mandag den 30. marts 2015

Konkurrence #26: Dansk fantasy på bog og film

Denne konkurrence er venligst sponsoreret af Nordisk film. 

Jeg var vel ti eller elleve år gammel, da jeg lånte "Skammerens datter" med mig hjem fra skolebiblioteket. Jeg husker så tydeligt bogens gamle cover med en ung pige på forsiden, der bar en tung halskæde af sølv. Jeg husker også, at jeg læste alle fire bøger i serien med en grådig hastighed, og at min storesøster fulgte trop og også læste bøgerne. Men jeg husker faktisk ikke, hvad jeg egentligt mente om Lene Kaaberbøls fantasy-serie. Det er ikke en af de læseoplevelser, der har brændt sig fast i mig. 
Ikke desto mindre er der noget mærkeligt nostalgisk ved at se en næsten glemt læseoplevelse få et nyt liv med film, teaterstykker og nyudgivelser. "Skammerens datter" er netop blevet filmatiseret, og ud fra traileren ligner det en storslået fantasyfilm af en kaliber, som dansk film sjældent har set. Der er så mange, der har elsket Kaaberbøls Skammer-serie, og jeg kender flere dedikerede fans, der har holdt vejret og ventet utålmodigt på at se filmen og genopleve bogen. Og takket være Nordisk film, kan én af jer vinde den nye filmudgave af bogen samt to biografbilletter til den længe ventede filmatisering.
Billetterne der er på højkant er fribilletter til filmatiseringen af "Skammerens datter" og kan indløses i alle Nordisk Films biografi fra d. 7/4 til d. 30/4. 

For at deltage i konkurrencen skal I blot skrive en lille kommentar til dette indlæg. Fortæl mig evt. om en film som I glæder jer til at se i år. Husk også at skrive jeres e-mail, så jeg kan komme i kontakt med vinderen. I kan deltage i konkurrencen til og med d. 4/4, hvorefter jeg hurtigst muligt offentliggør den heldige vinder.

51 kommentarer:

  1. Den nye James Bond film!!! Er meget stor fan af James Bond :)
    saramadsen@hotmail.dk

    SvarSlet
  2. Jeg vil ret gerne se filmen Boyhood. Den, der har taget virkelig mange år at lave, fordi den følger den samme drengs barndom – altså på fiktionsmåden, ikke som dokumentar. Spændende projekt, synes jeg.

    God dag! Kh Mai / maiodgaard(a)gmail.com

    SvarSlet
  3. ceniaguldstrand@live.dk

    Der er så mange film jeg glæder mig til at se i år! Insurgent var en af dem. The Scorch Trials glæder jeg mig også til. Så er der part 2 af Mockingjay, den nye Jurassic film, og den der Minions film, som bare ser alt for sød og kær ud.
    Skammerens Datter er helt klart også højt på listen. Læste serien en del gange som lille og har altid været helt fascineret af det univers, som Kaaberbøl har formået at skabe. Nu håber jeg bare at filmen bliver en success, og at de derfor også filmatiserer de resterende bøger.

    SvarSlet
  4. Skammerens Datter er den film, jeg glæder mig allermest til at se i år. Jeg læste Skammer-serien og jeg har genlæst den minimum 5 gange, senest læste jeg Skammerens Datter i december. Det var en bogserie, som ramte plet ved mig, og når jeg genlæser den som voksen går det mere og mere op for mig, hvorfor jeg var så vild med den. Jeg er utroligt spændt på filmatiseringen, da jeg ikke er så stor fan af filmatiseringer af bøger, men Skammerens Datter har fået gode anmeldelser, så jeg glæder mig til at se den!

    lauraersejest(a)hotmail.com

    SvarSlet
  5. D'oh: og det var camlarsch@gmail.com

    SvarSlet
  6. Uh! Det er faktisk Skammerens Datter der står øverst på min liste!:D
    womanwhoreads@gmail.com

    SvarSlet
  7. Glæder mig allermest til at se animationsfilmen 'Song of the Sea', der spiller på de skrevne legender om sælkvinderne fra havet oppe nordpå. Stilen den er lavet i er så helt fantastisk og anderledes! Desuden er legender og mytologi helt fantastisk at læse og lære noget om 😄
    Jettehoeghn@gmail.com

    SvarSlet
  8. Åh minder:) Jeg kan huske, at det var en af de bøger vi skulle læse i folkeskolen. Desværre fik jeg aldrig taget mig sammen til at læse resten af serien:/ Men det kunne være man skulle læse den nu:)
    katjaloveve@gmail.com

