lørdag den 19. april 2014

Konkurrence #14: En overset perle

Denne konkurrence er venligst sponsoreret af Rosinante.

Egentligt er det nok en smule misvisende at kalde Eliots "Middlemarch" for overset. Bogen er en stor engelsk klassiker, og selveste Virginia Woolf udtalte i sin tid, at Middlemarch er "en af de få engelske romaner, der er skrevet for voksne mennesker". Bogen er alment anderkendt som værende vigtig og læseværdig; men det ændrer ikke på, at der indtil sidste år ikke var én eneste i min omgangskreds, der havde læst den.
I mine øjne er bogen derfor en smule overset; den får slet ikke al den opmærksomhed, den i sandhed fortjener. Det er en bog, jeg så inderligt gerne vil dele med andre og brændende ønsker, at flere vil læse, for den er en besættende læseoplevelse, et smukt værk og en evig yndlingsbog. 
De sidste par dage har jeg genlæst "Middlemarch", og er forsvundet ind i en forbløffende helstøbt verden fyldt med højtflyvende drømme, landsbyskandaler, stille eksistenser og kærlighed. Romanen følger et væld af karakterer og fortælles med både humor og medfølelse. I kan læse mere om bogen her.
Som en del af de kommende dages "Middlemarch"-tema, har Rosinante været så søde at sende mig den danske oversættelse af bogen, som en af jer kan være heldige at vinde. 

For at deltage i konkurrencen skal I blot skrive en lille kommentar til dette indlæg og evt. fortælle, hvilken bog I ville ønske, at flere ville læse. Husk at skrive jeres e-mail, så jeg kan komme i kontakt med vinderen. I kan deltage i konkurrencen til og med d. 30/4, hvor jeg hurtigst muligt efter offentliggør den heldige vinder.

95 kommentarer:

  1. Jeg har rent faktisk læst Middelmarch, men det ville være skønt at have den stående på bogreolen, så den kan blive genlæst ved lejlighed! :-)

    En overset roman er Shantaram - der er virkelig flere der burde få øjnene op og nyde den fantastiske fortælling - fra virkelighedens verden.

    SvarSlet
  2. Middlemarch er en bog jeg virkelig gerne vil læse! :)
    jeg er først lige begyndt at blive vild med bøger, så jeg føler ikke jeg endnu kan udtale mig om hvilken bog ejg synes er blevet glemt, da jeg endnu ikke er så ''klog'' på det område, men er godt igang med at læse en masse og vil vildt gerne læse Middlemarch, og så er det jo altid lidt federe at have den stående på bogreolen istedet for at låne den på biblioteket. :-)

    Annelouiseee@live.dk

    SvarSlet
  3. Hvor er det bare en fantastisk konkurrence!

    Det er egentligt et rigtig let spørgsmål for mig. Jeg ville ønske flere læste Olga Ravn, og faktisk dansk litteratur generelt. Vi har haft og har nogle helt fantastiske forfattere - det gør helt ondt i mit hjerte, at de ofte bliver overset (i hvert fald der hvor jeg kommer) ^^

    sorttale(a)gmail.com

    SvarSlet
  4. middelmarch har jeg længe gerne ville give mig i kast med, især når du har givet den sådan en fantastisk anmeldelse:)

    En bog der virkelig har betydet meget for mig er "Outsideren" skrevet af Susan Hinton. Det var en bog jeg havde fået tildelt fra skolen, jeg havde overhovedet ingen forventninger. Jeg blev forbløffet over hendes måde at skabe personer på og over den fine røde tråd hun kørte hele vejen igennem og som hun til sidst bandt hele historien sammen med. Historien er måske ikke storslået, men den havde nogle fantastiske træk som i hvert fald ikke fortjener at blive overset.

    emilietm@live.dk

    SvarSlet
  5. Jeg vil gerne deltage!

    Uh, bøger jeg ville ønske flere læste.. Det er generelt ikke noget jeg har en stor holdning til, da der ikke er mange i min omgangskreds der overhovedet læser bøger for deres fornøjelses skyld. Så jeg bruger i stedet krudt på at skose dem for det i stedet ;)

    Min mail er kontakt@katyhawk.net

    SvarSlet
  6. Jeg ved ikke, om jeg vil kalde The Hunger Games for en overset bog, men hold op hvor ville jeg ønske, at flere gav sig tid til at læse den i stedet for bare at se filmen! For mit vedkommende var det en bog, der fuldstændig slog benene væk under mig, og jeg vendte hver eneste side i spænding, fordi jeg ikke i min vildeste fantasi kunne forestille mig, hvad der ville ske i næste kapitel. Og den spænding mangler desværre i filmudgaven, hvor man om ikke andet i hvert fald i store træk kan fornemme, hvad der kommer til at ske.

