tirsdag den 6. januar 2015

Tema-tirsdag #74: "Kan en bog virkelig forandre dig?"

For adskillige måneder siden var jeg del af en samtale, der nu stadig er en del af mig. Jeg rodede mig ud i en lang række af spørgsmål, som jeg slet ikke var i stand til at besvare, hvor gerne jeg end ville. Og selv nu, efter et langt stykke tid, er jeg stadig usikker på mine argumenter og mine tanker. Derfor sidder jeg nu her, en alt for tidlig tirsdag morgen og skriver – for at give spørgsmålet videre til jer.

Det er ikke en usædvanlig sætning. Personligt har jeg udtalt den hundredevis af gange, alvorligt, selvfølgeligt, med eftertryk og henkastet. Jeg har aldrig stillet spørgsmålstegn ved dens indhold eller til dens bogstavelige betydning. Jeg har bare sagt det, og jeg har ment det. Troet på det. Vidst det.

"Dén bog forandrede mit liv."

Og jeg har ikke blot sagt det, når jeg talte om "Persuasion" af Jane Austen, men også om "Little Women" af Louisa May Alcott, "Middlemarch" af George Eliot, "Harry Potter and the Philosopher's Stone" af J. K. Rowling og "Emily of New Moon" af L. M. Montgomery. Der er mange bøger, jeg tildeler en mærkbar forandring, og der er mange bøger, jeg aldrig ville se mig selv kunne være den samme uden. Der er bøger, der har bygget mig, og de er blevet en del af min DNA, en naturlig del af den biologiske kode der gør mig til mig. Nogle af mit livs mest skelsættende øjeblikke har foregået i et bibliotek
Men for nylig blev min simple påstand udfordret med et kritisk blik og et efterfølgende spørgsmål: "Kan en bog virkelig forandre et liv? Hvordan vil du sige, at en bog har forandret dit?" Og herefter blev det rodet. For modparten forlangte store, konkrete forklaringer af langt mere omfattende art end et udsagn om berørte følelser og indridset hukommelse. Vedkommende forlangte et tydeligt, mærkbart og målbart eksempel på, hvordan en bog havde forandret mit liv. Og jeg havde ikke noget.
For mit vedkommende er det sjældent, hvis overhovedet, at en bog har igangsat en kæderække af begivenheder med direkte konsekvens for mine hverdagsrutiner. En bog har aldrig ændret på min overordnede livssituation eller revolutioneret min dagligdag. Det er svært at argumentere for, at en bog har forandret mit liv, når jeg blot har levet videre på den samme måde som altid efter at have læst den. For betyder forandringer ikke pr. definition, at noget ophører med at være som det hidtil har været? Og hvordan kan man være forandret, når alting er det samme?
Det er selvfølgelig langt mere kompliceret end som så. For man bør skelne mellem indre og ydre forandringer; tydelige forandringer i ens tilværelse og usynlige omvæltninger i ens verdensopfattelse. Ydre forandringer kan ses i samme sekund, de sker; en ny lejlighed kan markeres med en afkrydset dato i en kalender og ligeså kan et kærestebrud, en fødsel, et dødsfald eller noget så simpelt som en ændret frisure. Men indre forandringer? De ligger og venter, bobler og syder indeni og influerer alt, hvad man gør. Sommetider bliver resultatet af dem tydeligt efter flere år, andre gange forbliver de blot forandringer i tankerne; uforløste håb, drømme eller holdninger, som man aldrig har reageret på, men som man dog alligevel har haft. Og forandringer bliver vel ikke mindre virkelige af kun at have befundet sig i ens indre, gør de?