    SvarSlet
  9. Jeg glæder mig faktisk allermest til at se Skammerens Datter, da jeg har glædet mig til at se den, lige siden at jeg læste, at bogen ville blive filmatiseret. Skammer serien var min ynglings bogserie som barn og er det stadig. Jeg ville tage min søser med derind, da Skammerens Datter er noget som vi "har sammen". :D
    Desuden vil jeg også rigtig gerne ind og se The Avengers - Age of Ultron (den ser mega fed ud, og elskede den første), Paper Towns (elskede bogen) og Hotel Transylvania 2 (elskede den første)

    camillavolf@hotmail.com

    SvarSlet
  10. Jeg glæder mig rigtig meget til at se Insurgent, som jeg ikke har fået set endnu :)

    karinalindxd@hotmail.com

    SvarSlet
  11. Skammerens Datter har, siden jeg hørte den skulle komme på film, stået ret højt på listen. Jeg husker, at jeg hurtigt blev fanget af fortællingen, da jeg som yngre læste bøgerne. Jeg vel nærmest åd dem råt. Flere gange..
    a.nielsen1989(a)gmail.com

    SvarSlet
  12. Glæder mig selvfølgelig til at se Skammerens Datter (hvis jeg får mulighed for det) og ellers er det Insurgent. :)

    gizzerdk@gmail.com

    SvarSlet
  13. Jeg vil rigtig gerne se Whiplash, tror den er intet mindre end fantastisk.

    ireneejensen @ hotmail.com

    SvarSlet
  14. Jeg elskede de bøger da jeg var mindre, kan huske de optog mig fuldstændig.. Kan dog ikke huske hvad der egentligt sker i bøgerne, så har besluttet at læse den første bog inden jeg ser filmen som jeg også glæder mig til. :)

    line92borup@gmail.com

    SvarSlet
  15. Jeg glæder mig til at se Insurgent,,den første var bare så god. :)
    piastulle@hotmail.com

    SvarSlet
  16. Udover Skammerens Datter vil jeg virkelig gerne se Jurassic World, Run all Night og selvfølgelig Mockingjay part 2 :)

    samhain4000@gmail.com

    SvarSlet
  17. Jeg har sådan glædet mig til at se Skammerens Datter. Virkelig. Skammerens Datter af Lene Kaaberbøl er sådan set grunden til, at jeg begyndte at elske at læse - og at jeg læser så meget (og hurtigt), som jeg gør den dag i dag. Jeg kan huske den første bog, hvor jeg tænkte, at dén kom jeg aldrig igennem (jeg var like 13 på det tidspunkt), men da jeg først fik læst den - senere den anden og så 3 og 4 - så gik det bare hurtig med at læse. Jeg var blevet helt hooked. Skammerens Datter er serien - den serie - der gav mig glæden til at læse, så da jeg fandt ud af, at den blev filmatiseret.. jamen så kan man bare lige prøve og forestille sig min glæde, haha. Jeg har ikke været inde og se den endnu, men det er én ting, som jeg i hvert fald skal, når jeg får tid! Bare traileren.. Traileren ser virkelig fantastisk ud, så mine forventninger er desværre meget høje, og jeg håber virkelig ikke, at jeg bliver skuffet, haha, men hvis jeg ikke bliver det, så tror jeg helt sikkert, at serien kan gå hen og blive meget populær. Det er sådan en god fantasy fortælling for mennesker i alle aldre. Lidt ligesom Harry Potter, selvom jeg nu må indrømme, at intet kan slå HP haha :)

    SvarSlet
  18. Der er rigtig mange film, jeg glæder mig til at se, og Theory of Everything er en af dem. Jeg er overbevist om, at det er en smuk kærlighedshistorie foruden et spændende indblik i Stephen Hawkings liv og teorier.

    SvarSlet
  19. Den film jeg indtil videre nok har glædet mig mest til at se, må være 9. April. En film om 5-10 soldaters umulige kamp, mod den tyske besætning. En krig imellem cykler og kampvogne - og på trods af at jeg er en 21 årige pige, så har den bare gjort så meget indtryk. Den næste film jeg gerne vil se er faktisk Skammerens Datter. Det glæder jeg mig til. :)

    daniellahorsmark@live.dk

    SvarSlet
  20. Der er faktisk hele to film, som jeg glæder mig til: James Bond og Minions (for grinets skyld)

    .... Skammerens Datter - det er vist på tide at jeg fik læst bogen.......