    Mail: mathilde_strandberg@hotmail.com

    SvarSlet
  7. Jeg ville ønske der var flere der læste (og elskede) Dødens Jagt af Stephen Kings søn Joe Hill! Det er virkelig en spændende bog, som holdt mig fanget indtil sidste side.

    louisehede1989(a)gmail.com

    SvarSlet
  8. Emas Historie er for mig en overset bog der både har krig og ulykkelig kærlighed som emner. Jeg synes den er helt fantastisk :)

    maibritt // maibrittj_@hotmail.com

    SvarSlet
  9. Endnu en til konkurrencen... Jeg er stor tilhænger af dine bog anmeldelser og vil gerne have chance for at kunne tilføje Middelmarch til min bogsamling... En bog eller bog serie jeg syntes flere skal læse er Cassandra Clare's "The mortal instruments", som folk måske ved kom den i biograferne august sidste år... Selv om det var en skøn oplevelse er der intet der slår bogen og dens fantastiske univers med familiehemmeligheder, halv-engle og forbudt kærlighed... "The mortal instruments" er en af de bogserie der har en permanent plads i reolen...

    Camilla.viborg@gmail.com

    SvarSlet
  10. Jeg kan ikke sige det nok gange. Alle burde læse kaninbjerget! Jeg elsker simpelthen den bog.
    anne-p@hotmail.dk

    SvarSlet
  11. jeg gad godt at have nogle flere jeg kunne snakke med om Jonathan Troppers "this is where i leave you"

    clara_gleerup@yahoo.dk

    SvarSlet
  12. Salme ved rejsens afslutning er en bog, jeg selv kun lærte at kende, fordi jeg skulle til eksamen i den for to år siden. Jeg ved ikke helt, om bogen er overset, men i hvert fald synes jeg, det er en bog, der er værd at læse for alle!

    Jeg krydser rigtig meget fingre og ønsker jer alle en god påske. :)
    emmatrs (a) gmail.com

    SvarSlet
  13. Jeg ville ønske, at jeg havde nogen at dele Oksa Pollock serien med. Der er bare ingen, der gider læse den. Og den er altså så fantastisk! (PSst! Læs den Rikke! ;) )

    ireneejensen @hotmail.com

    SvarSlet
  14. Ville super gerne læse Middlemarch, især efter dine rosende ord om den.
    Michellavestergaard@gmail.com

    SvarSlet
  15. Jeg ville ønske, der var flere (jeg kendte i hvert fald), der ville læse "Susannes dagbog til Nicholas" af James Patterson. Jeg elsker virkelig den bog. Det er sådan en fin historie, og samtidig er den ret kort, og virkelig hurtigt læst :)
    funny94girl@hotmail.com

    SvarSlet
  16. Hej Rikke.. Nu har jeg efterhånden fulgt din blog i nogle måneder! Den/du er fantastisk, og SÅ inspirerende... Jeg læser på livet løs efter jeg har fundet din blog, og har genfundet min gamle læselyst:)
    Jeg har fulgt meget med i dine indlæg omkring middelmarch, og kan mærke at det er en bog du virkelig elsker! (måske jeg kunne elske den ligeså højt!?)

    Jeg har så mange bøger jeg føler der er blevet overset - men for nylig læste jeg "Da gud var en kanin" af Sarah Winman.
    En fantastisk dejlig og varm historie, med brudstykker af en realistisk brutalitet. Jeg fløj igennem bogen, og tænkte over hvorfor mon den aldrig bliver nævnt nogle steder!?
    Astrid_dorff04@hotmail.com
    God påske til alle!

    Hilsner fra Astrid

    SvarSlet
  17. Jeg vil rigtig gerne deltage! Du har fortalt så meget om Middlemarch og jeg føler derfor det er en bog jeg mangler.
    Jeg ved ikke rigtig om jeg har en bog jeg synes flere burde læse, jeg tror mere at jeg bare ville ønske at flere læste.

    Mvh Katrine
    Katrine.pedersen.1992@gmail.com

    SvarSlet
  18. Jeg vil rigtig gerne deltage! Efter alt du har sagt om Middlemarch er det kun min økonomi som holder mig tilbage for at læse den.