En dag for længe siden var jeg på skolebiblioteket, og jeg fandt en bog. Den hed "Emily på Månegården" og på forsiden var en mørkhåret pige med et drømmende blik. Jeg synes, Månegården lød som et fortryllende sted, så jeg samlede bogen op og tog den med mig hjem. Jeg læste den, og i den fandt jeg et barndomsidol; min Emily. Der var ingen, jeg hellere ville være.
Jeg ved, at det var dér, det hele startede. Emily skrev, så det gjorde jeg også. Emily ville være forfatter, så det ville jeg også være. Jeg havde altid været glad for læsning og for ord, men indtil dét tidspunkt anede jeg ikke, at man kunne arbejde med dem på dén måde. Dengang besluttede jeg mig for, at jeg ville beskæftige mig med ord, og intet har præget min uddannelse og mine fremtidsdrømme mere end den ene, tilsyneladende betydningsløse beslutning. Bogen forandrede noget i mig, og selvom det lyder sentimentalt at sige, at den formede mit liv derfra, så såede den en spinkel idé som jeg har holdt fast ved lige siden. Bogen fik mig til at drømme om et univers udgjort af ord.
Opdagelsen af Jane Austen forandrede ikke blot min læseverden, men resulterede i en helt ny interesse, et nyt litterært forbillede og en yndlingsbog så rørende at jeg knap nok kan tale  meningsfuldt om den. Da jeg opdagede Jane Austen, opdagede jeg også mit kernepunkt i litteraturen; det der senere skulle udmønte sig til en bachelor-opgave og et specialeemne. Hvor jeg før blot havde haft et løst kærlighedsforhold til 1800tallets litteratur, gav opdagelsen af Jane Austen mig et fokuspunkt. En passion jeg kunne sammenkoble med min uddannelse.
Og "Middlemarch"? "Middlemarch" af George Eliot forandrede mig for altid. Den måde jeg læser på, arbejder med tekster på, og hele den tilgangsvinkel jeg har til læsning generelt blev vendt på hovedet, da jeg læste "Middlemarch". For bogen lærte mig noget vigtigt om mig selv og om de bøger, jeg læser; om stædighed, spændingskurver og overraskelser. Mine læsekriterier har aldrig været de samme siden.
Jeg tror på, at bøger kan forandre mennesker og liv. Også selvom det måske sommetider blot er en lille forandring, en lille beslutning eller en ny, hemmelig drøm, der aldrig bliver udlevet alligevel. Jeg tror på, at selvom det ikke altid kan pinpointes eller forklares, så har den rigtige bog på det rigtige tidspunkt magten til at influere sin læser. På en evig, varig og vigtig måde.

Hvad siger du? Kan du opliste bøger, du føler har forandret dig? Eller tror du slet ikke på, at bøger er i stand til at forandre mennesker?

33 kommentarer:

  1. Det er et virkelig smukt og velskrevet indlæg. Jeg tror helt og holdent på, at en bog kan ændre livet for læseren, men at skulle forklare hvordan kræver for mange faktorer til at mit hjerne (og hjerte) overhovedet kan rumme at sætte ord på. Men jeg tror på det, jeg er faktisk slet ikke i tvivl om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind, tusind tak! Og det er nemlig enormt svært at sætte fingeren på eller forklare sig ud af. For det er ofte indre forandringer, usynlige forandringer, der måske senere resulterer i en ydre forandring eller slet ingenting.

      Slet
  2. Lige når jeg læser spørgsmålet, bliver jeg med det samme lidt skeptisk. Et forandret liv er godt nok en stor og voldsom erklæring - og alligevel må jeg nok indrømme, at jeg ikke i tvivl om, at det også er sket for mig. Én ting er, at jeg under ingen omstændigheder ville have været den samme person med de samme drømme og interesser, hvis ikke nogen havde støttet og opfordret mig i min læselyst. Hvilket faktisk er en ret skræmmende tanke i sig selv: Hvad hvis mine forældre ikke havde fyldt min verden med bøger, hvad hvis min dansklærer i skolen var elendig, hvad hvis vi ikke havde haft en bibliotek i nærheden. Puha.