    hotchypotch@yahoo.com

    SvarSlet
  21. Jeg glæder mig til i morgen, hvor jeg skal se Askepot! Og så glæder jeg mig til 'Into the Woods' og 'Far from the Madding Crowd'.

    gittetofte(at)gmail(dot)com

    SvarSlet
  22. Jeg glæder mig helt vildt til at skulle se skammers datter, jeg elsker de bøger :) og har da også tænkt mig at skulle gå på opdagelse i eventyret igen :)
    Trine Rasmussen moi_246@hotmail.com

    SvarSlet
  23. Skammerens datter er en film der viser at danske forfatter også godt kan skrive gode fantasy bøger, som er ligeså velegnet til det store film lærrede som eks. Insurgent og The hunger games.... den film jeg har glædet mig mest til har været "Into The Woods" med Anna Kendrick, James Corden og Dem fantastiske Meryl Streep... en fantastisk film oplevelse pakket ind i sang, humor og en mash-up af nogle af de klassiske eventyr, med et dejligt moderne twist... Rigtig God påske

    camilla.viborg@gmail.com

    SvarSlet
  24. Skammerens datter er en film der viser at danske forfatter også godt kan skrive gode fantasy bøger, som er ligeså velegnet til det store film lærrede som eks. Insurgent og The hunger games.... den film jeg har glædet mig mest til har været "Into The Woods" med Anna Kendrick, James Corden og Dem fantastiske Meryl Streep... en fantastisk film oplevelse pakket ind i sang, humor og en mash-up af nogle af de klassiske eventyr, med et dejligt moderne twist... Rigtig God påske

    camilla.viborg@gmail.com

    SvarSlet
  25. Åh min lille søster elsker den bog serie. Ville være fedt at tage hende med og eventuelt nogle af hendes veninder med i biffen.
    Den film jeg glæder mig mest til i år.. åh så svært at svare på haha. Det var 'Wild' først.. Men den har jeg fået set og den var/er intet mindre en fantastisk! Men den nye Fantastic Four virker til at være interessant specielt med de nye skuespillere. Og så glæder jeg mig til at se den sidste del af Hunger Games!

    Ej jeg kunne blive ved :) elsker film!

    god dag x

    SvarSlet
  26. Jeg glæder mig mest til mockingjay part 2❤️ Og insurgent står også højt på listen.
    Line_Rubaek@hotmail.com

    SvarSlet
  27. Jeg har faktisk ikke ret meget styr på hvilke film der kommer i år, men på seriefronten glæder jeg mig ret meget til den nye sæson af Game of Thrones (selvom jeg nok først får sent den om laaaang tid - skal lige igennem den 5. bog inden og det tager altså tid)

    SvarSlet
  28. Jeg glædede mig til at se "The Theory of Everything", og den skuffede bestemt ikke! Helt klart en af de bedste film jeg har set. Desuden overvejer jeg kraftigt at se "Wild"; den mindede mig en anelse om "Into the wild" da jeg så traileren.
    Siden jeg så traileren til "Skammerens datter", har jeg dog gerne villet invitere min mor ind og se den! Hun læste nemlig alle bøgerne højt for mig engang!

    fam.juul@stofanet.dk

    SvarSlet
  29. Jeg har præcis samme oplevelse med Skammerens Datter som dig. Læste dem også, da jeg var 10-11 år og tror egentlig, at jeg var ret begejstret for dem, men det er ikke bøger, der har brændt sig fast i hukommelsen. Jeg glæder mig virkelig meget til Mockingjay part 2 - det bliver vildt! ditte.kamper@gmail.com

    SvarSlet
  30. Min søster og jeg ville rigtig gerne ind og se Into the woods, men har hørt ret dårligt om den, så ved endnu ikke om det bliver til noget alligevel.

    Mail: louisefrederiksen529@gmail.com

    SvarSlet
  31. Jeg har aldrig læst Skammerens datter, men ud fra traileren ser det ud til at være en virkelig fed film! Og vil gerne læse bogen også.

    En film jeg glæder mig rigtig meget til at se er Mockingjay part 2!
    j_gram82@hotmail.com

    SvarSlet
  32. Jeg glæder mig rigtig meget til at se Mockingjay part 2! SLUTNINGEN PÅ DET HELE :O

    rikkestavski@gmail.com

    SvarSlet
  33. Jeg glæder mig helt vildt meget til at se netop skammerens datter!
    Mia_krone@live.dk

    SvarSlet
  34. Jeg glæder mig til at se animationsfilmen Home med mine børn i påsken. Syntes virkelig godt om forfilmen, men man hvad jo ikke, om det er den type film, hvor alt det gode bliver vist i forfilmen, og resten af filmen er dødsyg. Jeg håber, at jeg bliver glædeligt overrasket. Har lige set Interstellar i aften, og den var ihvertfald fantastisk!