    Jeg ved ikke om jeg har en bog jeg synes flere burde læse. Læsning er så individuelt og folk kan lide forskellige ting. Jeg tror såmænd bare at jeg ville ønske at der var flere der læste. :)

    Mvh
    Katrine
    Katrine.pedersen.1992@gmail.com

    SvarSlet
  19. Hej Rikke.. Nu har jeg efterhånden fulgt din blog i nogle måneder! Den/du er fantastisk, og SÅ inspirerende... Jeg læser på livet løs efter jeg har fundet din blog, og har genfundet min gamle læselyst:)
    Jeg har fulgt meget med i dine indlæg omkring middelmarch, og kan mærke at det er en bog du virkelig elsker! (måske jeg kunne elske den ligeså højt!?)

    Jeg har så mange bøger jeg føler der er blevet overset - men for nylig læste jeg "Da gud var en kanin" af Sarah Winman.
    En fantastisk dejlig og varm historie, med brudstykker af en realistisk brutalitet. Jeg fløj igennem bogen, og tænkte over hvorfor mon den aldrig bliver nævnt nogle steder!?
    Astrid_dorff04@hotmail.com
    God påske til alle!

    Hilsner fra Astrid

    SvarSlet
  20. Dejlig konkurrence! Det er en bog, jeg virkelig gerne vil læse, efter at have hørt så meget godt om den! :)

    Jeg er lige blevet færdig med Me Before You af Jojo Moyes, og har haft lyst til at anbefale den til højre og venstre lige siden. Det er jo ikke ligefrem en overset bog, men da sidste side var læst, ville jeg ønske at flere jeg kendte havde læst den, for jeg følte virkelig behov for at diskutere slutningen :)

    karinalindxd@hotmail.com

    SvarSlet
  21. Sigøjnerinden fra Sevilla burde man virkelig læse :)

    Info@blondinemor.dk

    SvarSlet
  22. Så skøn konkurrence :) Jeg ville virkelig gerne vinde Middlemarch. Jeg har gerne ville læse den siden jeg fik den anbefalet af chefredaktøren på et forlag, som jeg arbejdede på for nogle år siden (Johannes Baun, som netop er blevet redaktør på Weekendavisens 'Bøger' - så sjovt :)). I afskedsgave gav han mig Marilynne Robinsons 'Hjemme', som var en helt fantastisk læseoplevelse for mig (så jeg stoler blindt på hans anbefalinger). Og derfor ville jeg også ønske, at flere havde læse 'Hjemme'. En virkelig anbefalelsesværdig bog - stilfærdig og med en helt og aldeles vidunderlig stemning. Hun kan noget helt særligt.

    Hilsen Marie (frk.marie@gmail.com)

    SvarSlet
  23. Skøn konkurrence! Jeg har kun læst godt om bogen, og det er et stort plus i min bog at den er dejlig lang!

    Jeg personligt ville ønske ALLE kendte til "The perks of being a wallflower" - jeg er godt klar over at filmen har gjort den mere populær, men det er kun filmen. Bogen er min yndlings af alle yndlings, og jeg tuderbrøler præcis ligeså meget som Charlie hver gang jeg læser den.

    linenuller@gmail.com

    SvarSlet
  24. Jeg ville ønske, flere mennesker fik øjnene op for Margit Sandemos bøger. Hendes serie Sagaen om Isfolket er intet mindre end fantastisk! Den strækker sig godt nok over 47 bøger, men det er virkelig læsningen værd. Jeg overvejer kraftigt at genlæse den igen inden længe. I mellemtiden forsøger jeg at samle dem alle. ;-)

    MetRas79(a)hotmail.com

    SvarSlet
  25. Lækker konkurrence! :)

    Jeg ville opfordre alle til at læse Renselse af Sofi Oksanen. Virkelig en rørende fortælling.

    rikkepetersen89@gmail.com

    SvarSlet
  26. Cool med en konkurrence - jeg har haft Middlemarch på min amazon wishlist i jeg ved ikke hvor længe :)
    Jeg ville ønske at flere (især danskere) læste Douglas Coupland - han skriver nogle vanvittig interessante bøger, men kendes nærmest kun i Danmark for "Hey Nostradamous".
    God påske i øvrigt :)
    Mvh Ann-Kristine
    Annkristinehald@gmail.com

    SvarSlet
  27. Uhh, jeg gad virkeligt godt at læse Middlemarch, det lyder helt bestemt som en fantastisk læseoplevelse! Og sikke dejligt med endnu en konkurrence! (;

    celine-hein@hotmail.com

    SvarSlet
  28. Jeg har endnu ikke læst "Middlemarch", men jeg synes alle skulle læse Victor Hugos "De elendige" (mindst en gang).
    Vh Monica (mgjensen@live.dk)

    SvarSlet
  29. Gid flere ville læse Jens Blendstrup. Fx Gud taler ud. Han er drønvild!

    kh Mai / maiodgaard@gmail.com

    SvarSlet
  30. Uh, jeg så godt du var i færd med at læse den på goodreads!