    Men noget andet er også mødet med helt specifikke bøger. De dukker op som små lyspunkter i ens minder, og et af de bedste og klareste minder fra min barndom er uden tvivl dagen, jeg åbnede første side i "Troldmandens nevø" fra Narnia-serien. Jeg bliver simpelthen nødt til at tro på, at det er fordi, det dermed har udgjort et skelsættende øjeblik for mig og virkelig har betydet noget for den, jeg er blevet formet som. Men ligesom dig har jeg nok i sidste ende også svært ved at sætte helt konkrete argumenter på, hvorfor det forholder sig sådan - og hvorfor nogle bøger er mere og andet end bare gode læseoplevelser.

    Nu blev det lidt langt, men det er vist også et spørgsmål, man aldrig rigtig bliver færdig med at besvare! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår og deler virkelig din skepsis. Et forandret liv er jo ikke noget, man sådan smider rundt med. Det er i hvert fald ret voldsomt, men ikke desto mindre kan det virkelig være sandt. Jeg ved ikke, hvem jeg ville være, hvis jeg ikke var en læser. Det er en så stor del af min identitet, at jeg slet ikke kan forestille mig uden bøgerne. Akkurat ligesom dig.

      Og åh. Narnia-bøgerne. De fik mig til at vandre rundt i huset og lede efter klædeskabe, til at kigge ud på snevejr og gadelygter og sukke, til at være spændt hver gang jeg prøvede en lille fingerring ... Det var noget særligt. Og hvis mindet står klarere end så mange andre barndomsminder, må det have været skelsættende. Akkurat som du siger. Det er en meget smuk tanke, er det ikke? Omend det selvfølgelig er helt umuligt at konkretisere nærmere.

      Slet
  3. Jeg havde en lang periode da jeg var mindre (måske 13-ish?), hvor Harry Potter-bøgerne påvirkede mit liv meget voldsomt, og på en negativ måde faktisk. Jeg gik i lang tid, og forsvandt intenst ind i bøgerne, fordi jeg ikke kunne nøjes med verden udenfor. I lang tid var jeg decideret ked af, at Rowlings magiske univers ikke var det jeg levede i. Jeg kunne ikke acceptere, at jeg levede i en verden uden magi. Jeg ville langt hellere leve Harrys (forfærdelige) liv, end jeg ville mit eget kedelige.

    Heldigvis kom jeg da ud af denne periode igen, men jeg husker stadig tydeligt min sorg indvendig, hver gang jeg indså, at magien desværre ikke var virkelig. Øv! Det var hårdt at være barn..

    Men udover dét tror jeg aldrig en bog decideret har ændret mit liv. Det eneste de har gjort, er at øge min evige lyst til at læse, og give mig trangen til at opgive den virkelige verden for at leve i den fiktive. Om ikke andet, så bare i et par timer hehe.
    Jeg tror på at man vokser som menneske hver gang man læser en bog. Man lærer jo noget om sig selv, hver gang noget påvirker en enten negativt eller positivt. Og den magt synes jeg det er evigt vigtigt at huske på.
    Bøgerne bidrager måske ikke med store, afgørende ændringer, men de giver alle sammen et lille skub i en ny retning (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh. Hogwarts-blues. Jeg tror, vi alle har oplevet det mere eller mindre, men dit tilfælde lyder mere tungt, end mit var. Det var næsten et tab at indse, at man aldrig ville modtage sit brev. Så desillusionerende.

      Og det er jeg helt enig med dig i. Små, bittesmå indtryk, prægninger og ændringer er jo også forandringer. Og man går fra en bog en smule anderledes, end da man åbnede den op.

