens til at glemme at bruge dem, det er en skam. Men øvelse gør mester, siger man jo!

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt bestemt! Når man først vænner sig til at bruge dem, så bliver man afhængig!

      Slet
  9. Den der Q&A er da en vildt god idé synes jeg :D Sådan en vil jeg ha' :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig enormt fin! Jeg tror, du kan finde den på Bookdepository :D

      Slet
  10. Sikke en skøn samling notesbøger og dagbøger du har! Jeg bliver helt misundelig. Jeg er ikke særlig god til at få skrevet hverken noter i dagligdagen eller skrevet dagbog. På en eller anden vis bliver jeg altid forlegen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - jeg er også en ihærdig samler, virkelig! Men det er bestemt en vanesag - og nok heller ikke alle, der har samme behov :)

      Slet
  11. Jeg er virkelig imponeret over din smukke samling af notesbøger!
    Selv har jeg to helt enkle sorte af slagsen (udadtil), og indeni flyder de over at små skriblerier, skønne, mindeværdige citater og sjove anekdoter. Den ene er forbeholdt mine yndlingscitater og små hurtige ord fra min dagligdag, der bare må skrives ned i en fart. Den anden er mere en decideret dagbog, hvor alle mine tanker ryger i.. samt papirsudklip og finurlige tegninger :-)
    Jeg er også meget afhængig af det. Og kigger med glæde flere dage (endda år) tilbage, og er vild med følelsen af, at jeg gennem de nedskrevne ord, stadig kan mærke den følelse eller fornemmelse, jeg sad med den dag, jeg skrev ordene ned på papir. Det er lidt nostalgisk. Og jeg elsker det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, den er i virkeligheden langt større, faktisk! (Jeg har et alvorligt notesbog-problem, trust me..)

      Jeg elsker at have en bog til nedskrivning af citater og den slags. Det er nemlig tit, man støder på noget, hvor man bliver nødt til at skrive det ned selv også. Det er så yndigt! :) Jeg ville dog ønske, jeg var bedre til hele klippe-klistre fænomenet. Det gør jeg mest i mine ferie-dagbøger, og ikke så meget i de andre.
      Det er skønt at kigge tilbage i dagbøger, kalendre og noter. Det føles næsten som at betragte sig selv udefra - en mærkelig ud-af-kroppen fornemmelse.

      Slet
  12. Bare din måde at skrive på, den er så fangende og smuk. Tænk sig, at du kan beskrive præcis hvordan jeg har det med blanke bøger, der blot venter på at blive fyldt med ord.
    Den bog fra Ebay, den er nu på vej til mig! Tak for linket, glæder mig til at fylde den op med tanker og ideer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Det var dog den sødeste kommentar - og den varmer usigeligt meget.

      Og det var skam det mindste! Det er virkelig en sød notesbog, perfekt til de små betragtninger i hverdagen :)

      Slet
  13. Jeg er simpelthen også så glad for min frankie Daily Journal og har ventet utålmodigt på, at det skulle blive 2014, så jeg endelig kunne komme til at bruge den :-) Nu har jeg den så til gengæld også med overalt og er allerede fast besluttet på, at min kalender for 2015 skal være af samme slags.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det på akkurat samme måde! Fik kalenderen i julegave af Nico, og jublede simpelthen så længe over den! Så fin. Så skøn!

      Slet
  14. Vidunderlig blog, som jeg nyder SÅ meget!

    SvarSlet
  15. I love stationary too! I often buy way too many journals, pens and pencils that I need.

    Your collection of notebook are very enviable! I wasn't able to get my hands on the Frankie 2014 journal this year, but I still found one that is just as nice :)

    xx Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. It is so wonderful! I cannot help but to sympathize with Meg Ryan in 'You've Got Mail', when she's dreaming of a bouquet of freshly sharpened pencils!