    Jeg ville ønske flere ville læse Just Kids af Patti Smith. Der var en periode, hvor mange læste den, men nu føler jeg den er gået lidt i glemmebogen igen. Det er simpelthen én af de mest inspirerende bøger.

    //Sarah (sarahgroen@live.dk)

    SvarSlet
  31. Sikke en skøn præmie!

    Jeg ville ønske flere læste Maeve Binchy - hendes bøger har jeg brugt MANGE timer da jeg var yngre!

    mvh Nena Skov (nena@hskov.com)

    SvarSlet
  32. Jeg ville ønske at flere ville læse 'Pirater i sigte!' af Celia Rees. Jeg holder ihvertfald selv meget af den, men den er ikke så kendt.

    Rikkestavski@gmail.com

    SvarSlet
  33. Det er for det meste en ungdoms serie der kaldes Drømmeværlset super god men man høre bare ikke om den.
    saramadsen@hotmail.dk

    SvarSlet
  34. Jeg ville elske at læse Middlemarch :)

    Caroline K
    carolinekj2@hotmail.com

    SvarSlet
  35. Ville ønske flere læste Åndernes Hus af Isabel Allende - den er noget så fantastisk (har jeg vist sagt et par gange før :P) og min alleryndlingsbog :)

    rebeccavaever@gmail.com

    SvarSlet
  36. Jeg ved ikke ligefrem, om den er overset, men Jonathan Safran Foers "Everything is Illuminated" bliver stort set altid overskygget af "Extremely Loud and Incredibly Close", hvilket jeg synes er rigtigt ærgerligt, da førstnævnte er en af mine yndlings bøger og jeg blev langt mere betaget af hans fantastiske univers i EII end i ELAIC :)

    millah@live.dk

    SvarSlet
  37. Det lyder helt klart som en bog der er værd at læse :-)

    Jeg har lidt svært ved kun at vælge en bog, som jeg vil anbefale andre at læse, så jeg tillader mig altså at foreslå to :-) Nemlig "god mod Nordenvind" som helt ufortjent er en overset bog og "dig før mig" af JoJo Moyes - jeg elsker simpelthen den bog.

    SvarSlet
  38. Jeg synes, det er så svært at anbefale én bog, eller bare ét forfatterskab. Jeg har for nylig fået øjnene op for Alice Munro, hun kan sit håndværk, og så skriver hun lige på den måde, jeg bedst kan lide det. Det er ikke spændingsromaner eller krimier, men stille eksistenser og hverdagsdrama. Af samme grund elsker jeg Herman Bang, som ingen efterhånden læser frivilligt længere.. Heldigvis for mig er der en masse seje danske forfattere, som jeg elsker, og så har jeg lidt på fornemmelsen, at Middlemarch er i samme stil? Jeg må skrive den på min læseliste.

    Laura
    laurabhansen @ hotmail.com

    SvarSlet
  39. Jeg vil gerne deltage :)

    En bog som jeg vil ønske flere havde mulighed for at læse er en af mine yndlingsbøger. Den hedder " de tre mænd i sneen" og er helt fantastisk charmerende :). Den udgives desværre ikke på dansk mere.

    Mariakbt@gmail.com

    SvarSlet
  40. Jeg synes at alle bør læse Niceville. Fantastisk bog! Man både griner & græder.

    SvarSlet
  41. Skøn konkurrence! Jeg synes alle burde give sig tid til at læse Stevensons The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde :) Det er min absolutte yndlingsbog og giver en fantastisk følelse af victoriansk uhygge

    SvarSlet
  42. Jeg vil følge Helenes eksempel og sige The Strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. En fantastisk historie.