      Slet
  4. Skønt og tankefuldt indlæg! Jeg tror ikke mit liv nogensinde har ændret sig af at læse en bog. Men jeg tror, at mit syn på verden, min måde at opfatte mig selv og andre er præget utroligt meget af de bøger jeg har læst. Hver eneste bog giver måske en lille bitte ændring af ens sind og virkelighedsopfattelse. Det er svært at forklare, hvordan bøger ændrer en. Men prøv at forestille dig, hvem du ville være nu, hvis du aldrig havde læst bøger? Jeg kan ikke lade være med at tænke, at man ville være en anden person.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak!

      Og åh, du har helt ret. Hvis jeg ikke var en læser, ved jeg ikke, hvem jeg ville være. Det virker som et helt ukendt tankeeksperiment.

      Slet
  5. Hvor er det virkelig et godt indlæg med nogle helt fantastiske pointer. Jeg tror virkelig også på, at en bog kan være med til at forandre mennesker. Måske kun på små punkter, eller som du selv skriver på drømme, der måske aldrig bliver udlevet alligevel. Men disse er jo stadig forandringer. Desuden føler jeg også selv, jeg har læst bøger, der har forandret noget hos mig. Hvilket kan jeg dog ikke sætte ord på, og ej heller ikke hvordan bøger i det hele taget kan ændret mennesker. Jeg tror, det er en helt speciel følelse, som man måske bare slet ikke skal prøve at sætte ord på, men istedet bare lade sig opsluge af :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange, mange tak!

      Jeg er helt enig. En nyligt opstået drøm er også en forandring, hvis den ikke har været der før. Uanset om man kan se det eller ej.
      Og ja! Der er så mange bøger, der har efterladt mig en smule anderledes, end jeg har været før, og selvom jeg ikke kan konkretisere det, er det jo sandt alligevel!

      Slet
  6. Hvis en bog ikke kan forændre nogen, ja så ville jeg være død i dag.
    For at forklare det kort så forsøgte jeg at begår selvmord da jeg var barn, og hovedsaglig pga Harry Potter stoppede jeg med at tænke at der var noget galt med mig og at der ville komme min egen version af Hagrid og hjælpe mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg får sådan lyst til at møde dig som barn og give dig verdens største og varmeste krammer. Hvor er du sej. Hurra for din beslutning og for livet!

      Slet
    2. Wow du har min dybeste respekt og rigtig flot gået at du valgte livet :-) Harry Potter kan altså nogen ting som bog og det er derfor så mange af os er helt vilde med dem.
      Du skulle som baermonster siger have den største og varmeste krammer for du er sq sej :-)

      Slet
    3. <3. Smukt og ærligt. Tusind tak fordi du deler det med os, og hvor er du sej, at du kom igennem og over på den anden side.

      Slet
    4. Tak er vist et meget lille ord. Jeg er blevet noget rørt over jeres beskeder, så tak.

      Rikke - det var så lidt. Jeg valgte for nogle år tilbage at det ikke mere skulle være en mørk lille hemmelighed som der skulle beskyttes.

      Slet
  7. Sikke et skønt indlæg! :)
    Jo, jeg mener helt bestemt, at bøger kan forandre ens liv. Det lyder bare så voldsomt, hvis jeg siger, at en bog har forandret mit liv. Hvis jeg selv skulle beskrive det, har mange bøger ændret mit liv. Men jeg synes jo egentlig det i bund og grund er helt det samme – forandre er bare sådan et voldsomt ord, på en eller anden måde. Men en forandring behøver jo ikke være kæmpe stor - f.eks. som at dit uddannelsesvalg kan spores helt tilbage til Emily, for dét er stort, synes jeg. Men jeg synes jo også små ændringer, er en forandring. Mange bøger har forandret mig. Men det er i det små og mest indvendige forandringer. Men indirekte giver indvendige forandringer vel også udvendige forandringer (ok, underlig sætning...)? Og en forandring er vel en forandring, om den er stor eller lille? Jeg synes jeg var forandret efter jeg havde læst Alkymisten; men jeg så ud helt som jeg plejede, jeg beholdte mit job og jeg handlede stadig i Fakta. Men noget inden i mig var forandret, hvilket betød at min handlemåde og tankegang var forandret. Så altså, jeg vil sige JA til dit spørgsmål :D

    (Ok, mit nye yndlingsord må absolut være ”forandre”, haha :D)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak!

