torsdag den 8. januar 2015

Je suis Charlie

Det er utroligt hvor isoleret, man kan blive, når man befinder i sin egen lillebitte eksamensboble. Verden kan falde fra hinanden udenfor ens vindue, og man ænser det ikke. Man sidder bare dér, og lader sine fingre trampe på tastaturet, skriver en linje af ord og efterfølger den med en ny. Rutine, ordoptælling, deadline.
Og i går faldt verden netop fra hinanden, imens jeg befandt mig på biblioteket. En avis blev angrebet for dens ret til at tale, at danne satire og sammensætte billeder med ord. Ytringsfriheden blev angrebet, og jeg anede intet. Men det gør jeg nu, og det gør mig så ondt. For de pårørte, for Charlie Hebdo, for Frankrig og for verden.

Jeg kan ikke lade være med at nævne det her. Og det er relevant for bloggen, fordi det her er en blog om bøger. Og om ord i bøger der sommetider kan være provokerende, satiriske og bidende. Ord der er vigtige og væsentlige og har ret til at eksistere, fordi der er en, der har skrevet dem ned. Ligesom tegninger. Ligesom musik. Ligesom al kunst og al satire.
I stand with Charlie Hebdo, as we all must, to defend the art of satire, which has always been a force for liberty and against tyranny, dishonesty and stupidity,” har Salman Rushdie udtalt. Og det er så vigtigt.

13 kommentarer:

  1. Rigtig flot skrevet, Rikke! God arbejdslyst med eksamensopgaven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Det får jeg brug for ;)

      Slet
  2. Meget flot skrevet!
    Jeg så også denne på instagram: "I may disagree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." Et citat jeg simpelthen synes falder så godt ind, i den krise verden oplever lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret – det er nærmest hele sagen, in a nutshell. Og det er så vigtigt.

      Slet
  3. Alle der tager del i den offentlige kommunikation er blevet ramt her. Det er forfærdeligt. Ingen bør dø for at ytre sig!

    Je suis Charlie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Det er så uretfærdigt og så tragisk.

      Slet
  4. Jeg er så glad for, at du adresserer det her, Rikke.
    Det er ikke bare tegnekunsten, det er hele dennfrie kunst verden, der blev angrebet i går, og det gør mig så uendeligt trist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg var ikke helt i stand til at lade være. Og du har helt ret, det her strækker så meget længere og rammer så meget mere end tegnekunst. Det berører os alle.

      Slet