    Tak for en dejlig og inspirerende blog.
    Mvh. Troels
    Donniemalm@yahoo.com

    SvarSlet
  43. jeg ville ønske at flere læste "vi de druknede" af Carsten Jensen, det er sådan en fantastisk bog, som jeg desværre har opdaget at mange synes lyder kedelig. det er helt forkert!

    sarahbodk@hotmail.com

    SvarSlet
  44. jeg krydser fingre! d.isbjoerg@gmail.com :-)
    Og så burde folk lige gå i gang med "the 100year old who went out the window and disappeared"

    SvarSlet
  45. Jeg har endelig fået læst Jonathan Safran Foers "Om at spise dyr" og den ramte et eller andet i mig. Jeg er ikke vegetar (og bliver det nok heller aldrig), men den var spændende, både at læse og fagligt. Det er en bog, som de færreste nok giver sig i kast med, men det er en læsevenlig bog - så gør det endelig.

    Tak for en rigtig god blog - som jeg med glæde rykker indenom flere gange dagligt. :)

    Mvh
    Camilla, pedersencamillalouise@gmail.com

    SvarSlet
  46. Jeg synes at alle burde læse SUBMARINO, fantastisk bog.. Men denne vil jeg vildt gerne læse, har aldrig hørt om den og elsker at læse noget nyt.. :)

    SvarSlet
  47. Jeg synes helt klart, at flere burde lære Italo Calvinos "Hvis en vinternat en rejsende". Det er en gennemført og gennemtænkt bog, hvor læseren inddrages på de mest spøjse og sære måder. Aldrig har jeg læst mage. Den er hele oplevelsen værd! :-)

    SvarSlet
  48. 'Middlemarch' er en bog jeg virkelig længe gerne ville have fingrene i! Og så er det jo en smuk udgave :)

    Mht overser bøger synes jeg det er et lidt svært emne. Jeg har ikke så mange læsere i min omgangskreds, så derfor finder jeg ofte mig selv talende om diverse bøger (dette kan gå helt fra Harry Potter til klassikere som Pride and Prejudice). På den måde synes jeg at 'oversete' bøger i min verden måske mest kan fortolkes som en mangel af folk at diskutere smukke værker med. Som ofte må jeg leve med oplevelserne selv eller læse mig frem til andres, for eksempel via din blog!

    SvarSlet
  49. Beklager, glemte min mail: valboell.amanda@gmail.com

    SvarSlet
  50. Folk skal læse Pindsvinets elegance af Muriel Barbery...........Sæt i gang!
    koldfoer12@hotmail.com

    SvarSlet
  51. Lækker, lækker konkurrence :) jeg vil SÅÅ gerne læse Middlemarch efter alle dine rosende ord!

    Alle burde læse "drageløberen" - en bog, jeg stadig tænker på selvom det er en del år siden jeg læste den.. Og så burde flere voksne læse "djævlens lærling", selvom det måske mest er en børnebog. Den beskæftiger sig med det gode og onde i mennesker på en rigtig fin måde :)
    / Liselotte
    Liselotte.hansen7@gmail.com

    SvarSlet
  52. Naiv Super! trinesoppskrifter@gmail.com

    SvarSlet
  53. Åh denne bog er bestemt en af dem jeg rigtig gerne vil læse, men som jeg bare ikke har fået taget mig sammen til, så kunne være perfekt hvis jeg vandt den, så der ikke længere nogen undskyldning :)

    En bog som jeg ville ønske flere ville læse må være Stormfulde Højder, jeg ELSKER den bog <3

    ZindyL@hotmail.com

    SvarSlet
  54. Eeej, den kunne jeg så godt tænke mig at læse :-)
    En bog som jeg ville anbefale mange flere at kaste sig over er klassikeren Little Women. Jeg føler ikke, at den er så meget sat pris på i Danmark, som den fortjener at være.

    SvarSlet
  55. Herlig konkurrence, du søde! <3

    Jeg ville ønske, at flere ville læse 'Sofies Verden' - Ikke nok med at det er en skøn bog, så er den så ufatteligt lærerig i både filosofihistorie, livsværdier og store spørgsmål. En bog, der får én til at se verden på en helt ny måde!

    Middlemarch har jeg længe haft stående på engelsk uden at få taget hul på, men jeg tror, at jeg vil komme nemmere i gang med den på dansk. Derfor: emiliestisager@gmail

    SvarSlet
  56. Jeg vil så gerne læse "Middlemarch" efter at have læst dine rosende ord :) og så ville jeg ønske at flere ville læse "Vindens skygge" af Carlos Ruiz Zafón - det er min absolutte yndlingsbog :)

    Kh. Sofie
    sofielasoe@live.dk

    SvarSlet
  57. Lidt træls brun farve - hvorfor kan de danske forlag ikke oppe sig lidt på cover-fronten :/