      Små ændringer er bestemt forandringer. Også selvom de kun er indre, for det kan netop resulteret i en ydre forandring også. Det er jeg helt enig med dig i, og det var en af de pointer, jeg gerne ville fremhæve. For det kan vel hurtigt blive til en kædereaktion, kan det ikke?

      Og lige præcis. Jeg har sommetider lukket en bog og derefter følt mig en lillebitte smule fremmed ude i den store verden. En lille smule forandret. Også selvom det ikke har været tydeligt for andre end mig selv.

      Slet
  8. Jeg tror så bestemt at bøger kan forandre liv, måske ikke i så vild forstand som nogle mennesker mener de skal kunne, men som du siger, så behøver det bare være de mindste ting der gør det.
    For mit vedkommende tør jeg godt sige at jeg aldrig var blevet den bogorm og litteraturnørd jeg er i dag, hvis ikke Harry Potter havde sat sine fingre i mig og fået mig til at blive ved med at læse. Det var Rowlings bøger og univers der næsten åbnede bøgernes verden for mig for alvor, og jeg tror ikke jeg ville have udviklet de interesser jeg har eller siddet med den uddannelse jeg har i dag hvis ikke det var sket.
    Senere hen har så mange andre skønne forfattere bare været med til at præge mit forhold til litteratur, og måske nok også min holdning til visse ting, men jeg vil altid se tilbage på Harry Potter som det der satte det hele i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også virkelig svært, for der ligger en sær kliché i det. "Den bog forandrede mit liv" lyder så forhastet, så drastisk. Men det kan jo sagtens dække over den mindste, mest skrøbelige forandring, som det kun er en selv, der kan se. Men ikke desto mindre en forandring.
      Jeg tror, din HP-historie gælder for mange. Rowling fik en hel generation til at læse, og jeg tror, det var skelsættende for mange. Ligesom det at blive til en bogorm, jo afgjort er en væsentlig forandring i ens liv, og det kan præge de valg, man senere tager i livet – som det er sket for både dig og mig. Det er afsindigt fascinerende!

      Slet
  9. Sådan en bog som Jonathan Safran Foers "Eating Animals" har jo ændret mange menneskers liv direkte. Har du læst den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ah, ja! Det er helt rigtigt. Jeg har ikke selv læst den dog :)

      Slet
  10. Jeg har en fast tro at alting kan forandre ens liv hvis man bare lader det. Jeg tror på at en bog kan forandre en hvis den rammer en helt inde i de aller mest personlige følelser. Bøger har altid haft stor indflydelse på mig og jeg kan ikke sige mig fri for at en enkelt bog eller to har ændret noget i mig. Dog er det der har forandret mig aller mest et Amerikansk band som jeg stiftede bekendtskab med tilbage i 2010 (Jeg har faktisk lige skrevet op blogindlæg som bliver postet på lørdag om lige præcis dette band og hvordan de har forandret mig) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske har du ret. Det er i hvert fald en meget fin tanke.

      Og det gælder helt sikkert også musik. Musik kan ændre så meget, det kan trøste og varme, sætte ord på noget man endnu ikke selv har forstået eller tænkt til ende, og det kan gøre så stort indtryk. Jeg glæder mig til at læse dit blogindlæg :)

      Slet
  11. Sikke en skønt indlæg, helt fortryllende! Jeg kommenterer slet ikke nok herinde, men jeg nyder virkelig at læse med, Rikke! Det er "heldigt" at du blev inspireret til at arbejde med ord, for du har uden tvivl talent for det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, altså. Det er sådanne kommentarer som denne, der lige gør min dag en smule bedre.

