fredag den 31. oktober 2014

Månedlig opsummering: Travle oktober

Oktober var: Faldne blade, brændte farver, tidligt måneskin og trætte øjne. Oktober var mail-besvarelser, røde tal på min iPhone skærm og en fyldt kalender. Oktober var en følelse af at være konstant bagud, konstant glemsom og konstant i bevægelse.
Men oktober var også smuk, som oktober altid er. Det ene øjeblik var bladene grønne, det næste var de gule, og pludselig var de væk. Odense blev forvandlet til et Harry Potter-landskab, som jeg vandrede i sammen med Gitte, min stue blev forvandlet til et læseunivers, som jeg forsvandt i til det længe ventede read-a-thon, og al min bekymring blev til glæde, da jeg endelig fik styr på efterårets eksamensplan.
I oktober havde jeg travlt. Min hverdag har været hektisk, men jeg har også fundet tid til små lykkestunder og finhedsøjeblikke. Jeg hev en weekend ud af kalenderen, trykkede pause-knappen i bund og tilbragte dage hos min mor i Jylland, besøgte min far i Kolding, fejrede månedsdag med Nico, bagte brownies og spiste pandekager. Jeg tog en spontan biograftur med Maja og så 'Kvinden der forsvandt', jeg fik drinks med min søster, og en weekend forsvandt i selskab med gamle veninder. Jeg tror, jeg skal vænne mig selv til at huske, at travlhed så langtfra behøver at være en negativ ting.
I oktober læste jeg: 20 bøger. 
I oktober købte jeg: 12 bøger. Jeg blev forledt af tilbud på SAXO og drømmebestillinger i forberedelse til Dewey's Read-a-Thon. 
Oktobers store læseoplevelse: Jeg er stadig åndeløs efter min genlæsning af L. M. Montgomerys Emily-bøger. Selv efter så mange år og så mange ændringer, slår de bøger mig fuldstændig ud, vender min verden på hovedet og minder mig om skønheden i livet og i verden. Da jeg endnu engang nåede til det sidste punktum i "Emily's Quest", var jeg grædefærdig. Overvældet. Overrasket.
Af nye bøger og førstegangsoplevelser har en anden af L. M. Montgomerys romaner også efterladt et mærke på min sjæl. "The Blue Castle" er det mest skrøbeligt romantiske, tankevækkende og vidunderfine, jeg længe er stødt på. At læse den var en påmindelse om den gave og de muligheder, der gemmer sig i hver eneste dag. 
Oktobers mest skuffende læseoplevelse: "Hollow City" af Ransom Riggs. Egentligt vidste jeg godt, at romanen næppe ville være noget for mig, men jeg håbede på trods af al min fornuft på en positiv overraskelse. Den kom dog aldrig, og bogen var en miserabel gentagelse af dens forgængers fejltagelser.
Oktobers mest mindeværdige ord: “If we don't chase things, sometimes the things following us can catch up” fra "Emily Climbs" af L. M. Montgomery. 
Oktobers lyrikvalg: Jeg har ikke læst lyrik i oktober. Jeg har ikke fundet den fordybelse og den ro, som lyriklæsningen har krævet af mig. Faktisk mangler jeg stadig de sidste sider i septembers lyrikvalg, "Poetry Please". Måske læser jeg to lyriksamlinger i november i stedet; eller også tillader jeg et hul i min lyriklæsning, som en påmindelse om oktobers hektiske larm.
På novembers læse-liste står der: Jeg vil gerne opspore flere af Montgomerys romaner, og jeg drømmer om mere børnelitteratur, flere underskønne betragtninger og meget mere romantik. 

Hvad med jer? Hvad fik I læst og oplevet i oktober? Og hvad står på jeres læse-liste for november?

13 kommentarer:

  1. Dine månedlige opsummeringer er så fine :-)
    mvh stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er jeg glad for, at du synes. Jeg holder meget af at lave dem :)

      Slet
  2. Saxo udsender farlige nyhedsbreve - sådan er det bare :-D
    (jeg bestilte også - men det var så bøger, jeg egentlig havde planlagt at købe i november).

    Plejer du egentlig at købe en bogpakke til dig selv i julegave?

    I november måned skal jeg læse bøger af Anne Rice. Jeg har overraskende mange af hendes bøger stående, som jeg ikke har læst, så NU skal der gøres noget ved det! Wish me luck ;-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg får faktisk ikke engang deres nyhedsbreve – jeg følger dem på Facebook! Og det er nu også slemt nok :P

      Jeg plejer ikke som sådan at købe en bogpakke til mig selv i julegave. Men hvis jeg falder over en uimodståeligt fin bog op til jul, plejer jeg at købe den til mig selv og kalde det for en julegave ;) Du køber måske fast en lille pakke til dig selv? :)

      Og det bliver da spændende! Det glæder jeg mig til at følge med i :D

      Slet
  3. Sidder og svømmer helt væk i din fine video!

    SvarSlet
  4. Smuk video! Man får helt lyst til selv at prøve at lave en stemnings video.

    SvarSlet
  5. Så håber jeg, at det var 5 gode bøger! :)

    Og også en rigtig god weekend til dig.

    SvarSlet
  6. Jeg har ikke en tradition mht. julegave til mig selv, men sidste år købte jeg fire bøger i november, som jeg brugte til adventskalender til mig selv :-D
    I år har jeg dog besluttet mig for at vente og i stedet bestille fire bøger enten i juledagene eller i januar :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det var dog også en fin idé med adventsgaver på den måde! :D .. Og ja, der er penge at spare, hvis man venter til januar :)

      Slet
  7. Hold nu op. Hver eneste måned blæser du mig fuldstændigt bagover, med antallet af bøger du når at læse. 20 bøger?! Det er jo næsten det samme, som jeg har nået i løbet af 2014 indtil videre. Og det har været mit mest produktive år på dét punkt i lang tid. Du er altså vild, det må jeg sige. Sejt klaret! (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh altså! Det foregående read-a-thon hjalp også gevaldigt på hele situationen :D .. Og tak!

      Slet