    Jeg ved ikke helt mht. bøger jeg synes flere skulle læse, jeg er faktisk stoppet lidt med, at anbefale bøger til folk sådan rent personligt, for jeg gider ikke, hvis de ikke bryder sig om dem ;)

    SvarSlet
  58. Du taler jo så godt om den, at man er nødt til at deltage :)!
    Jeg ville ønske, at flere havde læst 'Det onde' og set lyset i hvor nuanceret King kan skrive :)
    gittewinneche @ hotmail.com

    SvarSlet
  59. Flere skulle ubetinget læse Cirklen af Mats Strandberg og Sara B.Elfgren. Det er virkelig en god serie, som alt for få kender til!

    offentliganna@gmail.com

    SvarSlet
  60. enig med michella mht. dansk litteratur, særligt nyere. 2/3 af det, jeg læser, er forfatterskolelitteratur, som hele tiden hades på i medierne.

    sarafleischer@yahoo.dk

    SvarSlet
  61. Middlemarch er allerede på min liste over bøger, der skal læses, så det ville være fantastisk at vinde den :)
    Alle burde læse 1Q84 af Murakami, ultimativt min yndlingsbog(serie)

    SvarSlet
  62. og ... christina@stinaskager.com

    SvarSlet
  63. Åh, er det FOR klichéagtigt at ønske, at alle får læst hele Harry Potter-samlingen? Jeg anser nærmest alt andet for en fejl i opdragelsen ;-) Og så har jeg lige givet en veninde min kopi af "The Fault in Our Stars" med hjem, men det er vist ikke kun mig, der klapper i hænderne (og tuder) over den…

    simonekorsgaard@hotmail.com

    SvarSlet
  64. Jeg ville ønske flere ville læse Gerbrand Bakkers "Ovenpå er der stille" som vandt en IMPAC, men som ingen rigtig kender? Den er så stille og fantastisk at jeg flere år efter ikke kan huske handlingen, men hvor stemningen stadig sidder i kroppen - en bog jeg aldrig rigtig glemmer følelsen af... og af samme grund ikke tør genlæse for tænk hvis den slet ikke er så magisk, som jeg husker?

    SvarSlet
  65. Jeg ville ønske at flere læste Gerbrand Bakkers "Ovenpå er der stille", som vandt en IMPAC, men som igen rigtig kender? Efter flere år husker jeg ikke handlingen så godt, men stemingen sidder stadig i kroppen. Af samme grund tør jeg ikke genlæse den, for tænk hvis den ikke er så fantastisk som jeg husker den? Hvis flere bare ville læse den og give mig ret :-)
    annacph@gmail.com

    SvarSlet
  66. Jeg synes flere skulle læse 'Tidskortet' af Felix Palma. Jeg synes den er så god, men kender faktisk ikke andre, som har læst den...

    sidselbuchodgaard@gmail.com

    SvarSlet
  67. Jeg er først begyndt at læse meget igen her for 3 måneder siden, så synes det er svært at sige hvilken bog der er flere der skulle læse.. Men hvis jeg skulle sige en, ville det være 'Afterwards' af Rosamund Lupton. Ved dog ikke om den som sådan er 'overset', men god er den i hvert fald :-)

    ps1996@hotmail.com

    SvarSlet
  68. Uha James Pattison Suxanne's dairy for Nicholas :D
    moi_246@hotmail.com

    SvarSlet
  69. Jeg har lige læst bogen "Mayas dagbog" som var rigtig god og anbefalingsværdig - helt klart en flere skulle læse!

    Krydser fingrene - den lyder god ;)

    SvarSlet
  70. Jeg ville ønske at flere ville læse "En kvinde ved bålet" af Jørgen Nielsen. En lille overset bog, med et dybt psykologisk drama indeni. Jeg elsker hans skrivestil.

    Karnolennert@live.dk

    SvarSlet
  71. Selvom den uden tvivl ikke er for alle, så ville jeg ønske, at flere læste "Persuasion" af Jane Austen.
    windsweptwishes [a] hotmail.dk

    SvarSlet
  72. sikke en fantastisk konkurrence! helt sikkert en big jeg gerne vil have på boghylden! jeg ville ønske at flere kendte, og anerkendte, Tabitha King. Hun er Stephen Kings kone, og derfor er hendes værker aldrig helt nået ud af hendes mands rampelys. Hun har samtidig en meget anderledes skrivestil og hendes temaer er ofte mere romantiske end uhyggelige :)

    Mia_krone@live.dk

    SvarSlet
  73. Den lyder virkelig god - og jeg har lovet mig selv at læse flere bøger på engelsk, så denne kunne være et skub i den rigtige retning :-)

    Selv er jeg glad for historiske romaner og har endnu ikke mødt nogen der har læst Soldaterhoren af Martin Jensen eller Den Ottende Bonde af Bent Haller - Begge bøger der skildrer Danmark som det var engang, dog på vist forskellige tidspunkter og med meget forskellige vinkler.