      <3 Af hjertet tak.

      Slet
  12. Jeg kan med sikkerhed sige, at bogserien Den romerske familie har ændret mit liv. Jeg husker stadig den dag, jeg som sekstenårig passerede reolen med historiske bøger på det lokale bibliotek. Jeg havde aldrig bemærket denne reol eller bøgerne på den før, men alligevel trak første bind i serien mig hen til reolen, og jeg måtte låne den. Det var næsten som om en usynlig hånd førte mig derhen. Få måneder senere døde min far, og jeg brugte den vidunderligt tykke bog som en flugt fra virkeligheden i en periode, hvor det var alt for hårdt for mig at være til stede i mit eget liv. Den historiske verden, som jeg fandt i Den romerske familie, var så spændende, vidunderlig og opslugende, at den ikke bare hjalp mig igennem en svær tid, men også startede min livslange interesse for antikken. I første omgang inspirerede bøgerne mig til at opsnuse al den viden om det gamle Rom, som jeg kunne opstøve, og i sidste ende til at søge ind på Latinstudiet. Det var ikke fra dag til dag eller med et trylleslag, at mit liv blev forandret, men var jeg bare fortsat forbi bogen om den romerske familie uden at have lånt den med hjem, havde jeg ikke forelsket eller fordybet mig i antikken og ville sikkert ikke have været den person, som jeg er i dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Smuk historie. Tusind tak fordi du tog dig tiden til at skrive det, for det eksemplificerer netop alt det, jeg har gået og tænkt på. Hvordan bøger kan lede os i den rigtige retning, skubbe os et andet sted hen og plante nye idéer der netop bliver til store beslutninger i den anden ende. Det er jo en forandring, der kan spores tilbage til en bog. Til en vigtig bog, tilfældigt fundet i et bibliotek. Egentligt er det ret ærefrygtindgydende.

      Slet
  13. Det lyder som et spørgsmål, jeg kunne have fundet på at stille dig. Jeg bliver også umiddelbart lidt skeptisk over udsagn om, at en bog har forandret ens liv - Måske fordi det får mig til at tænke over, om der ikke generelt i nutiden er en tendens til at bruge lidt for store ord om tingene? Ok, nu lyder det som om jeg er 70 - Men jeg kommer nok i første omgang til at trække lidt på smilebåndet og sidestille det med udsagn som at "X glattejern har bare reddet mit liv".

    MEN det er jo også bare fordi, jeg ikke selv har det på den måde med nogen bøger. Jeg har læst bøger, som jeg elskede; nogle af dem har muligvis præget min måde at tænke på. Men ændret mit liv er der ingen, der har, og jeg tvivler på, at det ville være muligt - for mig.

    Når jeg læser dine eksempler, giver det dog mening for mig, og jeg kan egentlig godt følge dig i, hvad du
    mener med, at de har ændret dit liv - Selvom jeg personligt nok ville have foretrukket at sige, at de havde været med til at skubbe min tilværelse i en bestemt retning. Men det er jo ordkløveri;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg er faktisk helt enig med dig! Det er lidt en kliché, at alt, hvad man godt kan lide skal omskrives til at være noget, der gjorde en, til den man er. Men omvendt er det så ikke alligevel vigtige, væsentlige byggesten i den man er alligevel? Hvis en bog startede en passion for læsning, og læsning pludselig fylder meget i ens liv – er man så ikke forandret? Og har bogen så ikke været med til at forme en? Det tror jeg faktisk, omend ordlyden af det slet ikke er så elegant, som man kunne ønske.

      Forandring er et stort ord. Men sommetider synes jeg også, at store ord er på sin plads, især når der skal beskrives store følelser. Personligt kan jeg dog bedst lide "x bog forandrede en del af mig", fordi det er nedtonet og alligevel følelsespræget nok til at beskrive, hvad jeg følte, da jeg læste "Emily på Månegården". Jeg har ikke været den samme siden (og dér var vist endnu en kliché).