    God påske!
    KH Anne W.
    anne_wegmann@yahoo.dk

    SvarSlet
  35. Jeg glæder mig til at se "Skammerens Datter" og Avengers - "Age of Ultron!". Jeg var inde og se "Samba" i sidste uge... fantastisk film - den har min varmeste anbefalinger. (Det er den samme instruktør, der var bag "De urørlige".)

    SvarSlet
  36. hov... glemte det sørme også...
    starleistarbright@gmail.com
    (kommentaren med Samba...hehe) :)

    SvarSlet
  37. Ihh er enorm spændt på at se denne film! Jeg glæder mig utrolig meget til at se filmatiseringen af Paper Towns! :D
    elisa_onat@yahoo.com

    SvarSlet
  38. Jeg glæder mig så meget til afslutningen på Mockingjay, at det helt ondt. Eller har jeg set meget frem til Askepot de sidste par måneder, og den levede op til alle mine forventninger!

    fridakahlosommer@hotmail.com

    SvarSlet
  39. Jeg glæder mig enormt meget til at se "Home". Den ser ualmindeligt morsom ud, og jeg glæder mig til en aften fyldt med latterkramper!!

    Rigtig god påske!
    Louise (louiseludvigsen@gmail.com)

    SvarSlet
  40. Jeg glæder mig til filmatiseringen af Thomas Hardys "Far from the Madding Crowd".
    Jeg var egentlig ikke vild med bogen, der var ret langtrukken, men kan sagtens se den fungere på film, hvor noget af det overflødige nødvendigvis må skæres fra.

    mkrjensen85@gmail.comm

    SvarSlet
  41. Star Wars!!!!!
    trinsling@gmail.com

    SvarSlet
  42. Ud over "Skammerens Datter" skal jeg helt sikkert se "Into The Woods." Med så mange gode skuespillere i et så fantasifyldt univers, kan den kun blive en succes :)

    millehoeegh@gmail.com

    SvarSlet
  43. Glæder mig helt vildt meget til Paper Towns :D Elsker John Greens bøger, også selvom de måske godt kan være lidt cliché :)
    Trine EJ
    mail: Trine418@hotmail.com

    SvarSlet
  44. Åh jeg gad virkelig godt se filmen, så jeg håber jeg vinder! :D maja-wh@hotmail.com

    SvarSlet
  45. Da jeg lige har genlæst Hunger Games-trilogien i påskeferien, mens jeg var i Sverige, har jeg fået en kæmpe trang til at se de tre udgivne film igen, og så glæder jeg mig til den sidste, så trilogien endelig kan blive afsluttet!
    Dog glæder jeg mig også til Skammerens Datter, Into the Woods og Insurgent :)

    offentliganna@gmail.com

    SvarSlet
  46. Der er så mange film som jeg glæder mig til i år. Skammerens Datter er en af dem! Men jeg har også set frem til The Avengers, The Hunger Games: Mockingjay - del 2, Into the Woods, Minions, Pitch Perfect 2 og Maze Runner: The Scorch Trials

    mabrsa@live.dk

    SvarSlet
  47. Glæder mig mest til filmatiseringen af Thomas Hardys "Far From the Madding Crowd". Er i gang med at læse bogen, og elsker den indtil videre! Ellers glæder jeg mig til "Paper Towns" og "Avengers 2: Age of Ultron" :)

    bjork.egholm@hotmail.com

    SvarSlet
  48. Jeg er håbløst bagud hvad angår viden om kommende film i biografen - men altså, jeg glæder mig til at se Skammerens Datter, for den skal jeg se - det er helt sikkert!

    SvarSlet
  49. Lige som dig er jeg også vokset op med Skammerens Datter. Det er helt vildt, at de (endelig) har valgt at give liv til denne smukke serie igen. Selv skal jeg se nogle af årets nye Marvel film :-)

    KH Isabella, Roeen@live.dk

    SvarSlet
  50. Jeg glæder mig nok allermest til at se "Paper Towns", da jeg er ret så glad for bogen! ;)
    Min mail er: camilladiaries@gmail.com

    SvarSlet
  51. Det må være Avengers 2, Cinderella og Skammerens datter. :0)
    skrivepultenkh@gmail.com

    SvarSlet