    Den næste bog der ligger og venter er Joanne Harris' "Ferskner til fader Francis" - som jeg glæder mig ustyrligt til at komme i gang med :-)

    camilladuenielsen@gmail.com

    SvarSlet
  74. Jeg ville helt klart ønske, at flere ville læse "The Other Boleyn Girl" af Philippa Gregory. Den er sindssygt godt skrevet, og så er den dejligt lang. Desuden giver den et realistisk og dramatisk indblik i livet ved det engelske hof omkring år 1500. Så fedt!

    Mycowpillow@gmail.com

    SvarSlet
  75. Sikke en fin bog, jeg krydser finger!

    elisa_onat@yahoo.com

    SvarSlet
  76. Krydser fingre for denne lækre giveaway!

    SvarSlet
  77. Jeg ville ønske at flere ville læse Skammerbøgerne - det sker heldigvis nu hvor Østre Gasværk endelig har gjort noget ved at levende-gøre bøgerne, samt at filmen er på vej - for da jeg læste Harry Potter-bøgerne var det mig uforståeligt hvorfor Lene Kaaberbøl ikke var kommet med på den bølge.. Samme gælder faktisk hendes bøger om Katriona Teresadatter.. Det er fra min spæde ungdom, men det var godt nok også gode tider :)

    SvarSlet
  78. Hvor er det spændende at læse alle andres anbefalinger igennem og se hvad de anbefaler.
    Selv syntes jeg at flere burde læse "Biernes hemmelig liv" og "Havfruestolen" af Sue Monk Kidd.

    signefejrskov(a)hotmail.com

    SvarSlet
  79. Skøn konkurrence :-)
    Jeg synes flere burde læse "Profetien om de tre sten" af Flavia Bujor, eller "Fjeren og rosen" og "Dragens kys" begge af Josefine Ottesen. Det er alle super gode bøger, og er blevet genlæst mange gange :-)

    malli-juul@hotmail.com

    SvarSlet
  80. Jeg har længe tænkt over, hvilken bog, jeg synes er overset, og jeg kan helt oprigtigt komme på en. Jeg må nok indrømme jeg har en tendens til at læse hypede bøger - dem som alle andre også læser.

    Jeg vil dog rigtig gerne læse Middlemarch efter du har rost den noget så fint.

    SvarSlet
  81. Jeg faldt over din blog i februar, og siden har jeg været gennemført afhængig. Jeg er blevet helt forelsket i dine fine videoer, og dine inspirerende boganmeldelser. Bloggen har genåbnet mine øjne for alle de uopdagede fortællinger og eventyr, der blot venter på mig derude. Middlemarch, har jeg enormt længe gerne ville læse, og jeg turde næsten ikke drømme om at dette fine eksemplar kunne flytte ind ved siden af de andre elsklinger på bogreolen.

    Mange bøger har gjort et usigeligt indtryk på mig, og været medvirkende til den jeg er i dag. Men fortællingen jeg bedst husker, er Knivens Æg af Adam Verghese, som nok i virkeligheden ikke er så ukendt endda. Historien tog mig med fra Etiopien og Indien og over Atlanterhavet, mens tragiske menneskeskæbner bevægede mig. Den vil jeg varmt anbefale.

    Hilsen Nina - ninalbertsen@gmail.com

    SvarSlet
  82. Den vil jeg gerne læse. Jeg læser meget sjældent mere en en gang, men Garcia Marques bøger bliver jeg aldrig træt af. Æret være hans minde.

    SvarSlet
  83. Uhh den vil jeg virkelig gerne læse...

    Jeg synes at krimier fra Giorgio Faletti er ret oversete herhjemme. Det er en af Italiens mest populære krimiforfattere men nævner man forfatter eller titler på bøgerne møder man ingen herhjemme der kender dem... Jeg har i hvert fald ikke mødt andre end dem nede i boghandleren endnu... Han skriver simpelthen så hårene kan rejse sig alle steder på kroppen og er den eneste krimiforfatter der decideret har gjort mig bange mens jeg har læst... og samtidig formået at gøre sådan at jeg ikke kan slippe den før jeg er færdig med den... jeg læser sågar mens jeg går rundt i huset f.eks. på vejen ud i køkkenet eller til toilettet og lignende...