      Slet
  14. Sikke dog et godt indlæg Rikke. Jeg synes du har helt ret i at bøger godt kan forandre menneskers liv. Det kan være små bøger, store bøger, bøger af uendelig visdom og en god bog med en god historie. De kan sætte tanker i gang som ingen andre har formået at sætte i gang hos læseren. De kan som vi læser i kommentaren ILhja skrev redde liv.

    I mit tilfælde så var det en bog som fandt vej til mig som ændrede mit liv og den måde jeg så på det på. Forfatteren Robin S Sharma skrev "Munken der solgte sin Ferrari" og den dag i dag når jeg har brug for det så bladre jeg i den for at finde nogle visdomsord som kan hjælpe mig hvis jeg har brug for det. Den er genlæst utallige gange og jeg har markeret de passager med en overstregningspen som betyder noget for mig.

    I den meget lange periode på 4 år hvor ulykkerne raslede ned over ørerne på mig så var det bøgerne der var mit holdepunkt. De forsvandt ikke og forlangte ikke noget af mig og viste mig verdener som jeg kun kunne drømme om. Plus de krop og sind bøger jeg læste for at blive klogere på mig selv helt klart har efterladt et aftryk. Har dog selv bestemt hvad jeg kunne bruge af dem og ikke hvad forfatteren ville pådutte mig.

    Så ja bøger kan forandre ens liv, måske kun i det små og ikke rigtig målbart, men det er en evne de har uanset om du tror på det eller ej.

    P.S. Mit læse-liv var heller ikke det samme efter jeg havde læst Jane Austen "Stolthed og Fordom". Det er min absolutte ynglingsbog og jeg finder altid nye ting i den når jeg læser den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Det er jeg så glad for at høre.

      Og det smukke ved bøger er jo netop deres evne til at gøre indtryk. Til at åbne øjne. Ændre og forandre. At efterlade læseren en smule smule anderledes end før bogen var åbnet. Det er jeg så inderligt enig med dig i.

      Bøger kan virkelig være sådan en stor trøst. Og der er ikke noget bedre end at finde trøst og meningsgivende budskaber i en bog, når alt omkring en virker håbløst. Det kan være sådan en stor støtte.

      Slet
  15. Tusind tak! Og åh, sikke en oplevelse. Det har jeg aldrig tænkt over før. Hvor lyder det bare som en rigtig øjenåbner!

    SvarSlet
  16. Om en bog kan forandre ens liv er et stort spørgsmål som der nok ikke findes noget endegyldigt svar på. Jeg tror at bøger kan forandre en eller være med til at skubbe lidt til den man er. Men det er nok også fordi jeg mener at alt hvad vi gør er med til at præge os og gøre os til dem vi er. Små og store ting i hverdagen betyder også noget for hvem vi er og hvordan vi ser os selv. I går gik jeg i stå i firmabilen på motorvejen - det er første gang jeg har siddet alene i en bil der ikke kunne køre. Jeg startede med at gå lidt i panik og tænkte på hvad jeg nu skulle, men jeg fik ringet efter hjælp og vi fik trukket bilen hen på en rasteplads. Oplevelsen har ikke ændret noget i mit liv lige nu og her, men næste gang jeg skulle komme ud for noget lignende er jeg sikker på at jeg takler situationen lidt bedre.

    Selvom det måske er en skør sammenligning, så tror jeg at bøger kan have lidt samme indflydelse. Det kan godt være at der ikke sker nogen ændring lige med det samme, men nogle gang kan man komme i situationer man ville have taklet helt anderledes hvis man ikke havde læst en bestemt bog.

    Jeg kan ikke komme på nogle eksempler på bøger der direkte har ændret mit liv, men jeg ved at jeg ikke ville være mig hvis jeg ikke havde læst mange af de bøger jeg har læst i dag.

    SvarSlet