torsdag den 13. februar 2014

Tre boglige overspringshandlinger i eksamenstiden

Egentligt er dette indlæg en overspringshandling i sig selv. Jeg burde holde mine øjne på kompendiet, understrege og overstrege, definere Nietzsches antropologi og Gustav Le Bons massepsykologi. Men min koncentration er ligeså svingende som mit stressede humør.
Så i stedet kigger jeg længselsfuldt på de bøger, jeg ikke har tid til at læse, og søger trøst i internettets gemmekroge, der kan give mig et hurtigt fix af noget bogligt uden at optage for megen af min tid. Jeg dyrker overspringshandlinger i en ekstrem grad i disse dage.

Jeg har i min sitrende uro genopdaget denne test, der indebærer man skal nedskrive (og erindre) så mange navne fra Harry Potter-bøgerne som overhovedet muligt indenfor en tidsbegrænsning på 18 minutter. Min hjerne slår knuder på sig selv i den slags hukommelses-hullahop-spring, og min rekord er endnu på blot 137 navne ud af de 200 mulige. Det er en blanding af stædighed, begejstring og irritation der får mig til at blive ved og ved og ved med at forsøge at opnå de 200 navne. Hvis I også afprøver den rædselsfuldt vanedannende test, så skriv endelig, hvor langt I når.
(Det er sådan et tilfælde, hvor jeg ville ønske, Hermiones tidsvender kunne hjælpe mig, og give mig oceaner af tid). 

Som Mai så fint skrev om den anden dag, har Arnold Busck netop varslet deres bogudsalg. Da jeg i dag var dernede og kigge (hvilket i sig selv var en overspringshandling), snuppede jeg fluks et gult tilbudskatalog med hjem, som jeg sukkende bladrer igennem, når eksamenslæsningen bliver for tung. Bogudsalget finder netop sted lige efter min eksamen er overstået; så et smut forbi ville være den sødeste belønning.
Jeg har særligt "Death Comes to Pemberly" af P. D. James, "The Good Man Jesus and the Scoundrel Christ" af Philip Pullman, "Shakespeare" af Bill Bryson og jubilæumsudgaven af "Bjørnen Paddington" i udsigtskikkerten. I kan selv bladre kataloget igennem her - og fortæl mig gerne, hvilke bøger der står højest på jeres udkigsliste. 


Når alt andet fejler, og stresseriet trænger sig på, vender jeg gang på gang tilbage til YouTube, hvor talrige af de såkaldte booktubers, hver dag uploader inspirerende videoer, hvor de taler om bøger og fortæller om læselykke.
Min absolutte favorit er Mercedes, hvis videoer jeg har fulgt trofast i efterhånden et år. Hun inspirerer mig gang på gang, og jeg genser ofte hendes videoer, når jeg har brug for et lille afbræk. Hun er et bogligt indslag, jeg nødigt vil undvære. Besøg hendes YouTube-kanal lige her.

6 kommentarer:

  1. Lyder perfekt med en bogbelønning, når det hele er ovre søde Rikke - og held og lykke med det hele (ink. overspringshandlingerne) :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det synes jeg egentligt også! Hårdt arbejde fortjener en belønning - uanset resultatet! :P .. Og mange tak! :')

      Slet
  2. Og bum, så gik der lige halvanden time med at forsøge at huske Harry Potter navne - det er virkelig svært, især fordi jeg oftest har læst dem på dansk og fordi det ikke er lette navne at stave til. Tak for link ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahah, det er virkelig sådan en tidsrøver! Og noget af en hukommelses-øvelse!

      Slet
  3. Godformiddag,
    Jeg er faldet pladask for den BookTuber, du har linket til i dette indlæg (tænk at jeg har gået i så lang tid uden at ane, at der fandtes sådan en verden af bøger på YouTube!). Jeg prøvede så at finde andre lignende gode, men er ikke rigtig stødt på nogen jeg kunne lide - så jeg tænkte på, om ikke du kunne have lyst til at lave et indlæg med dine favorit BookTubers? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, Mercedes er så fantastisk! Jeg kunne stene hendes videoer i flere timer. Der er dog også en del andre gode og dygtige booktubers, så dem vil jeg meget gerne lave et indlæg om indenfor den næste måneds tid! Det har jeg faktisk ville længe, men min indlægs-planlægning bliver altid skubbet og rykket rundt, der er så mange projekter, jeg gerne vil nå rundt om!

      Men jeg skal nok vende tilbage med flere BookTubers! I promise. Indtil da, kan jeg varmt anbefale, du klikker forbi hende her: http://www.youtube.com/user/shoutame?feature=watch Hun er så fin!

      Slet