      Slet
  16. Fedt indlæg! Jeg har selv skrevet dagbog i mange, mange år og elsker det! Har lige været inde at bestille spell book - for jeg har også en ting med hekse og sådan :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Dagbogsskrivning er også bare så rart, synes jeg :)

      Slet
  17. Mit hjerte banker også lige så meget for notesbøger som skønlitteraturens bøger. Og hvor er det bare nogen fantastiske notesbøger, du har. Jeg er nødt til at kigge nærmere på dem allesammen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig utrolig hvor stor en svaghed man kan have for notesbøger! Jeg elsker det :)

      Slet
  18. Jeg tror næppe jeg er ligeså passioneret som dig, men jeg holder også rigtig meget af håndskrift og at skrive ting ned. Jeg synes bare, jeg skriver så grimt! Så det der med f.eks. at købe en smuk notesbog til citater - jeg ville jo bare vanhellige den med min håndskrift. Men jeg kan vildt godt lide konceptbøger, man skal skrive i - lave lister osv., som f.eks. My life story (som virkelig er smuk, hvorfor ejer du ikke den??) eller nogle af alle Keri Smiths sjove bøger. Derfor er den der seje, seje Q&A lige kommet på min ønskeliste - den er også overskuelig, sådan tidsforbrugsmæssigt ;)
    Til gengæld siger kalendere mig ikke andet, end jeg gerne vil have en, der er flot (Poul Pava), og så skriver jeg mine aftaler deri, hverken mere eller mindre. Og det er der sgu ikke noget fancy over, for det meste står der bare 'arbejde'... :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender godt det med ikke at holde af sin egen håndskrift. I mange år skrev jeg rædsomt ulæseligt (jeg fik faktisk ekstra-opgaver i dansk for at lære mig at skrive pænere), så det er lidt et ømt punkt for mig. Men omvendt bliver man jo også kun bedre til den slags ved at blive ved! :)
      Jeg har også 'Wreck this journal' af Keri Smith, og den er virkelig fin! 'My Life Story' har jeg kun lige hørt om ibm. dette indlæg, men den er virkelig fin :) Den kunne jeg også godt drømme om.

      Slet
    2. Du kommenterede da ellers på mit indlæg om My life story helt tilbage i maj, men du må jo have glemt den igen :D
      Den er virkelig smuk, og siderne er helt fine og tynde, meget delikate.

      Slet
  19. Hvor er det et fint indlæg.
    Jeg elsker virkelig at skrive i hånden - specielt listeskrivning. Det er altså bare noget af det bedste.
    Jeg må dog indrømme, jeg er alt for dårlig til at købe/bruge notesbøger. Det er som om, de bare altid er et sted, hvor jeg ikke lige kan/gider finde dem frem fra, og så bliver tingene altså bare skrevet på det nærmeste papir. Uanset om der er noget på papiret i forvejen, eller om det er blankt. Jeg nyder dog virkelig at kigge på et stykke papir, som jeg har fyldt helt op med små korte tanker, ting jeg skal huske og lister, samtidig med der er små tegninger mellem det hele. Jeg kan nemlig stort set aldrig lade være med at tegne stjerner, sole, blomster osv. :)
    Jeg har førhen svoret til fysiske kalendere, men for ca. tre år siden, blev jeg introduceret til Google Calendar, og igennem hele min tid på HTX, var vi et par stykker, der skrev alle aftaler og lektier ind i den, og delte med resten af klassen. Og nu kan jeg slet ikke finde ud af at bruge andre former for kalendere - den er simpelthen så enkelt opbygget, og giver mig et helt fantastisk overblik. Og selvom jeg stadig lidt savner den fysiske kalender, så tror jeg aldrig, jeg kan skifte over til den igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak!

      Jeg er også stor tilhænger af listeskrivning. Det er genialt, overskueligt og så aflastende på en eller anden måde. Jeg er nærmest dybt afhængig.
      Det er bestemt også hyggeligt at sidde og udfylde/dekorere papirer med tilfældige citater og ord, at strø små hjerter og blomster ud på siden og skrive præcis, hvad der lige falder en ind. Dengang jeg var lille havde jeg altid overtegnede sedler med hjem til mine forældre - jeg kunne simpelthen ikke lade være.
      Jeg forstår udmærket godt fordelen ved den digitale kalender - jeg er nok bare alt for gammeldags til rent faktisk at benytte det.

      Slet
  20. Jeg har også gang i en en fem-års dagbog, som nu kører på femte år faktisk. Jeg har dog gået lidt i stå undervejs, og har måtte huske tilbage og skrive ind hvad det nu lige var jeg lavede den dag, men sjovt er det at se tilbage hvad man lavede samme dag for år tilbage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig enormt sjovt sådan at støde på sig selv. Det behøves jo heller ikke være omfattende eller noget, bare små noter kan være fornøjelige at se tilbage på :)

      Slet