    SvarSlet
  84. Bogen virkelig spændene!!
    Jeg ville ønske at flere ville læse "If I Stay" af Gayle Forman, da det er en bog jeg virkelig ville ønske jeg kunne have en snak om med min omgangskreds, da det var en bog som har kommet til at betyde en del for mig.

    Hilsen
    Christina
    ChristinaThorup@hotmail.com

    SvarSlet
  85. "Middelmarch" lyder som en helt fantastisk bog, som jeg ville elske at eje.
    Jeg ville selv ønske, at flere læste bøger af Danielle Steel. Hendes romantiske måde at skrive på er så fangende og sød, at jeg forsvinder helt væk i hendes univers.

    trumm_asmussen_5@hotmail.com

    SvarSlet
  86. Jeg har læst "Middelmarch" og var virkelig begejstret for den. Det kunne være spændende at læse den på dansk!

    SvarSlet
  87. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at læse "Middlemarch". Og så ville jeg ønske at flere ville læse "Det lille hus på prærien" serien, af Laura Ingalls Wilder, har elsket dem siden min mor læste dem for mig, da jeg var en lille spunk. Og så må det nævnes at den rædselsfulde tv serie, og bøgerne, næsten intet har med hinanden at gøre.

    SvarSlet
  88. Jeg ville ønske, at flere læste bøger af de gode, danske forfattere som Benny Andersen, Leif Panduro, Klaus Rifbjerg, Helle Helle osv. Der er virkelig meget guld at finde i den danske litteraturskat! :)

    janniessnielsen@gmail.com

    SvarSlet
  89. Åh, hvor ville jeg gerne vinde den finde bog. Middlemarch har længe stået på min mustread-liste :)

    Noget der selv inspirerer mig meget til at få øjnene op for oversete perler, er Løvens Forlags bogserier "Debuterende Mesterværker og Glemte Mesterværker". De formår at at udgive bøger, der ellers ikke er til at opstøve samt bøger, man ikke kender til, men ikke kan andet end elske. Jeg er selv blevet meget positivt overrasket over at få mulighed for at dykke ned eksempelvis i Boris Vians "Dagens skum".

    Menika
    menikaisager@gmail.com

    SvarSlet
  90. Det lyder som en super spændende bog! :) Personligt ville jeg ønske at flere læste Den Lille Prins, jeg kender alt for mange der ikke har læst den!

    ida.maria.pedersen@hotmail.com

    SvarSlet
  91. Kan ikke takke dig nok for din blog og dine fine ord og billeder - du er en stor inspiration.
    Jeg har været helt opslugt af Anne Lise Marstrand-Jørgensens tobindsværk om middelaldernonnen Hildegard af Bingen - sikke en kvinde. Kh Mette - jeg har tilladt mig at sende dig en mail med min mailadr.

    SvarSlet
  92. Jeg har ikke noget konkret bud på hvilken specifik bog, der er flere der burde læse, men som bibliotekar ville jeg ønske at flere tog sig mod og tid til at gå længere ind på biblioteket og græsse mellem hylderne. Alt alt for mange kommer aldrig længere ind udlåns- og afleveringsområdet, hvor der typisk er udstillet de nye / populære bøger. De er selvfølgelige populære af en årsag, men derfor er der stadig mange andre der er værd at læse, men som helt bliver overset fordi folk aldrig kommer så langt.

    ~Iben (boroughofbooks@gmail.com)

    SvarSlet
  93. Den gad jeg godt vinde, har ikke fået den læst endnu :)
    Helt klart Tess of the D'urbervilles! elsker den bog!
    Hilsen Bjørk
    bjork.egholm@hotmail.com

    SvarSlet
  94. Khaled Hosseinis "Under en strålende sol" er en både fantastisk og forfærdelig fortælling, som jeg tror vil ramme alle der læser den. Hosseini er ikke ligefrem en forfatter der mangler læsere, men det var en bog der begejstrede selv min kæreste, som ikke normalt finder glæde i bøgernes verden. Alle med et hjerte vil føle medfølelse, foragt, sorg og glæde i denne bog, og man vil ikke vende den sidste side uberørt.

    rikke_jin[@]hotmail[.]com

    SvarSlet
  95. Jeg ville ønske, at flere ville læse Joatein Gaarders bog, appelsinpigen - den er simpelthen så fin!
    Kh Nanna
    Nanna_munk@hotmail.com

    SvarSlet